Svar: Urolig søvn, rejser sig
8. juni 2020
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går bedre med putningerne nu :)
For at starte med dit sidste spørgsmål først - nej, jeg tænker bestemt ikke, at I skal være bekymrede for jeres dreng. Han er godt igang med en sund og helt normal udvikling for sin alder, og det er ligesom det skal være - selvom det er hårdt for jer ;)
Jeres dreng er rigtig godt igang motorisk, han kravler, rejser sig ved møblerne og har nu også lært at gå - og det giver en naturlig stor uro i kroppen, når han skal sove og undervejs i søvnen. Det er rigtig svært for ham at finde ro, han har en rastløshed, som gør, at han har svært ved at slappe af, og sengen er et godt sted at øve sig. Derfor vil han tumle rundt og også ofte rejse sig igen og igen, når han er i sin tremmeseng - og han kan gøre det både, når han skal sove og også undervejs i søvnen, mere eller mindre i søvne.
Jeres aftenrytme ser rigtig fin ud. Det er super godt med aftensmad, bad og godnatgrød, fordi denne rytme ofte vil hjælpe ham til at finde bedre ro i kroppen og bedre kunne overgive sig til søvnen - ligesom det hjælper ham med at sove mere roligt og sammenhængende. I må meget gerne bruge lidt tid efter badet på at give ham lidt babymassage, smøre ham med lidt creme osv. fordi det kan få ham til at slappe lidt mere af i kroppen, når han sover.
Som jeg læser dit brev, så er han umiddelbart ikke ked af det, han vågner ikke og græder. Hvis han gør det, så kan det være en idé at få tjekket hans ører, da øresmerter naturligt godt kan være forklaringen på at han pludselig vågner og rejser sig.. det gør mere ondt i ørerne, når han ligger ned og smerten mindskes, når han rejser sig. Tandfrembrud kan også give lidt ballade og uro om natten, men normalt ikke 14 dage i træk...
I skal være opmærksomme på, hvordan han falder i søvn. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn i jeres favn og først derefter flyttes til sin seng - så vil han naturligt kunne vågne, rejse sig for på den måde at signalere "tag mig op", fordi han om natten så også vil have brug for jeres favn for at kunne sove. Det er vigtigt, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
Det er også en god idé, hvis I nu kan begynde at indføre en putteklud, puttebamse eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de bevidst begynder at kunne bruge en sådan, og det vil være en god idé at introducere dette nu. Den skal følge ham dagen igennem, være med i barnevognen, i autostolen, når I er i sofaen, når han er træt, ked af det osv. så det bliver en tryg følgesvend, som på sigt kan fungere som substitut for mor og far. Den vil på sigt også kunne hjælpe til ro, når og hvis han vågner om natten.
På samme måde kan I også forsøge at indføre en godnatsang eller godnathistorie, når han skal sove. Fordi det kan lære ham at ligge ned i sin seng og I sidder ved siden af, synger, holder lidt i hånden, putter med bamsen osv. hvorved han falder i søvn - så han ved sine opvågninger om natten stille og roligt får en fornemmelse af, at han her også skal lægge sig ned og ikke rejse sig igen og igen.
Det er også en god idé, hvis I kan øve det at sætte og lægge sig i løbet af dagen. Det er betydeligt lettere at rejse sig, hive sig op ved tremmerne og stå i tremmesengen end det at få sig lagt ned igen, især når man om natten skal gøre det halvsovende - og jo mere øvelse han har i dette, jo bedre han er til det om dagen, jo lettere vil han også have ved det om natten.
Og så vil det ofte også være en god idé med en juniordyne nu. Altså en større dyne, som svøber sig bedre omkring ham og som derfor er med til at give større ro, når han skal sove.
I skal naturligvis overveje, hvor meget I "løber frem og tilbage" og nogle gange måske lige trække tiden lidt for at se, om han så selv lægger sig igen. Han lærer jo også, at hver gang han rejser sig, så kommer mor og far og lægger ham, og det kan hurtigt blive en lidt for sjov vane/leg... Hvis han ikke er ked af det, så er det fint at trække tiden lidt for at se om han finder ud af at lægge sig og komme videre i søvnen igen uden mors og fars hjælp :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske