Problemer med at fastholde vores 4 måneder datter i søvnen

3. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Problemer med at fastholde vores 4 måneder datter i søvnen

Hej Helen.

Mange tak for en rigtig god hjemmeside!

Vi har lidt udfordringer med vores datter på 4 måneder (hun har lige rundet de 4 måneder) og hendes døgnrytme. Hun er kommet ind i en periode hvor hun meget gerne vil være vågen til ud på natten, hun sover normalt først rigtig igennem ved 1.30-02 tiden. Vi har kunne finde en del hjælp i et af dine tidligere svar, nemlig dette: https://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?opti on=laessvar&kat=SOVEVANER&id=30216

Inden vi begynde at arbejde efter de forslag du kommer med, kunne hendes dag se sådan her ud:

Står op kl 10-11.
Vågen I 1 time ca.
Sover ca. 3 timer I barnevognen.
Vågen i knap 2 timer.
Så endnu en lur i barnevognen hvor hun får ca. 2 timer.
Vågen i 2 timer ca.
En lur inden for på 30-45 min ca.
Vågen I 1-1.5 time.
Lur på 45-60 min ("den sidste lur")
Vågen indtil kl 1.30-02.

I dit tidligere svar er der meget vi kan relatere til, men vi føler vi har rigtig svært ved at fastholde vores datter i søvnen, om aftenen til “den sidste lur”, hun vågner altid og er ked af det efter 45-60 min. Selve det at trøste hende tager ikke lang tid, når hun så er faldet til ro kort tid efter og vi forsøger at lægge hende fra os, så bliver hun meget ked af det, så skal vi gerne være tæt på hende, indtil hun sover igen ved 01-02 tiden. Når hun så sover der ...

Annonce

... mellem 01-02 sover hun også fint igennem, måske hun vil have mad ved 5 tiden ca.

Efter vi har arbejdet med dine forslag, med at rykke hendes lure 15 min, vækker vi hende i løbet af dagen, for at lurene ikke bliver for lange, vi tager hende tidligere op om morgnen i håbet om det hjælper til natten. Men stadig står vi i samme situation, at hun får nogle små lure tidlig / sen aften.

Hvordan anbefaler du man starter ændringerne? Skal det være vække tidspunktet om morgnen man rykker, så de andre lure følger med eller hvordan?

Fordi vi vækker hende om morgnen får hun 7-8 timer om natten, vi er klar over det ikke er optimalt, så lige så snart hun melder sig træthed om morgnen / formiddagen, bliver hun lagt ud. Skal vi fortsætte med det, eller skal hun have lov at sove indtil hun selv vågner? Hun virker ikke utilfreds på noget tidpunkt, skal det dog siges, hun er glad og smilende.

Så vores spørgsmål er, hvordan kan vi hjælpe vores datter til at blive i søvnen ved “den sidste lur”. Det er vel ikke fordi hun skal holdes mere vågen om dagen? Der får hun vel en passende mængde søvn og vågen tid? Der hvor vi lidt selv tænker det går galt er ved “den sidste lur”. Vi har jo efter dit andet indlæg fået inspiration til hvordan vi skal ændre hendes døgnrytme, så det er vi i gang med, men det virker til at være længere proces..:)

Venlig hilsen
Maj

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.