Svar: 15 måneder får stadig flaske

18. oktober 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter, hendes putterutiner og alle dine tanker - og tusind tak for de søde ord til mig - dejligt at høre, at du har flere af mine bøger og gerne anbefaler dem til alle - det er den bedste anbefaling for en bog, tusind tak for det:)

Det lyder som om, at jeres datter og I har fået skabt nogle rutiner, som handler om at flaske skal indgå som en del af putteritualet - når mor og far putter. I fortæller, at hun i dagplejen puttes ud, der bliver sagt godnat, og så sover hun 2-3 timer - så dagplejer putter uden problemer om dagen, men i weekenden har hun brug for sin flaske eller alternativt en køretur i autostolen/bilen...

I fortæller også, at når hun puttes om aftenen, så er alt faktisk super fint. I spiser aftensmad, hun får et bad, gøres klar til natten, puttes med en flaske, musikken spiller og hun har både vågelampe, stjernelys, sin jellycat ninus-klud osv. Men stadig skal hun ofte have en flaske ekstra, og du skriver "flasken må jo give hende trygheden som en sut måske ville gøre normalt", og det kan du naturligvis godt have ret i...

Jeg tænker umiddelbart, at I skal trappe ud af mælk i flasken. Det er umiddelbart ikke mælk/væske hun har behov for, og der skal skrues betydligt ned i mængden. Det er ikke meningen, at hun skal indtage en stor del af sit væskebehov, når hun puttes eller efter putning, det er kun for at finde trøst og ro og dette behov skal gradvist væk og trøst og ro findes på anden vis. Uddybning følger længere nede.

Samtidig tænker jeg, at I er nødt til at fjerne flasken om dagen. Hun har ikke behov for den, da hun fint kan sove uden i dagplejen - og om dagen kan hun naturligt også puttes med sin ninus-klud, så der er genkendelighed her. Det vil være en god idé, at I putter uden flaske om dagen først, både fordi hun ikke behøver den til hverdag, men også fordi det naturligt er lettere for jer at finde overskuddet i dagtimerne. Det er naturligt svært at holde fast i at flasken er slut, når I selv er rigtig trætte og bare gerne vil have ro. Dertil kommer, at det ofte er lettere at indføre nye rutiner i dagtimerne og så overføre disse til aften og nat efterfølgende.

Jeg tænker også, at I er nødt til at tage en helhjertet beslutning om, hvad I vil og gøre jer nogle overvejelser omkring de valg I træffer, og hvorfor. Det er vigtigt, at I finder en løsning, som kan fungere nu, men som også kan fungere for jer alle tre fremover.

Du skriver blandt andet, at I for en uge siden oplevede, at I skulle blive hos hende til hun sover, men pludselig "ville hun ud af rummet, og vi fandt ud af hun ville se iPad". Du fortæller også, at I om dagen har forsøgt at gå tur, trille vognen, synge og "sågar har set iPad i barnevognen - alt sammen uden held". Og du skriver "vi er fyldt op med dårlig samvittighed over alle de flasker, og de dårlige vaner med iPad, vi er ved at give hende".

Selvom jeres datter viser behov for at se iPad, så må I gerne sige nej og holde fast i, at det er tid til at sove og ikke tid til at se iPad. Og når jeres datter ikke kan sove, så er det ikke nogen god idé at sætte hende i autostolen og køre en tur i bilen. Jeg forstår godt, at I kan være så trætte og komme så langt ud, at I til sidst griber til et eller andet der virker. Men det hjælper ingen af jer, at I indfører nye uhensigtmæssige rutiner i stedet for flasken, og I er nødt til at tage en beslutning om, hvad I vil og hvilke rutiner, I ønsker at indføre - og så gå helhjertet ind i dette...

Hvis jeres datter mærker, at I bliver usikre, og at rutinerne kan variere meget, så vil hun naturligt også kunne blive usikker og have svært ved helt at finde ud af, hvad det egentlig betyder, når hun skal sove. Hvordan det egentlig helt skal foregå... Når dagplejer putter hende, så er der nok ikke ret meget at være i tvivl om, og det er med til at give hende en vis ro. Og jeg får lidt på fornemmelsen, at I forældre i ønsket om at være der for jeres datter, give hende det bedste, gøre hende så tryg som muligt - ...

Annonce

... hvilket er super godt - faktisk ender med at signalere en vis usikkerhed, som måske er med til at gøre, at hun kan have svært ved at overgive sig til søvnen.

I lyder til at være meget omsorgsfulde og nærværende forældre, og I forsøger virkelig at lytte til jeres datter og anerkende hende, og det er super godt. Det er dog også vigtigt, at I holder fast i jer selv, og det I kan være med til, og derfor får skabt nogle rammer, som fungerer for jer som familie :)

Og ja, når flasken fjernes før middagsluren, så vil det naturligt kunne give nogle protester, og det skal I naturligvis kunne rumme. I skal kunne holde ud, at hun bliver frustreret og ked af det, og at verden bryder sammen for hende, når hun mærker, at I pludselig ikke længere giver hende en flaske, som er det, hun beder om. I skal naturligvis holde samme rytme som til hverdag, I skal tilbyde hende mad, aktiviteter osv. som hun har i hverdagene og på den måde sikre, at hun faktisk er parat til at sove, når hun puttes - præcis som når hun er i dagpleje. Hvis I oplever, at hun ikke er parat til at sove kl 11.30, så put hende lidt senere, og hvis hun kun sover 1 time til middag, så må det være sådan lige nu. Det må I så også rumme og finde overskuddet til at håndtere, uden at I begynder at sætte hende i bilen, finder flasken eller iPad´en frem. I er der stadig for hende, giver hende masser af kærlighed, nærhed, kontakt. I kan aflede med leg og aktiviteter, og så er det sådan, og det er helt okay :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal mængden af mælk i flasken som sagt trappes ud, så hun får mindre og mindre og til sidst lærer, at hun ikke behøver flasken for at sove. En overgang kan hun tilbydes lidt lun mælk af en kop, imens hun sidder på skødet. Det ritual, som I har lige nu er super fint, det kan dog være en god idé at lade hele ritualet foregå på værelset, hvor hun skal sove. Lad hende sidde på skødet, ved siden af sengen, så hun mærker jer tæt på, læs historien højt, giv hende lidt lun mælk af en kop, som gradvist erstattes af lidt vand. Put hende i seng og tænd for musikken, vågelampen og skildpadden og vurder så om I skal være der eller skal gå ud... Det kan være en god prioritering at blive siddende i 10 minutter, hvis hun så kan overgive sig til søvnen inden for denne tid. Det kan være en god idé at gå frem og tilbage, hvis hun ser jeres tilstedeværelse som mulighed for leg og underholdning.

I skal sikre jer, at puttetidspunktet passer, så hun rent faktisk er træt og parat til at sove, når I putter. Det nytter ikke noget, at I putter hende kl 20, hvis hun først er parat til at sove kl 21. Derfor skal puttetidspunktet om aftenen afpasses efter, hvor meget hun har sovet til middag. Normalt anbefales det ikke at vække børn af middagsluren, men det lyder som om, at det lige nu fungerer for jer, og at både dagplejer og jeres datter er glad for eller okay med denne ordning, og det er også fint med godt 2.5 timers søvn midt på dagen. En så lang lur giver jeres datter noget rigtig godt, og søvnen her kan reparere på en dårlig nattesøvn. I weekenden, hvor hun ofte sover kortere tid, vil hun så måske kunne puttes lidt tidligere om aftenen, dog afhængigt af, hvornår hun er stået op af sin middagslur... :)

I takt med, at hun vænnes til at drikke lidt mælk af en kop før putning, så kan behovet for flaske i løbet af aftenen nogle gange måske helt af sig selv undværes - især hvis I også her har arbejdet bevidst på at skære ned i mængden, så hun ikke længere får mælk i maven, men faktisk bruger flasken lidt som en sut til at give ro, som I skriver. Det er i hvert fald et forsøg værd. Nogle gange er det flasken før putning, der forsvinder før flasken i løbet af aftenen - og det er helt okay, så længe I blot arbejder på at få begge flasker trappet ud :) Og igen - uden at sætte iPad, køreture og lignende i stedet, men bruger alle de gode ting, som I allerede har i hendes putteritual.

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre og er klar til det kærlige skub videre frem. Knus herfra. Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.