Lære at sove selv?

28. november 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Lære at sove selv?

Hej Helen,

Har du gode tips til, hvordan vi får vores 12 uger gamle dreng til at sove for sig selv, når han sover lur i løbet af dagen?

Han sover typisk 10,5 timer i løbet af natten, hvilket vi er rigtig glade for. Han bliver ammet (sovende) ca. fem gange i løbet af natten, og er altid glad når han vågner om morgenen. Det tager omkring halvanden time at putte ham, hvor han først bliver ammet, og hans mor så bliver liggende sammen med ham.

I løbet af dagen sover han ca. 4,5 timer, fordelt på 1-2 længere lure (1-2 timer) og et antal lure á en halv time. Når han er vågen, er han aktiv og nysgerrig, og han udforsker og snakker.

Men, når han sover i løbet af dagen er det næsten udelukkende på sin mor. Han sover i bæresele, eller han falder i søvn liggende på sin mor efter at være blevet ammet. Hvis vi lægger ham, efter han er faldet i søvn, vågner han omgående. Det er lykkedes nogle gange, at få ham til at falde i søvn ...

Annonce

... i barnevognen, hvor han så kan sove max 30 minutter.

Det har hele tiden været meget svært at få ham til at sove i barnevognen, og han begynder ofte at græde, så snart vi forsøger at lægge ham i vognen. Vi er opmærksomme på, kun at forsøge at putte ham i barnevognen, når han er ammet af og viser træthedstegn. Måden han falder i søvn på i vognen, er at han bliver holdt i hånden, vognen bliver rokket, mor synger en vuggevise, og nogle gange får han hjælp af hvid støj. Dvs. han klynker/græder, fordi han ikke vil overgive sig til søvnen, og bliver så trøstet og falder (nogle gange) i søvn. Når han sover i vikle/bæresele, klynker han også, når han skal overgive sig, men det er ret nemt at få ham til at falde i søvn.

Han er ret perfekt, men det er hårdt for hans mor, at han altid hænger på hende. Hvordan lærer vi ham at sove selv i barnevognen eller i sengen eller i voksi-posen eller i slyngevuggen?

Med venlig hilsen
Andreas

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S