Brev:
Problemer med at fastholde vores 4 måneder datter i søvnen
3. januar 2021
Alder:
4 mdr.
Problemer med at fastholde vores 4 måneder datter i søvnen
Hej Helen.
Mange tak for en rigtig god hjemmeside!
Vi har lidt udfordringer med vores datter på 4 måneder (hun har lige rundet de 4 måneder) og hendes døgnrytme. Hun er kommet ind i en periode hvor hun meget gerne vil være vågen til ud på natten, hun sover normalt først rigtig igennem ved 1.30-02 tiden. Vi har kunne finde en del hjælp i et af dine tidligere svar, nemlig dette: https://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?opti on=laessvar&kat=SOVEVANER&id=30216
Inden vi begynde at arbejde efter de forslag du kommer med, kunne hendes dag se sådan her ud:
Står op kl 10-11.
Vågen I 1 time ca.
Sover ca. 3 timer I barnevognen.
Vågen i knap 2 timer.
Så endnu en lur i barnevognen hvor hun får ca. 2 timer.
Vågen i 2 timer ca.
En lur inden for på 30-45 min ca.
Vågen I 1-1.5 time.
Lur på 45-60 min ("den sidste lur")
Vågen indtil kl 1.30-02.
I dit tidligere svar er der meget vi kan relatere til, men vi føler vi har rigtig svært ved at fastholde vores datter i søvnen, om aftenen til “den sidste lur”, hun vågner altid og er ked af det efter 45-60 min. Selve det at trøste hende tager ikke lang tid, når hun så er faldet til ro kort tid efter og vi forsøger at lægge hende fra os, så bliver hun meget ked af det, så skal vi gerne være tæt på hende, indtil hun sover igen ved 01-02 tiden. Når hun så sover der mellem 01-02 sover hun også fint igennem, måske hun vil have mad ved 5 tiden ca.
Efter vi har arbejdet med dine forslag, med at rykke hendes lure 15 min, vækker vi hende i løbet af dagen, for at lurene ikke bliver for lange, vi tager hende tidligere op om morgnen i håbet om det hjælper til natten. Men stadig står vi i samme situation, at hun får nogle små lure tidlig / sen aften.
Hvordan anbefaler du man starter ændringerne? Skal det være vække tidspunktet om morgnen man rykker, så de andre lure følger med eller hvordan?
Fordi vi vækker hende om morgnen får hun 7-8 timer om natten, vi er klar over det ikke er optimalt, så lige så snart hun melder sig træthed om morgnen / formiddagen, bliver hun lagt ud. Skal vi fortsætte med det, eller skal hun have lov at sove indtil hun selv vågner? Hun virker ikke utilfreds på noget tidpunkt, skal det dog siges, hun er glad og smilende.
Så vores spørgsmål er, hvordan kan vi hjælpe vores datter til at blive i søvnen ved “den sidste lur”. Det er vel ikke fordi hun skal holdes mere vågen om dagen? Der får hun vel en passende mængde søvn og vågen tid? Der hvor vi lidt selv tænker det går galt er ved “den sidste lur”. Vi har jo efter dit andet indlæg fået inspiration til hvordan vi skal ændre hendes døgnrytme, så det er vi i gang med, men det virker til at være længere proces..:)
Venlig hilsen
Maj