Brev:
Dreng på 13 måneder med mange opvågninger
3. januar 2021
Alder:
13 mdr.
Dreng på 13 måneder med mange opvågninger
Kære Helen.
Vi skriver nu til dig i ren desperation, vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre for at få lov til at sove en ordentlig nattesøvn og føle os som rigtige mennesker igen. Vi er begge gået hen og blevet små deprimerede og er konstant udmattede.
Vores lille dreng på snart 13 måneder har siden han har været omkring de 6 måneder haft rigtig mange “opvågninger” i løbet af hver evig eneste nat. Grunden til jeg skriver det i gåsetegn er fordi han ikke som sådan vågner. Han skriger/græder indtil vi kommer ind og giver ham sutten/nussekluden igen og sover derefter videre.
Lidt om Sofus.
Han er en glad men også meget temperamentsfuld dreng. Han virker til at være i trivsel men syntes ofte godt han kan virke træt på trods af han sover de anbefalet timer i løbet af dagen og natten. Om det er pga den “afbrudte” søvn ved jeg ikke?
Hans madvaner er rigtig gode, han er en stor dreng og spiser godt - gerne 5-6 måltider dagligt.
Putningen plejer at foregå således. Vi putter ham gerne mellem 18-19 med et putte ritual der hedder: Ren ble og natdragt på, børste tænder, en natflaske med natsang. Bliver så lagt i sin seng, hvor vi holder en hånd på ham til han sover. Prøver vi at forlade rummet før han sover skriger han i vilden sky.
Han vågner ved en 6-6.30 tiden. Vågne tidspunktet varierer dog meget og var i en lang periode også kl 5-5.30.
Hans dagslure er således:
Han får stadig 2, da han startede i vuggestue d. 1 november og vi stadig ikke har lykkedes med at køre ham over til 1 dagslur.
Han kommer ud til formiddagslur mellem 9-10 alt efter hvornår han står op om morgenen. Sover her typisk 45 min-1,5 time.
Han kommer ud til eftermiddagslur mellem 13-14 (igen alt efter hvor længe formiddagsluren har været og hvad tid dagen startede) her varer luren også gerne 45-1,5 time.
Han får gerne samlet 2-3 timer om dagen.
Vi har indtil for en 2 måneders tid siden haft ham til at sove i hans egen seng ved siden af os i vores soveværelse, men rykkede ham så ind på hans eget værelse lige ved siden af os i håb om at dette kunne hjælpe lidt på problemet. Det gjorde det så ikke. Det svinger også meget i perioder om han sover hele natten i sin egen seng eller om vi til sidst er nødsaget til at tage ham ind i vores seng halvvejs gennem natten.
Håber du kan give os nogle velmente råd så vi kan blive mennesker igen. Hvis du har brug for mere information må du endelig sige til.
Hilsener herfra