Brev:
Fortsat mange opvågninger
28. november 2020
Alder:
10 mdr.
Fortsat mange opvågninger
Kære Helen,
Vi har tidligere skrevet vedr. vores dreng, som har problemer med mange opvågninger om natten, hvilket vi bl.a. troede skyldtes, at vi var endt i en uhensigtsmæssigt situation, hvor han blev ammet i søvn - både til putning og i løbet af natten.
Vi har på baggrund af dine gode råd gjort flere ting. Vi er stoppet helt med, at han ammes i søvn. Nu ammer jeg ham inden han puttes ca. kl. 19.30 og derefter puttes han i egen seng vågen. Derefter tager hans far ham, når han vågner. Han trøster, synger og putter ham igen. Det vil også sige, at vi har fået ham ud af den slyngevugge med motor, som han sov i. Jeg ammer dog en enkelt gang i løbet af natten - typisk ml. kl. 01 og 03. Vi har sat et par brio bed rockers på benene af sengen, hvilket typisk vil sige, at vi vugger sengen lidt, når han puttes inden til han sover. Og måske er noget af problemet her?
Problemet er således, at han fortsat vågner utrolig mange gange selvom han ikke ammes, men puttes vågen. De seneste par aftener vågner han ca. hver 45 min. Han har flere gange vendt sig om på maven, når vi kommer ind til ham og kan ikke komme retur til ryggen/siden. Så måske er der også noget motorisk uro på spil.
Vi vil dog utrolig gerne hen til, at han kan sove nogle længere stræk. Lige nu er bare to timer i stræk lang tid, hvis det er først på aftenen.
Endelig har vi også det problem, at han typisk godt kan puttes af faren med sang, trøst osv. indtil vi kommer til tidlig morgen. Han vågner således typisk ml. kl. 5-6 og vil ikke puttes af sin far her. Derfor har jeg nogle morgener ammet ham - nogle gange virker det, andre gange ikke. Kl. 5 er dog for tidligt til vores døgnrytme, så det vil vi også gerne væk fra.
Hans døgnrytme er ca:
kl. 5-7: Vågner
kl. 8: Havregrød m. sveske/æble, vand af kop
kl. 10: MME af kop - puttes til lur
Kl. 10 - 11.15: Sover i altanbarnevogn - vugges i søvn/står ellers stille
Kl. 12: Frokost - rugbrød med pålæg, grønt, vand af kop, kød, pastaskruer mv.
Kl. 14- 14.30: Puttes til lur - får en kop MME - sover ml. 30 - 60 min.
Kl. 15-15-30: Øllebrød, frugt, vand af kop
Kl. 17.30: Aftensmad - fisk, kød, grønt, bulgur, avokado mv.
kl. 19: Ammes
Kl. 19.30: Puttes i egen seng.
Vågner typisk kl. 20.30, 21.00, 23.00, 01, 03, 05.
Mit spørgsmål, som jeg meget håber, du kan hjælpe med, er således hvordan vi kommer hen et sted, hvor han ikke vågner så mange gange?
Bedste hilsner
Linda