Fortsat mange opvågninger

28. november 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Fortsat mange opvågninger

Kære Helen,

Vi har tidligere skrevet vedr. vores dreng, som har problemer med mange opvågninger om natten, hvilket vi bl.a. troede skyldtes, at vi var endt i en uhensigtsmæssigt situation, hvor han blev ammet i søvn - både til putning og i løbet af natten.

Vi har på baggrund af dine gode råd gjort flere ting. Vi er stoppet helt med, at han ammes i søvn. Nu ammer jeg ham inden han puttes ca. kl. 19.30 og derefter puttes han i egen seng vågen. Derefter tager hans far ham, når han vågner. Han trøster, synger og putter ham igen. Det vil også sige, at vi har fået ham ud af den slyngevugge med motor, som han sov i. Jeg ammer dog en enkelt gang i løbet af natten - typisk ml. kl. 01 og 03. Vi har sat et par brio bed rockers på benene af sengen, hvilket typisk vil sige, at vi vugger sengen lidt, når han puttes inden til han sover. Og måske er noget af problemet her?

Problemet er således, at han fortsat vågner utrolig mange gange selvom han ikke ammes, men puttes vågen. De seneste par aftener vågner han ca. hver 45 min. Han har flere gange vendt sig om på maven, når vi kommer ind til ham og kan ikke komme retur til ryggen/siden. Så måske er der også noget motorisk uro på spil.

Vi vil dog utrolig ...

Annonce

... gerne hen til, at han kan sove nogle længere stræk. Lige nu er bare to timer i stræk lang tid, hvis det er først på aftenen.

Endelig har vi også det problem, at han typisk godt kan puttes af faren med sang, trøst osv. indtil vi kommer til tidlig morgen. Han vågner således typisk ml. kl. 5-6 og vil ikke puttes af sin far her. Derfor har jeg nogle morgener ammet ham - nogle gange virker det, andre gange ikke. Kl. 5 er dog for tidligt til vores døgnrytme, så det vil vi også gerne væk fra.

Hans døgnrytme er ca:
kl. 5-7: Vågner
kl. 8: Havregrød m. sveske/æble, vand af kop
kl. 10: MME af kop - puttes til lur
Kl. 10 - 11.15: Sover i altanbarnevogn - vugges i søvn/står ellers stille
Kl. 12: Frokost - rugbrød med pålæg, grønt, vand af kop, kød, pastaskruer mv.
Kl. 14- 14.30: Puttes til lur - får en kop MME - sover ml. 30 - 60 min.
Kl. 15-15-30: Øllebrød, frugt, vand af kop
Kl. 17.30: Aftensmad - fisk, kød, grønt, bulgur, avokado mv.
kl. 19: Ammes
Kl. 19.30: Puttes i egen seng.
Vågner typisk kl. 20.30, 21.00, 23.00, 01, 03, 05.

Mit spørgsmål, som jeg meget håber, du kan hjælpe med, er således hvordan vi kommer hen et sted, hvor han ikke vågner så mange gange?

Bedste hilsner
Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder