Meget gal og frustreret 2 årig

13. oktober 2020

Kategori:
Alder:
2 år

Meget gal og frustreret 2 årig

Hej Helen,

Først mange tak for hjælpen vedr. vores datter i juli/aug, som skulle lære og sove i egen seng, på eget værelse og af sig selv...

Det er lykkedes og det er en skøn følelse at kunne putte hende med historier og sang, hvorefter hun falder i søvn af sig selv og i egen seng.

Så nu har vi aftner sammen, som par igen og nætter hvor vi får mere end 3-4 sammenhængende timer. TUSIND TAK ❤️

Bær over med mig, dette er et langt brev, da denne udfordring fylder utrolig meget hos mig... Der er jo gang i en rivende udvikling og A. viser os at hun kan mere og mere for hver dag der går. Hun efteraber på livet løs, både sprog og bevægelser. Det er sjovt og spændende og følge hende. Hun er glad, udadvendt og lige for tiden går hun meget op i hvordan man har det.

I vuggestuen har de arbejdet med følelser/ansigter, som viser en følelse. Sur, ked af det, glad, fræk, overrasket osv. Det optager hende stadig meget og vi snakker meget om følelser. Hendes far rejser engang imellem (Hver 3mdr) og her sidste gang han var afsted I 2 uger, havde hun nogle dage i vuggestuen, hvor hun var enormt gal og råbte og skreg.

Hun kan blive sur, hvis de voksne ikke kan sidde med hende på skødet hele tiden, hvis en går fra hende (det er forskelligt, hvem af de voksne hun “har brug for” og derfor bliver ked af det, når de rejser sig), hvis andre bliver hentet før hun gør (vi henter ca. 5 min i tre, så hun er nogle af de første der bliver hentet) og når hun skal op og sidde ved bordet, når de skal spise, så er den helt gal.

Hun bliver sur, råber og skriger MEGET højt. Pædagogerne har derfor prøvet og ...

Annonce

... sætte hende ind ved siden af på en stol og bede hende om at tage det helt roligt og komme ind og sidde hos dem igen, når hun er faldet ned igen. De henter hende også gerne, når hun fortæller at hun er færdig med at være sur.

Vi har en meget god vugger og god dialog, så jeg har egentlig været ok med at de har forsøgt og få hende til at slappe af. Når det ikke har hjulpet og snakke med A., når hun har været så meget oppe og køre, så de har fulgt hende ind ved siden af på en stol og snakket stille og roligt med hende. Hun kan hele tiden se ind til bordet, hvor de spiser og kommer tilbage til bordet, når hun er faldet ned. Men hun er kun lige kommet op på stolen, så starter hun igen.

Vi har oplevet dette 2 gange herhjemme og ellers ikke, så jeg er rigtig ked af at mit lille menneske skal være så vred og jeg ikke kan hjælpe.

Vuggerne er meget i tvivl om hvad de skal gøre, fordi de vil meget gerne hjælpe A., men de ved ikke hvad de ellers skal gøre, for at hun falder ned igen. Hun har meget temperament og en stærk vilje. Hendes far og jeg er gode til at når vi har sagt nej, så tager vi den konfrontation, der må komme og forsøger og forklare og trøste/være der, til hvis A. bliver ked af det.

Så vi har egentlig nogle gode og fornuftige dialoger herhjemme med A.

Hvad kan vi dog gøre for at hjælpe A., så hun ikke behøver og bliver så gal og vred?

Ps. Jeg er ikke i tvivl om at ovenstående sagtens kan være en kombi af fars rejse, alderen og udvikling, men dette har stået på før fars rejse og faktisk de sidste små 2 mdr., hvor hun har 2 dage om ugen, hvor det hele går galt.

Venlig hilsen
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger