Brev:
Min datter protesterer hver gang hun skal sove
13. oktober 2020
Alder:
8 mdr.
Min datter protesterer hver gang hun skal sove
Kære Helen
Jeg har været rigtig glad for din brevkasse og jeg har fået rigtig mange nyttige svar ved at læse andres problemstillinger og dine svar. Nu har jeg dog selv meldt mig til, da jeg er lidt i vildrede med hensyn til at lægge min datter til at sove. Både lur om dagen (i sengen) og til nat. Det er som om, at hun aldrig rigtig bliver klar til at sove eller har lyst til at sove. Hun græder og protesterer altid, når vi lægger hende til at sove.
Kort fortalt fødte jeg min datter for 7,5 måned siden. Hun var en bette en på 2870 gram og 51 cm. I dag har hun taget godt på og vejer ca. 11 kg og er omkring de 75 cm lang (er det en ok. vægtfordeling?)
Jeg har altid haft svært ved at lægge hende til at sove selv. Hun har klaret det fint i en slyngevugge (med motor - stoppede vi dog med for tre måneder siden, da hun begyndte at kunne vende sig om) og i barnevognen, men i sengen kan hun som regel kun falde i søvn, hvis jeg lægger tæt op af hende i 20-30 minutters tid til hver lur og ved aftentid. Det virker som om, at hun har svært ved at fïnde ro, når jeg ikke er der..
I al sin tid har hun sovet sammen med mig, i vores dobbeltseng. Min kæreste har sovet på sofaen - men vi vil gerne have vores parliv tilbage, men hun nægter simpelthen at sove i sin egen seng og bliver næsten helt hysterisk, hvis jeg putter hende i hendes seng. Nogen gange er det lykkedes, men det er næsten mere undtagelsen end reglen. Hun kan simpelthen blive SÅ ked af det, at jeg bliver nødt til at tage hende op.
For ca. to måneder siden begyndte jeg at vænne hende af med at falde i søvn ved brystet. Først en uge, hvor hun lå vågen tæt op ad min i vores seng efter amning. Dernæst en uge, hvor jeg bevægede mig lidt væk fra hende og dernæst har jeg forsøgt at få hende til at falde i søvn i egen seng. Det sidste bøvler jeg rigtig meget med. ...
...
Desuden har jeg med anbefaling fra min læge valgt at stoppe med at amme om natten (det er næsten lykkedes - men er "faldet" i et par gange). Det har egentlig fungeret ok at trøste og tilbyde vand i stedet for at amme.. men de sidste par nætter har godt nok været hårde. I går nat græd og skreg hun i to timer og ville kun ligge i mine arme og sove.
Måske mit dagsprogram skal reguleres?
Kl. 5.00/6.00 - Amme og vi sover videre
Kl. 7.00/8.00 - Står vi op og hun får frugt/grøntsager at gumle på samt grød. Hun spiser oftest ca. 1. dl. grød
Kl. 8.30/9.30 - Puttes til lur. Stadig med amning. Enten i barnevogn eller i sengen. Puttes hun i sengen tager det ofte ca. tre kvarter - 1½ time at putte hende. I barnevognen falder hun i søvn inden for en halv time. Hun vågner oftest efter 45 min. for det meste altid glad. Ligger hun i sengen kan jeg få hende til at sove lidt mere ved at ligge med ind sammen med hende inden hun vågner.
Efter formiddagsluren kan hun som regel være vågen 2-3 timer inden næste lur.
Kl. 10.00/11.00 - Får hun oftest noget at gumle på, en smoothie eller noget bærmos og vand.
Nogen gange tilbydes frokost enten inden eller efter næste lur. Det er oftest forskellig slags grøntsagsmos med grøntsager og kylling. Hun spiser ca. 1 - 1,5 dl.
Hun puttes som skrevet til lur efter 2-3 timer, hvorefter hun sover ca. 45 min. Når hun vågner tilbyder jeg grøntsager (en kartoffelbåd, agurk, peberfrugt) og noget vand.
Hun er begyndt kun at have to lure om dagen i stedet for tre.
Kl. 18.00 - aftensmad (samme stil som frokost)
Kl. 19.00/19.30 - puttes med amning og hun plejer at falde i søvn kl. 20.00
Kl. 22/23 - vågner hun oftest for at skulle ammes.
(Og vågner som regel kl. 01, 03 og 05)
Jeg håber, at du har nogle gode råd til mig - eller noget jeg skal være særlig opmærksom på?
Kærlige hilsner