Brev:
Søvnudfordringer igen
20. januar 2021
Alder:
12 mdr.
Søvnudfordringer igen
Hej Helen
Nu er vi på den igen og jeg håber derfor, at du kan komme med lidt gode råd til hvordan vi kommer videre.
Vi kæmper meget med nattesøvnen hos vores søn på snart 11.5 måned. Om dagen sover han godt i sin barnevogn.
I en lang periode kæmpede vi med lange vågenperioder om natten, som jeg også skrev i mit tidligere brev. Dette blev bedre i en periode eftersom far tog over i juleferien og de mange amninger om natten blev erstattet med én flaske til putningen og én om natten. Vi nåede da også at opleve to nætter, hvor han sov 7-8 timer i streg uden at vågne og vi håbede at dette var vendepunktet, men nej. Jeg skal snart starte på arbejde og Felix skal starte i vuggestue, så vi har brug for at nattesøvnen bliver bedre, men jeg ved som nævnt ikke hvordan jeg skal gribe det an. Her er vores dagsrutine:
7-7:30: vågner op
7:30-8: morgenmad med storebror. Her serveres enten havregrød, opblødt havrefras, røræg, yoghurt mv. samt vand af kop. Appetitten er blevet meget bedre efter at han ikke får nær så meget mad om natten nu.
09: aflevere storebror i vuggestue og kører hjem igen. Allerede her er han meget træt
9:30-10: puttes til formiddagslur i barnevogn. Sover i voksipose. Bliver meget ked når han får tøj på og når han lægges i barnevogn. Vugges lidt eller går tur med hunden og han falder meget hurtigt i søvn. Sover 2-3 timer.
11:30/12: vågner op fra lur. Leger lidt, er udenfor, i bad, hygger med div. lege osv.
12:30-13: frokost bestående af enten rugbrødshapsere, rester fra aftensmad, frikadeller, pølse, æg, grøntsager mv. vand af kop. Meget varieret med hvor meget han spiser. Alt spises med hænderne. Skal helst lægge enkelte ting foran ham, ellers spiser han ikke, så Moses det bare.
14-14:30: puttes til eftermiddagslur. Han udviser træthedstegn, men kan være lidt sværere at putte her. Kræver ofte en lidt længere gåtur med barnevogn. Samme problematik med meget gråd ved tøjskift og lægge i barnevogn.
15:30-16: vågner fra lur og henter storebror
16-16:30: eftermiddagsmad i form af enten bolle med smør, frugtmos, frugt i stykker, yoghurt, bananpandekager/vafler eller andet hjemmebag.
Leg, udenfor, eller lignende.
17:30-18: aftensmad. Han får det samme som os. Pasta, ris, mos, gryderetter, kød mv. vand af kop. Han har stadig lidt svært med de lidt grovere konsistenser og grøntsager er ikke et hit.
Efter aftensmad kommer begge børn i bad og tager ca 30-45 min., hvor de bare hygger sig. Derefter leges der, læses bog, tumler i sengen og hygges på børneværelset.
Allerede 18:30-19 begynder han at virke træt, men er det ikke for tidligt med putningen? Vil helst ikke at han vågner kl 4.
19:30-20: Her begynder han at være ret træt og gnider øjne, gaber og bliver pjevset. Aftenrutinen med nattøj, bærstetænder og lign. er ikke SP hyggelig for han er meget ked når han får skiftet ble og tøj samt tandbørstning. Det har ingen forskel om dette gøres tidligere på aftenen.
20-20:30: vi går ind på værelset, han puttes i dynen og der sættes rolig/stille musik på og han får sin flaske på 210 ml. Der er kun lige 30-50 ml tilbage.. Oftest falder han hen ved flasken, men vågner lidt op når jeg rejser mig op. Herefter lægges han i sin seng på siden eller maven med en tung hånd på og sengen vugges blidt (der er bedrockers på, ellers vil han slet ikke). Er han ikke faldet i søvn eller meget meget døsig, græder han meget når han puttes ned i sengen. Han skynder sig op og vil op.
Her er to scenarier:
- Han er meget døsig og registrere lige at han nu ligger i sengen, og sover hurtigt. Så tager putningen inkl flaskegivning ca 30 min.
- Han falder ikke hen ved flasken og bliver meget med af det, når han puttes i sengen. Han rejser sig hele tiden, mens han græder. Han lægges ned flere gange og ofte må vi tage ham op igen, berolige ham og så prøve igen. Nogle gange går der, andre gange må vi vugge ham blidt i søvn og så lægge ham.
Ved begge scenarier vågner han op, grædende, når der er gået 35 min til 1,5 time. Oftest ved 35 min. Her går far ind, lægger ham ned og holder hånden på ham, synger kort og vugges sengen blidt. Dette går fint og han falder oftest hurtigt i søvn. Andre gange må han lige op og krammes og så ned igen et par gange og så tager det op til 30 min., at få ham til at sove igen.
Herfra starter det så. Den sidste uge har han vågnet hver 1-1,5 time. Længste stræk er 2 timer og 18 min. Han græder og kan være svær at trøste. Han bliver ulykkelig når han lægges ned i sengen. Vi prøver at strække flasken, så han først får den ved 1-2 tiden, men har også prøvet at give den ved 23-24 tiden for at se om det gjorde en forskel.
I nat fik han igen flaske kl 23:30 og så puttet i egen seng og der gik en 1 time, så vågnede han igen. Han var vågen fra 00:30-03:30, hvor han egentlig er i fin humør så længe han ikke skal være inde på værelset. Tager vi ham med i stuen hvor der også er mørkt, sidder han bare i sofaen. Svøbes han i dyne og gåes rundt med, protestere Han og bliver ked. Han vågner helt op og vil ikke sove. Først når han virkelig er træt, kan han puttes på 30 min igen/vugge i armene eller lægges i sengen med tung hånd og så sengen vugges og sover så gerne til kl 7 næste. Sådan har det været i en uge nu med lange natlige opvågninger hvor han er meget svær at få videre i søvnen og vi er ofte vågne 3 timer ca inden han kan puttes igen. Det holder vi slet ikke til mere :/ men vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre.
Sover han for meget om dagen? Bliver han puttet for sent? Hvad skal vi gøre?
Han sover alene på værelset
Med venlig hilsen
De trætte forældre