Brev:
Lære at sove selv?
28. november 2020
Alder:
3 mdr.
Lære at sove selv?
Hej Helen,
Har du gode tips til, hvordan vi får vores 12 uger gamle dreng til at sove for sig selv, når han sover lur i løbet af dagen?
Han sover typisk 10,5 timer i løbet af natten, hvilket vi er rigtig glade for. Han bliver ammet (sovende) ca. fem gange i løbet af natten, og er altid glad når han vågner om morgenen. Det tager omkring halvanden time at putte ham, hvor han først bliver ammet, og hans mor så bliver liggende sammen med ham.
I løbet af dagen sover han ca. 4,5 timer, fordelt på 1-2 længere lure (1-2 timer) og et antal lure á en halv time. Når han er vågen, er han aktiv og nysgerrig, og han udforsker og snakker.
Men, når han sover i løbet af dagen er det næsten udelukkende på sin mor. Han sover i bæresele, eller han falder i søvn liggende på sin mor efter at være blevet ammet. Hvis vi lægger ham, efter han er faldet i søvn, vågner han omgående. Det er lykkedes nogle gange, at få ham til at falde i søvn i barnevognen, hvor han så kan sove max 30 minutter.
Det har hele tiden været meget svært at få ham til at sove i barnevognen, og han begynder ofte at græde, så snart vi forsøger at lægge ham i vognen. Vi er opmærksomme på, kun at forsøge at putte ham i barnevognen, når han er ammet af og viser træthedstegn. Måden han falder i søvn på i vognen, er at han bliver holdt i hånden, vognen bliver rokket, mor synger en vuggevise, og nogle gange får han hjælp af hvid støj. Dvs. han klynker/græder, fordi han ikke vil overgive sig til søvnen, og bliver så trøstet og falder (nogle gange) i søvn. Når han sover i vikle/bæresele, klynker han også, når han skal overgive sig, men det er ret nemt at få ham til at falde i søvn.
Han er ret perfekt, men det er hårdt for hans mor, at han altid hænger på hende. Hvordan lærer vi ham at sove selv i barnevognen eller i sengen eller i voksi-posen eller i slyngevuggen?
Med venlig hilsen
Andreas