Svar: Få baby til at sove mere end 30 min
11. juli 2020
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Nogle børn har en rytme, hvor de sover en lang nattesøvn - og sover flere korte lure om dagen. Og det kan i princippet være okay, hvis barnet trives med denne rytme.
Som jeg læser dit brev og beskrivelsen af jeres dagsplan, så sover jeres dreng en lang nattesøvn fra kl 19 til 06. Han ammes ofte ca. 2 gange hver nat, men sover derefter videre.
Om dagen sover han ofte flere korte lure (oftes 3), men han lyder umiddelbart til at trives. Han er glad, når han vågner, har lyst til at opleve verden, pludrer, triller omkring, bruger sig selv rigtig fint både motorisk og mentalt - og du skriver, at når han vågner, så "græder han ikke, han er bare lys vågen"... De korte lurer frustrerer dig, fordi det er svært at komme væk hjemmefra, og du kunne godt tænke dig, at han sov lidt mere - og det forstår jeg godt, men virker han tilfreds og okay, så er du måske nødt til at acceptere det...:)
Virker han derimod til at mangle søvn, græder han, bliver han let overtræt og pylret, er det svært at holde gang i ham og aktivere ham imellem hans søvnperiode, fordi han hurtigt viser træthedstegn og manglende overskud, så vil det være en god idé at arbejde på lidt længere lure om dagen.
Og når det så er sagt, så kan vi også godt være enige om, at 3 lure af 30 minutter og 11 timers nattesøvn faktisk samlet set er i underkanten for en dreng på 5 måneder, så det kunne være en god idé, at du forsøge at hjælpe ham til en rytme med en længere lur midt på dagen. Derfor kommer her en plan for det :)
Du skriver, at han godt kan sove et længere søvnstræk, hvis du vælger at lægge dig med ham - og det synes jeg faktisk, at du skal gøre i en periode. Det vil være rigtig godt, at du netop vælger at lægge dig med ham, fordi han på den måde lærer at falde i søvn liggende - og uden at skulle vugges i din favn for at sove. Han skal ikke falde i søvn med brystet, men meget gerne slippe brystet før han sover helt, du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og så skal du blive hos ham, så du med det samme er klar med hænder, kærtegn osv. så han kan mærke dig og evt. give ham brystet igen, hvis og når han viser tegn til at ville vågne. Så du netop med det samme hjælper ham videre og han ikke når at vågne for meget op, men på den måde sover et længere søvnstræk.
Jeg vil også anbefale dig, at du indføre et bad midt på dagen. Badet vil aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Det vil samtidig give ham en god ro i kroppen, især hvis det afsluttes med lidt babymassage osv. og han så tilbydes mælk, før han puttes.
Jeg kan se, at du giver skemad to gange dagligt - morgen og aften - og det lyder som om, at det umiddelbart fungerer. Jeg tænker dog, at det kunne være en idé at flytte morgenmaden og lægge de to måltider formiddag og aften i stedet, så han i stedet for skemad tættere på middagsluren og derfor måske også vil kunne sove en bedre middagslur. Det vil sige, at han kan få formiddagsmad, og derefter et bad, hvorefter du så kan amme ham og putte ham.
Stille og roligt vil antallet af skemåltider naturligt skulle øges, og i takt med at han tilbydes skemad flere gange dagligt, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop, og så tilbydes brystet, før han skal sove. På den måde får du fyldt ham tilstrækkeligt op med begge dele, og det vil også kunne være med til at sikre bedre og mere sammenhængende søvn. Igen er det vigtigt, at han ammes før han puttes, men ikke falder i søvn med brystet i munden og ikke sover i din favn. Han må meget gerne nå at registrere, at han puttes i barnevogn eller tremmeseng.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og hygger i sengen indtil ca 6.30, hvor dagen begynder som nu...
Sen morgen 08-08.30: Ammes og puttes til første lur
Formiddag 10: Tilbydes grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage...
Ammes og puttes til middagslur omkring kl 11.30, og du må her meget gerne blive liggende sammen med ham, for på den måde at sikre ham en længere middagslur. Hvis han på denne måde kan sove 1.5 time her, vil det være super godt.
Hvis han har brug for en amning, når han vågner af sin middagslur, så er det fint at du også ammer ham her. Det vil dog være godt, at du stadig ammer ham, før han puttes til dagens 3. lur
Eftermiddag 15-15.30: Ammes og puttes til dagens 3. lur - tidspunktet vil måske være lidt senere, hvis han har sovet en længere lur...
Aften 17.30-18: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten - måske kl 19.30 - hvis middagsluren bliver lidt længere og dagens 3. lur derfor kommer til at ligge lidt senere så vil det være naturligt, at puttetidspunktet om aftenen måske også skal rykkes lidt - men ikke meget. Da hans søvnbehov generelt ligger en del unger gennemsnittet...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Nat: Evt. amning... Mange børn er 6 måneder før de kan undvære denne, det lyder dog som om, at jeres dreng faktisk begynder at kunne nøjes med en enkelt amning, som ligger mellem 23 og 03, og det er naturligvis helt fint at gøre det sådan :)
Derudover er det også altid en god idé at overveje, hvad der vækker ham - vågner han fordi han er udhvilet, så er det som det er. Men måske har han brug for at føle sig holdt, og vil måske sove bedre i en sovepose.. måske har han brug for en sut koblet til en sutteklud, som måske dufter af dig. Måske har han glæde af at ligge og lytte til beroligende lyde, ligge og kikke på en uro eller lignende, som atter vil lulle ham i søvn.
Det kan også være en overvejelse værd, om han kan have ondt og vækkes af smertejag. Det er dog ikke sandsynligt, da han ikke græder, når han vågner, men ofte virker glad...
Og så spiller måden han falder i søvn på naturligt ind - og det er derfor vigtigt, at han ikke falder i søvn med bryst eller i favn, men forbinder sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han skal sove. Dog ikke til middagsluren lige nu, hvor du netop skal bruge din nærhed til at holde ham sovende. Det handler om at påvirke hans indre ur til at få fornemmelse for behov for en længere middagslur, så det bliver naturligt for ham at sove lidt længere fremfor at vågne op igen og igen...
Jeg håber, at ovenstående dagsplan og tanker hjælper lidt videre på vej - læs også gerne min bog "Helens bog om børn & søvn" :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske