Svar: Fortsat mange opvågninger

28. november 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Linda

Tak for dit brev - og hold da op, sikke en forandring hos jer :) Jeg skal love for, at I har arbejdet rigtig meget med at få skabt nye søvnassociationer, det er virkelig godt gået!

Det er super godt, at I er kommet ud af slyngevuggen med motor, så jeres dreng nu faktisk er vænnet fra at skulle være i konstant bevægelse hele tiden for at kunne sove. Det er helt okay, at I lige nu bruger bedrockers til at lulle ham ind i søvnen, men på sigt skal I forsøge også at minimere behovet for denne bevægelse, så han gradvist lærer at sove i en stillestående seng - men et skridt af gangen :)

Det er også rigtig godt, at han nu kan puttes uden brystet - både om dagen, hvor far passer ham - og faktisk også om aftenen, når du er hjemme og efter amning putter ham i seng. Det er ligesom det skal være :) Og det er helt okay, at han stadig har brug for en amning omkring kl 02. De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med to amninger i døgnet, og selvom han får mme af kop før sin middagslur, så kan det godt være, at han stadig har brug for en ekstra amning hos dig om natten.

Når det så er sagt, så er det naturligvis vigtigt at sikre, at han ikke vågner, fordi han reelt er sulten eller tørstig - og jeres dagsplan ser meget fin og alderssvarende ud, dog kunne det være en god idé, hvis I kunne indføre en aftenrytme med et bad og en efterfølgende godnatgrød. Mit forslag til en aftenrytme kunne se således ud:

Aften 17.30-18: Aftensmad, spiser det samme som jer - kød, fisk, grøntsager, bulgur, kartofler, pasta, ris, sovs osv. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 18.45-19 - det kan være en grovere grød som havregrød, mysligrød, flerkornsgrød. Vand (eller mme) af kop. Får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten 19-19.30 som nu.

Når jeg anbefaler bad og godnatgrød om aftenen, så er det fordi jeres dreng har en alder, hvor han godt kan have en stor motorisk uro i kroppen. Det er rigtig svært for ham at ligge stille, han karter rundt i sengen, får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Lægger sig måske op i kravlestilling og ligger på alle fire og rokker frustreret frem og tilbage, og her har han brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt ned igen.

Badet efterfulgt af god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme og få lidt babymassage kan hjælpe ham til at finde større ro i kroppen og dermed fjerne lidt af den rastløshed og uro, som han har - og som vækker ham.

Godnatgrøden og vand eller mme af kop sikrer, at han ...

Annonce

... ikke vågner, fordi han reelt har behov for mere mad og væske. Samtidig har børn i jeres drengs alder stor lyst til at spise selv, og det kræver stadig stor teknik, hvilket gør dem trætte, nogle gange før de egentlig har fået helt nok at spise. Han kan altså godt miste koncentrationen under aftensmaden og for at sikre, at han har fået mad nok, er godnatgrøden rigtig god. Samtidig så ligger grøden godt i maven og kan give lidt følelse af "behov for at slå mave", ligesom når vi andre har fået lidt for meget at spise, og egentlig mest har lyst til at lægge os på sofaen. Og det kan således også hjælpe ham til at falde bedre til ro, når han puttes.

Derudover så spiller alderen også ind på den måde, at han drømmer mere nu. Det, at han motorisk sandsynligvis er begyndt at bevæge sig mere omkring gør, at han opfatter rummet, som han er i, på en anden måde. Han oplever også, at mor og far går i løbet af dagen, nogle gange ind i et andet rum, forsvinder bag væggen. Nogle gange går mor og er væk i flere timer for så at komme tilbage - og alt sammen giver ekstra oplevelser og dermed ekstra drømmeaktiviet om natten og igen ekstra natlig uro. Han kan om natten derfor også vågne, klynke, smågræde, nogle gange ligge og snakke, småpludre, grine - alt sammen fordi han drømmer om alt det, han har oplevet i løbet af dagen. Og det er ikke alle lyde, som I nødvendigvis skal reagere på.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal derfor nogle gange prøve at vurdere, om I skal lade ham ligge og selv finde videre ind i søvnen igen eller om I skal være der, hjælpe ham.. Og når I hjælper ham, så skal I forsøge at hjælpe med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, så vidt muligt hjælpe ham videre i sengen, hvor han allerede ligger. Gerne hjælpe med stillingskift, få ham lagt ned i midten af sengen igen, hvis han har bevæget sig op i et hjørne, få dynen på, som han har sparket af osv. Men så vidt muligt ikke vugge, ikke give bryst, sut eller flaske i munden, ikke gå rundt med ham, begynde at hoppe på pilatesbold eller lignende.

Det er helt normalt at vågne mange gange om natten, de fleste af os har mellem 10-20 opvågninger hver nat, hvor vi vender os, sparker dynen af, tager dynen på, putter os ind til vores parter, retter på puden, står op og tisser osv. Og jeres dreng vil derfor naturligt have mange opvågninger, det vigtige nu er at han lærer at komme igennem så mange som muligt på egen hånd og stille og roligt behøve mindre og mindre hjælp fra jer. Og det er I allerede godt igang med at lære ham, så hold endelig fast i det. Jeg tænker, at tiden naturligt også vil arbejde lidt for jer - og håber, at det også kan give lidt ro :)

Håber du/I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.