Svar: 4.5 mdr og sover kun i vores arme og vågner mange gange om natten

16. august 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev - og hvor dejligt at høre fra en, som bor "hvor småbørn ikke kan sove udenfor på grund af giftige edderkopper" :) Den sætning tror jeg - eller ved jeg - at jeg ikke har mødt i brevkassen før ;)

Det er rigtig godt, at det stadig er vinter/forår hos dig, for det betyder, at temperaturen forhåbentlig ikke er alt for høj, og at du måske derfor kan svøbe din datter, uden at hun får det for varmt. Jeg tænker, at det vil være rigtig godt at svøbe hende, fordi det vi minde om at være i din favn, hun vil føle sig omsluttet og holdt, men det vil være at et klæde og ikke af dine arme.

Samtidig vil det gøre det lettere for hende at blive flyttet til barnevogn eller egen seng, når hun ligger puttet/svøbt. Det vil gøre, at hun ikke oplever skiftet fra din favn helt så voldsomt, som hun gør lige nu - netop fordi hun vil kunne føle sig holdt hele vejen.

Da hun nu er 4.5 måned gammel, så er et almindeligt svøb dog nok for lille. Så alternativet kan være en babysovepose, som hun puttes i - måske kan du finde en "sommermodel", som ikke er for tyk og som kan bruges... Hvis I har aircondition inde kan du også holde temperaturen i værelset på et niveau, som passer til hendes påklædning og måden hun er puttet på...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor flaske indgår som en fast del af hendes putteritual. Det kan være lidt svært lige nu, men i takt med at hun bliver gammel nok til at begynde med lidt skemad, så vil det blive lettere for dig at indføre dette.

Fordelen ved at give flaske før lur er, at hun for det første fyldes op med mælk og derfor vil kunne sove et længere søvnstræk, før hun vågner igen. Derudover får flasken hende til at slappe af, koble fra og bedre overgive sig til søvnen. Så på sigt, vil det være rigtig godt, hvis hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner, og så flaske, før hun skal sove - så på den måde arbejder tiden lidt for jer.

Bruger hun sut? Det vil være rigtig godt, hvis du efter at hun har drukket sin flaske, kan tilbyde hende en sut. Det vil gøre, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men får sutten, finder ro med den - og det vil så gøre, at hun igen lettere flyttes over i seng eller barnevogn og kan sove videre der. Sutten kan evt. kobles til en klud, der dufter af mor, så hun stadig fornemmer dig, selvom hun skal ligge lidt på afstand af dig.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du starter med at skifte hende, gøre hende klar til putning med ren ble, natdragt, svøber hende eller putter hende i soveposen - og først der giver hende flasken. Så hun tilbydes mælken, når hun er puttet og egentlig parat til at sove. Og efter flasken får hun så sin sut og flyttes til barnevogn eller seng.

Du skal prøve at flytte hende fra dig, før hun sover helt. Hun skal ikke være vågen, ikke ligge og kikke sig omkring, men skal flyttes lige der, hvor hun har munden og maven fuld af mælk, er slap og træt i kroppen, øjnene kører rundt i hovedet, og hun har tydeligt svært ved at fokusere, hun sover næsten, men dog ikke helt - hun er vågen nok til lige at registrere, at du lægger hende fra dig. Stå ved hende, hold dine hænder på hendes krop, vug hende stille med dine hænder og lul hende ind i søvnen på denne måde. Puttes hun i barnevognen, så triller du denne lidt og luller hende på denne måde det sidste stykke vej.

Hvis det er helt umuligt for dig at lægge hende fra dig døsig og tæt på søvn, og hvis du ikke har mulighed ...

Annonce

... for at svøbe hende eller putte hende i sovepose på grund af jeres temperaturer, så kan du også gøre hende klar til putning og så putte hende i seng eller barnevogn - og give hende flasken imens hun ligger der.

Når du giver flaske, der hvor hun skal falde i søvn, så undgår du det skift, der er fra din favn og ned i sengen og samtidig lærer hun at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove og ikke som nu forbinder din favn med sit sovested. Hvis du vælger at give flaske, hvor hun skal sove, så er det dog vigtigt, at du eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Det er vigtigt, for at der ikke sker tilbageløb af mælk til øret :)

Derudover så sover din datter en meget lang nattesøvn - ofte ca. 12 timer fra kl 18 til 08 og det kan godt være en del af forklaringen på, hvorfor hendes nattesøvn er så urolig. Hun sover derudover ofte 4 lure dagligt - ialt mellem ca. 3.5-4.5 time dagligt. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca. 15 timer - så jeres datter sover mere end gennemsnittet, men det er naturligvis okay, hvis hun har behov for det. De fleste børn trives dog med en rytme, hvor de sover ca 10 timer m natten og 5 timer i løbet af dagen, ofte fordelt på 3 lure - og det kunne måske hjælpe dig, hvis du kunne forsøge at arbejde lidt på dette.

Jeg vil foreslå dig, at du forsøger at lægge et bad ind midt på dagen, så du forlænger din datters vågenperiode mellem 2. og 3. lur. Hvis du på den måde kan rykke tidspunktet for dagens 3. lur lidt, så vil dagens 4. lur også komme til at ligge lidt senere og så vil hun måske kunne puttes omkring kl 20 i stedet for allerede kl 18 som nu. Hendes nattesøvn ville derfor blive det kortere, søvnen måske lidt mere rolig, og døgnet måske hænge lidt bedre sammen for jer.

Et forslag kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre indtil ca. 06, hvor dagen så starter stille og roligt.

Morgen 08-08.30: Flaske og puttes til første lur, som nu.

Vågner efter 1-1.5 time, leger, hygger, pludrer...

Flaske og puttes til dagens 2. lur omkring kl 11-11.30, måske kan hun sove lidt længere tid, hvis flasken gives lige inden putning... ellers tager du hende bare op, når hun vågner.

Vågner, kommer op, leger, hygger, tumler pludrer...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov, får lidt babymassage. Stimuleres på den måde rigtig godt både motorisk og mentalt midt på dagen, hvilket kan gøre, at du kan trække næste puttetidspunkt lidt.

Flaske og puttes til dagens 3. lur omkring kl 14 - altså senere end nu.

Vågner efter måske 1.5 time, kommer op, leger, hygger, pludrer...

Flaske og tilbydes dagens 4. lur - måske kl 17-17.30...

Vågner, kommer op, leger, hygger, pludrer

Flaske og puttes til natten ca kl 20...

Sen aften 23: Flaske

Midt nat 02: Flaske og sover videre

Du fortæller, at din datter ofte får flaske ca hver 3. time og jeg har derfor forsøgt at lave dagsplanen sådan, at hendes flasker netop ligger med dette interval, men samtidig før hver lur.

Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe dig lidt videre på vej og give lidt idé om, hvordan døgnet måske kan skrues sammen, så det hele fungerer lidt bedre for både dig og din datter :)

Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder