Svar: 40 min søvn

4. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære An

Tak for dit brev :)

Nogle børn sover korte lure om dagen, og det kan være helt okay. Det afhænger af, hvordan din datter virker, når hun vågner op, og hvor meget hun samlet set sover.

Hendes søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet, og hvis hun f.eks. sover 12 timer om natten, naturligt afbrudt af mælk, så vil hun kun have 3 timer at gøre godt med i løbet af dagen. Det betyder, at hvis hun skal sove 3 eller 4 lure dagligt, så vil disse lure naturligt ikke kunne vare mere end 40-60 minutter og det betyder ofte også, at hun vil have brug for lidt flere korte lure dagen igennem, netop fordi lurene er korte.

Derfor skal du se lidt på hele dagens rytme, for at kunne vurdere, om hun får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket, og om hun trives med sin søvn, som den er. Du skal også se på, hvordan hun virker - vågner hun op med store øjne, smiler til dig og vil hun gerne pludre, hygge osv. så har hun sovet det, som hun har behov for. Vågner hun derimod med gråd, virker tydeligt pylret, har røde øjne, nulrer næse osv. så er det tegn på, at hun har brug for mere søvn og derfor bør hjælpes videre i søvnen.

Det lyder som om, at du nogle gange skal acceptere, at din datter ikke har brug for mere søvn og så i stedet forsøge at aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, når hun er vågen. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og hun har rigtig meget brug for, at du hver dag tumler med hende, ...

Annonce

... laver motoriske øvelser, synger for hende, pludrer med hende osv. osv. Så hendes vågne perioder bliver meget aktive perioder.

Det kan også være en god idé, at du i en periode lægger et bad ind midt på dagen, fordi badet kan være med til at stimulere hende ekstra godt. Samtidig forlænger badet hendes vågenperiode og hvis det også afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt trykmassage osv. så kan det være med til at give en bedre, længere og mere sammenhængende middagslur. Det kan derfor være et forsøg værd med et bad, og derefter så kan du evt. lægge dig med hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Du kan blive liggende hos hende og når og hvis hun så viser tendens til at ville vågne op efter 40 minutter, så er du der stadig, parat med brystet og beroligende hænder og kan på den måde måske få hende til at sove lidt længere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tommelfingerreglen er, at det vil være rigtig godt, hvis en af lurene om dagen varer mindst 1.5 time, og det kan f.eks. godt være middagsluren, som du forlænger på denne måde. MEN, det afhænger som sagt helt af, hvordan og hvor meget hun i øvrigt sover, og hvordan hendes humør og overskud er. Trives hun med de korte lure i øjeblikket, så er det sådan det er - det vil sandsynligvis ændre sig igen hen af vejen, hvis det kan give lidt ro at vide det :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder