Svar: Dreng på 13 måneder med mange opvågninger
3. januar 2021
Alder:
13 mdr.
Hej med jer
Tak for brevet og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer og forhåbentlig hjælpe til lidt mindre desperation :)
Det lyder meget fint med de to lure dagligt, det skal I endelig holde fast i stadigvæk. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en lur dagligt og jeres dreng er kun 13 måneder. Samtidig er han, som I skriver, begyndt i vuggestue, hvilket kan gøre ham ekstra træt og han har brug for de afbræk i løbet af dagen, som de to lure giver ham. Det lyder også meget fint med 2-3 timers dagssøvn i alt :)
Det er også rigtig fint, at I nu putter ham i egen seng på eget værelse, og I må gerne bruge 15 minutter ved sengekanten, når han skal sove. Det er bedre, at I bruger lidt tid på putning, putter ham med putte-sutte-klud, bamse, godnatsang, måske begynder at læse lidt historie eller lignende og han på den måde falder trygt i søvn i sin seng, end at I går fra ham og han så bliver ked af det, begynder at forbinde det at sove med noget, som ikke er rart og putningen derfor trækker ud i unødigt lang tid.
Når Sofus vågner om natten, så beskriver du følgende: "Han har mange “opvågninger” i løbet af hver evig eneste nat. Grunden til jeg skriver det i gåsetegn er fordi han ikke som sådan vågner. Han skriger/græder indtil vi kommer ind og giver ham sutten/nussekluden igen og sover derefter videre"... Og det lyder for mig som om, at jeres dreng har det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Vanebetinget afbrudt søvn opstår fordi jeres dreng har lært at sutten skal være i munden, når han skal sove. Ikke kun, når han falder i søvn, men også i løbet af natten, når han går fra et søvnstadie til et andet. Det er sutten, som hjælper ham til at finde ro natten igennem.
Vi har alle sammen mange små opvågninger natten igennem. Vi vågner lidt op, flytter på os, triller om på siden, putter os ind til ham eller hende, der ligger ved siden af os i sengen, retter på hovedpuden, sparker dynen af, tager dynen mere om os - vi vågner mange gange, og hver gang registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så falder vi hurtigt videre ind i søvnen.
Små børn har også disse opvågninger og når de er helt små, så hjælper vi dem med stillingskift, med at få dynen på osv. i løbet af natten - og nogle gange kommer vi per automatik også til at give dem en sut i munden. Hver gang vi hjælper dem med at blive lagt rigtigt i sengen igen, så får de også sutten i munden.
Det er sådan, at når børn sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemuskulaturen, og det betyder, at sutten naturligt falder ud under søvn. Og hvis vi hver gang, vi hjælper barnet, kommer sutten i munden på barnet, så kan man risikere, at barnet lærer at sutten skal være i munden, for at man kan sove. Og det lyder faktisk til at være det, som er sket hos jer. Jeres dreng har lært, at sutten skal være i munden, så når han har sine mange små opvågninger om natten, så registrerer han, at sutten mangler i munden, så klynker og smågræder han, mor og far kommer ind og giver ham sutten og så sover han fint videre, indtil han taber den igen, registrerer at den mangler og klynker for at få den igen. Vanebetinget afbrudt søvn.
Løsningen hos jer er derfor, at lære jeres søn at finde sutten selv. Det ville naturligt være allerbedst, hvis han kunne sove uden sut i munden helt natten igennem, og det kan I godt forsøgt om I kan lære ham, men ellers er løsningen at han lærer at finde den selv, så I ikke behøver stå op flere gange hver nat for at give ham sut og han kan sove videre.
Og I skal lære ham det om dagen. Når han har brug for sin sut om dagen, så giv ham den i hånden eller læg den på bordet foran ham, lad ham selv tage den, vende den rigtigt og komme den i munden. Og når han skal sove, så gør I på samme måde, og han kommer selv sutten i munden. Fyld lidt ekstra sutter i sengen, træk kluden igennem suttens ring, sæt evt. et par ekstra sutter på samme klud, og så skal I hjælpe ham med selv at finde sin sut og sutteklud om natten. Hjælp ham med at lede efter den og selv komme den i munden, så I på den måde får trappet behovet for jer og jeres hjælp ud og gør ham selvhjulpen her :)
Det er helt okay, og helt naturligt, at han har mange opvågninger om natten, men når sut og nusseklud er behovet, så er det en god idé at lære ham at finde dette selv, så I alle tre kan sove videre uden for mange afbrydelser :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske