Svar: Min datter protesterer hver gang hun skal sove
13. oktober 2020
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker - og velkommen til, dejligt at høre, at du selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind hos jer. Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, så har jeres datter altid sovet i dobbeltsengen og far har sovet på sofaen - og jeg kan godt forstå, at han gerne vil tilbage til egen seng nu :) At jeres rutiner har været på denne måde betyder dog, at jeres datter forbinder dobbeltsengen med stedet, hvor hun sover - og derfor protesterer hun voldsomt, når hun puttes i tremmesengen. Den virker pludselig stor og utryg for hende og hun er i den meget langt væk fra mor i forhold til, hvad hun er vant til.
Er der nogen som helst mulighed for at hendes seng kan blive placeret ved siden af dobbeltsengen, evt. kobles til din seng på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde? Det vil være en rigtig god løsning, fordi hun kan ligge i egen seng men stadig vil opleve at ligge ved siden af dig og kunne få din nærhed. Og du vil kunne lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke dig.
Hvis det ikke kan lade sig gøre og hun skal puttes på eget værelse, så vil det være en god idé, at I sætter en stol ved siden af tremmesengen og at du så starter med at sidde med hende der, lader hende blive ammet, finde roen og inden hun så sover helt, så putter du hende i seng, så hun når at registeret, at hun er puttet der - men stadig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at falde i søvn. Du skal stadig være der, lade hende mærke dine hænder, din ro, du kan putte hende med en putteklud, synge en godnatsang eller lignende, så hun får dette som en fast del af sit putteritual, hvilket kan hjælpe både hende og dig fremover.
Når det er særlig svært at ændre søvnrutiner nu, så er det fordi jeres datter er i separationsfasen. Det betyder, at hun begynder at være mere og mere på egen hånd, øver at være på afstand af jer, hun begynder at krybe, gøre tegn til at kravle osv. Og for at kunne separere sig, er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Derfor vil hun klynge sig ekstra meget til dig i denne periode, hun vil være mere pylret, vil helst være på arm, kan blive rigtigt ked af det, hvis du går på toilettet og ikke tager hende med.. og hun vil ofte også være ekstra brystsøgende. Derfor er det rigtig godt, at du faktisk har fået skruet amningerne lidt ned, det skal du endelig holde fast i.
Separationsfasen mærkes ofte rigtigt i 8-10 måneders alderen - men den kan sagtens starte lidt før og også vare lidt længere. Og det er en periode, hvor I naturligt skal forsøge at finde balancen mellem at være der for hende, give hende den ekstra nærhed og kontakt, som hun søger, men samtidig også holde fast i de gode vaner, som I allerede har fået skabt - så hun ikke pludselig f.eks. skal ammes igen og igen hele natten igennem.
I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften - og i 8-9 måneders alderen trappes ofte ned til 3 amninger som ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at den tidlige morgenamning hos jer skal væk og det samme skal amningen før hendes formiddagslur. På samme måde som hun om aftenen skal falde i søvn uden brystet og i egen seng og ikke i mors favn, så vil det være rigtig godt, at hun nu også om dagen kan falde i søvn uden bryst og favn - og det skal øves om formiddagen.
Hun skal stadig ammes før middagsluren, men også her vil det være godt, at hun ikke falder i søvn med bryst i munden, og jeg vil anbefale dig, at du gør det til en fast vane at trille hende en tur i barnevognen, når det er tid til middagslur. Det er en måde at komme væk fra rutinerne med, at I skal ligge sammen, når hun skal sove og derfor en god måde at lære hende, at hun godt kan falde i søvn på egen hånd og lidt på afstand af dig. Og så er det en god idé at bruge barnevognen i denne alder - hvor børn naturligt ofte protesterer mod at skulle sove.
Netop i 8-10 måneders alderen oplever mange forældre, at deres børn ikke vil sove. Selvom vi ved at puttetidspunktet er rigtigt og vi har gjort alt hvad vi kan af gode ting, der leder op til putning, så er det svært for børn i denne alder at finde ro. Det er som om, at hun hellere vil lege, opleve, mærke verden og tiden skal ikke soves væk. Og børn i denne alder sover faktisk ofte også lidt kortere tid end vi egentlig synes de har behov for...
Det er vigtigt at anerkende hendes behov for at følge med, opleve og mærke verden, og jeg vil derfor anbefale dig, at du sætter hende i barnevognen, når det er tid til middagslur. Lader hende sidde og kikke på ting, som I triller forbi, mærke vinden i ansigtet osv. og på den måde blive fyldt op med indtryk - og så lægger du hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat. Læg mærke til tidspunktet, da det kan give dig lidt idé om, hvornår hun egentlig er parat til at sove.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Denne amning afkortes mere og mere, så hun til sidst helt kan undvære den.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur, måske ca. 9.30 - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen. Det er helt okay, hvis hun her sover 45 minutter.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - det vil sige, at hun ammes, sættes op i barnevognen og I triller af sted, hun fyldes op med masser af indtryk og læg mærke til, hvornår hun reelt sover. Puttes måske omkring kl 13-13.30... Det vil være rigtig godt, hvis hun kan sove en lidt længere lur på dette tidspunkt. Evt. ved at du går en længere tur med hende, for på den måde at holde hende sovende :)
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Powernapper evt. - det afhænger af, hvor lang middagsluren er og hvor tidligt hun derfor står op af den...
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad, men maden skal have mere og mere bid og hun må i 8 måneders alderen gerne begynde med små hapsere. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet her afhænger dog af, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt. Hvis hun powernapper eftermiddag vil hun måske ikke være putteklar før kl 21... Hun puttes i egen seng, evt. koblet til din seng.
Sen aften 23-24: Drømmeammes og puttes tilbage i egen seng, hvor hun så fortsætter natten. Da hun ikke er 8 måneder endnu, er det rigtig fint at amme hende tidlig morgen, men som sagt gradvist afkorte denne amning, så hun i 8-9 måneders alderen begynder at kunne sove uden. Lige nu vil det være super godt, hvis hun kan sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Som du kan se, så ligger tidspunkterne for søvn i min dagsplan senere end i din dagsplan. Da jeres datter har den alder hun har og går igennem den store udvikling, som hører alderen til, så tænker jeg, at du skal prøve at putte hende senere. Hvis hun er mere parat til at sove, når du putter hende, så vil det naturligt også blive lettere at få hende til at sove på afstand af dig og lære hende at sove for sig selv - og hendes protester mod søvnen vil naturligt blive mindre.
Med hensyn til hendes vægt og længe, så passer dette rigtig fint sammen, og hun ligger lige mellem 90 og 97 percentilen. Hun er dog i forhold til sin alder en fysisk meget stor pige og sprænger her alle rammer. Hvorvidt det skønnes okay afhænger helt af hendes øvrige vægt- og længdemål, som jeres sundhedsplejerske og læge har indtastet. Det er meget tænkeligt, at hendes vægt ikke forsætter i samme hast, når hun begynder at kravle og bevæge sig mere omkring :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, der er lidt at arbejde videre med, men jeg håber at mine tanker og forslag til dagsplan guider jer lidt på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske