Svar: Puttetidspunkt for 2årig
10. juli 2020
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Lauras mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring puttetidspunkt :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 2 år er 13 timers søvn i døgnet. Dette er ofte fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11 timers nattesøvn og 2.5 time til middag. Hvis barnet sover mere end 2.5 times middagslur, vil nattesøvnen være kortere - og modsat.
Samtidig vil børn i denne alder ofte have behov for at blive puttet, når de har været vågne i 5-6 timer. Det vil sige, at hvis hun er stået op fra sin middagslur kl, 14-14.30, så vil det ofte være passende, at hun bliver puttet omkring kl 19.30-20, og hun vil så sove til ca. 07... og middagsluren vil så ligge mellem 12-14/14.30...
Når der er tale om et gennemsnit, så betyder det naturligt, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, og det skal der naturligvis være plads til. Ligesom nogle børn vågne meget tidligt om morgenen, tydeligt friske og parate til at starte dagen der, hvor andre børn er aktive om aftenen, og kan være svære at få til at sove først på aftenen... Det er naturligt vigtigt at tage hensyn til børns individualitet ... :)
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes af deres middagslur, og det er sandsynligvis derfor dagplejer lader jeres datter sove, som hun viser behov for. Det lyder heller ikke som om, at middagsluren bliver unødigt lang, når hun får lov til at sove, til hun vågner, faktisk lyder det som om, at hun ofte sover 20-30 minutter længere, når hun får lov til at vågne af sig selv - og det er super fint. Det må I derfor gerne forsøge i weekenden.
Det vil naturligt spille ind på dagssøvnen, hvad tid I står op - det kan der jo godt være forskel på alt efter om det er hverdag eller weekend.. ligesom mængden af aktiviteter og hvordan hun "køres træt" naturligt også vil spille ind på hendes søvnbehov.
Det lyder som om, at jeres datter trives med putning omkring kl 20, og det er helt okay, at hun ofte bruger lidt tid på at falde i søvn. Hvis hun er glad for at komme i seng, ligger og hygger sig med en bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, så må I gerne lade hende ligge og behøver ikke sidde hos hende til hun sover. Så er det fint, at I går til og fra, som der nu er behov for. Det er helt perfekt, at I starter med at bruge tid på sengekanten og taler dagen igennem, det hjælper hende til at koble fra og slippe nogle af dagens oplevelser, så bliv endelig ved med det :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske