Svar: Puttetidspunkt for 2årig

10. juli 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lauras mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring puttetidspunkt :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 2 år er 13 timers søvn i døgnet. Dette er ofte fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11 timers nattesøvn og 2.5 time til middag. Hvis barnet sover mere end 2.5 times middagslur, vil nattesøvnen være kortere - og modsat.

Samtidig vil børn i denne alder ofte have behov for at blive puttet, når de har været vågne i 5-6 timer. Det vil sige, at hvis hun er stået op fra sin middagslur kl, 14-14.30, så vil det ofte være passende, at hun bliver puttet omkring kl 19.30-20, og hun vil så sove til ca. 07... og middagsluren vil så ligge mellem 12-14/14.30...

Når der er tale om et gennemsnit, så betyder det naturligt, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, og det skal der naturligvis være plads til. Ligesom nogle børn vågne meget tidligt om morgenen, tydeligt friske og parate til at starte dagen der, hvor andre børn er aktive om aftenen, og kan være svære at få til at sove først på aftenen... Det er naturligt vigtigt at tage hensyn til børns individualitet ... :)

Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes af deres middagslur, og det er sandsynligvis derfor dagplejer lader jeres datter ...

Annonce

... sove, som hun viser behov for. Det lyder heller ikke som om, at middagsluren bliver unødigt lang, når hun får lov til at sove, til hun vågner, faktisk lyder det som om, at hun ofte sover 20-30 minutter længere, når hun får lov til at vågne af sig selv - og det er super fint. Det må I derfor gerne forsøge i weekenden.

Det vil naturligt spille ind på dagssøvnen, hvad tid I står op - det kan der jo godt være forskel på alt efter om det er hverdag eller weekend.. ligesom mængden af aktiviteter og hvordan hun "køres træt" naturligt også vil spille ind på hendes søvnbehov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder som om, at jeres datter trives med putning omkring kl 20, og det er helt okay, at hun ofte bruger lidt tid på at falde i søvn. Hvis hun er glad for at komme i seng, ligger og hygger sig med en bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, så må I gerne lade hende ligge og behøver ikke sidde hos hende til hun sover. Så er det fint, at I går til og fra, som der nu er behov for. Det er helt perfekt, at I starter med at bruge tid på sengekanten og taler dagen igennem, det hjælper hende til at koble fra og slippe nogle af dagens oplevelser, så bliv endelig ved med det :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2