Svar: Søvnhjul - 7 mdr.

20. august 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring rytme - og dejligt at høre, at du har fået anbefalet at kikke efter mine søvnhjul :)

Det vil være en god idé, hvis I kan starte dagen til nogenlunde samme tid hver dag. Det er jeres stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen og hvis I f.eks. står op hver dag f.eks. omkring kl 07, så er det med til at sikre, at din dreng når de måltider, som han skal have, kan puttes til sine to lure, og at dagen derfor ikke skrider for jer.

Og ja, selvom børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, så kan man godt forsvare at vække dem om morgenen, hvor de har sovet en god lang nattesøvn. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men om at hjælpe ham med en rytme, hvor han stadig får sit søvnbehov rigtig fint dækket :)

Det er derfor også ofte en god idé med et nogenlunde fast puttetidspunkt om aftenen. Dette tidspunkt vil naturligt variere efter, hvornår dagen starter, hvornår han sover i løbet af dagen, og hvor lange hans lure er... men de fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med en rytme, hvor de sover ca. 14.5 time i døgnet fordelt sådan, at han f.eks. sover en nattesøvn på 10.5-11 timer og 3-3.5 time i løbet af dagen. Det vil sige, at hvis han står op omkring kl 07, så vil hans puttetidspunkt om aftenen ligge omkring kl 19.30-20.

Dagslurene må så gerne variere imellem disse tidspunkter, og det er helt okay, hvis han sover sin længste lur først og sover en kortere lur senere - det er også helt okay, hvis han gør modsat. Da det lyder som om, at han har en rytme, hvor han helst sover sin lange lur om formiddagen, så skal du lade ham gøre dette - og det vil så naturligt adskille sig fra søvnhjulet, hvor jeg har skitseret formiddagsluren som den korteste lur. Det behøver det ikke at være. Så sover han f.eks. 2.5 time om formiddagen, så vil han skulle sove måske 45-60 minutter om eftermiddagen - og naturligvis senere end middagsluren normalt ville ...

Annonce

... ligge, fordi formiddagsluren er længere, og det er vigtigt at eftermiddagen ikke bliver for lang for ham.

Det betyder, at en dagsrytme for et barn på 7 måneder, kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske og sover videre indtil ca 07, hvor dagen starter stille og roligt.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: FRisk blød frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes også lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere ammes eller have flaske før luren - mellemmåltidet erstatter mælken her.

Frokost 12.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes eller flaske, måske omkring kl 14.30 - og puttes til middagslur. Tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er...

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Skal ikke længere tilbydes mælk (amning/flaske) eftermiddag, også her erstatter mellemmåltidet mælken.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, mad med mere og mere bid. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmemåltid (amning eller flaske) og sover herefter videre uden yderligere mælk til næste morgen, hvor han tilbydes mælk igen og sover videre...

Hvis det viser sig, at jeres dreng sover to lige lange lure f.eks. 2 x 1.5 time, så må han naturligt også gerne dette - det vil dog rykke frokost og puttetidspunktet for middagsluren lidt frem :)

Jeg håber, at ovenstående giver dig lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen og mere rytme skabes - og jeg vil også anbefale dig "Helens bog om børn & mad". I den finder du dagsplaner som ovenstående - måned for måned. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udg. 2. oplag. 2019).

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os