Svar: 40 min søvn
4. januar 2021
Alder:
4 mdr.
Kære An
Tak for dit brev :)
Nogle børn sover korte lure om dagen, og det kan være helt okay. Det afhænger af, hvordan din datter virker, når hun vågner op, og hvor meget hun samlet set sover.
Hendes søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet, og hvis hun f.eks. sover 12 timer om natten, naturligt afbrudt af mælk, så vil hun kun have 3 timer at gøre godt med i løbet af dagen. Det betyder, at hvis hun skal sove 3 eller 4 lure dagligt, så vil disse lure naturligt ikke kunne vare mere end 40-60 minutter og det betyder ofte også, at hun vil have brug for lidt flere korte lure dagen igennem, netop fordi lurene er korte.
Derfor skal du se lidt på hele dagens rytme, for at kunne vurdere, om hun får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket, og om hun trives med sin søvn, som den er. Du skal også se på, hvordan hun virker - vågner hun op med store øjne, smiler til dig og vil hun gerne pludre, hygge osv. så har hun sovet det, som hun har behov for. Vågner hun derimod med gråd, virker tydeligt pylret, har røde øjne, nulrer næse osv. så er det tegn på, at hun har brug for mere søvn og derfor bør hjælpes videre i søvnen.
Det lyder som om, at du nogle gange skal acceptere, at din datter ikke har brug for mere søvn og så i stedet forsøge at aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, når hun er vågen. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og hun har rigtig meget brug for, at du hver dag tumler med hende, laver motoriske øvelser, synger for hende, pludrer med hende osv. osv. Så hendes vågne perioder bliver meget aktive perioder.
Det kan også være en god idé, at du i en periode lægger et bad ind midt på dagen, fordi badet kan være med til at stimulere hende ekstra godt. Samtidig forlænger badet hendes vågenperiode og hvis det også afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt trykmassage osv. så kan det være med til at give en bedre, længere og mere sammenhængende middagslur. Det kan derfor være et forsøg værd med et bad, og derefter så kan du evt. lægge dig med hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Du kan blive liggende hos hende og når og hvis hun så viser tendens til at ville vågne op efter 40 minutter, så er du der stadig, parat med brystet og beroligende hænder og kan på den måde måske få hende til at sove lidt længere.
Tommelfingerreglen er, at det vil være rigtig godt, hvis en af lurene om dagen varer mindst 1.5 time, og det kan f.eks. godt være middagsluren, som du forlænger på denne måde. MEN, det afhænger som sagt helt af, hvordan og hvor meget hun i øvrigt sover, og hvordan hendes humør og overskud er. Trives hun med de korte lure i øjeblikket, så er det sådan det er - det vil sandsynligvis ændre sig igen hen af vejen, hvis det kan give lidt ro at vide det :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske