Få baby til at sove mere end 30 min

11. juli 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Få baby til at sove mere end 30 min

Hej Helen,

Tak for hjælpen de andre gange :-)

Nu er lillebror kommet til verden og han sover overraskende nok næsten lige så dårligt som sin storesøster. Nogen gange føler jeg næsten det er min skyld. For hvad er oddsene..?

Han har siden han blev født max sovet 2 timer i streg, hvilket er flot og langt bedre end søster. Men siden han blev 3 mdr har han sovet 30 min ad gangen. Vi kan ikke få ham til st sove videre selvom vi står derude 5 min før og forsøger at køre ham videre i søvnen - i barnevognen.

Så pt sover han 3 x 30 min om dagen. Og det er jo langt fra nok.
Jeg kan dog få ham til at sove en længere lur på 1,5 time hvis jeg ligger i soveværelset med ham og ammer ham imens.

Han er let nok at putte til lur, men vil helst vugges i armene og Når han vågner efter de 30 min, ...

Annonce

... så græder han ikke. Han er bare lyst vågen.

Bør vi give ham flere lure om dagen eller bør vi forsøge andet ?
Han gider ikke ligge i barnevognen når han ikke skal sove, så det begrænser lidt vores muligheder for gode lange ture.

Vores dagsrytme ser ud således:

05.45 vågner og pludre i sengen. Tilbydes bryst.

06.30 står op

07.00 morgengrød med vand

08.00 Ammes og puttes til 1.lur

08.30 vågner - tilbydes bryst (afviser)

11/11.30 viser tegn på træthed, ammes og puttes

12.00 vågner fra lur. Tilbydes bryst

15.00 Puttes til 3.lur

15.30 vågner

17.30 Aftensmos med vand

19.00 ammes og puttes til natten

Vågner ca mellem midnat og 03, sover videre til 05.45 ca.

Vi er meget lydhøre overfor forslag til, hvad vi kan gøre anderledes?

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor