Svar: Nattesøvn, 9 mdr

16. april 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev :)

Du kan ikke sammenligne din datter med venners børn eller de andre børn i mødregruppen. Din datter er født før tid, og det er naturligt med til at gøre, at hendes nattesøvn kan være lidt anderledes og hendes behov for at mærke dig lidt større :) Og det er okay, det ændrer sig naturligt hen af vejen...

Dermed dog ikke sagt, at du ikke aktivt skal forsøge at skabe nogle rutiner og en rytme, som hjælper søvnen bedst muligt på vej. Det er her f.eks. en god idé, at du vænner hende til at sove i barnevogn og i egen seng - og ikke sove i din favn, ligesom det er en god idé, at du ikke lader hende falde i søvn med brystet i munden, men at hun netop registrerer og vænnes til, at brystet ikke behøver være der, hver gang hun skal sove. Det er en forudsætning for, at hun ikke vågner og søger bryst og favn igen og igen natten igennem.

Derudover skal du naturligvis sikre dig, at hendes indtag af mad, mælk og væske hele dagen igennem er tilstrækkeligt, så hun ikke ernæringsmæssigt har behov for at søge brystet om natten. Hun vil have brug for 3 amninger i døgnet nu, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Derudover skal hun have rigtig mange måltider hele dagen igennem og det vil i forhold til hendes alder ofte også være en god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først

Frokost 11-11.30: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som torskerogn eller makrel. Suppleres stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaddn eller det kan være en middagsret fra glas beregnet til børn fra 8 mdr. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - puttes i seng eller barnevogn før hun sover, så hun registrerer, hvor hun lægges og så hun ikke falder i søvn med bryst og i din favn :)

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Powernapper måske.. det er helt okay, hvis hun stadig har brug for en ekstra lille lur her, det kan hun netop godt have, fordi hun er født før tid :)

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. ...

Annonce

... Det kan være små hapsere, større stykker mad i hånden at gumle på selv, og moset mad, som I giver med ske eller gaffel.. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage eller lignende.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30, vand af kop - og får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca kl 20, puttes i egen seng

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre i egen seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn vil i jeres datters alder have stor glæde af en godnatgrød. Denne bør ligge adskilt fra aftensmaden og meget gerne med et bad imellem. Et bad der ligger ca en time før putning vil hjælpe hende med at koble fra og finde fysisk ro - og sammen med en godnatgrød kan det give en bedre start på natten og en bedre nattesøvn generelt. Samtidig sikrer det, at hun ikke vågner og søger brystet, fordi hun reelt er sulten om natten.

Du nævner, at I gerne vil have far til at tage over, og ovenstående rytme vil netop hjælpe med til dette. Det vil være oplagt, at det netop er far som giver hende bad, gør hende klar til natten og giver hende godnatgrøden - og så kan du derefter amme hende og putte hende. I takt med at far gør alt det, som leder op til putning, så vil han naturligt også bedre kunne putte hende, hvis du en aften ikke er hjemme.

Så længe du ammer, så vil det være naturligt og nødvendigt, at det er dig som putter hende. Det betyder også, at hvis I gerne vil have far til at putte, så kan det være nødvendigt at give flaske - og det ved jeg ikke, om I har noget ønske om...

Det vil som sagt være godt med amning aften og sen aften - men ja - nogle gange kan det være nødvendigt, at far tager over efter midnat. Far kan af gode grunde ikke amme og den mulighed er derfor udelukket. Hvis det er svært for dig at hjælpe lillepigen videre i søvnen om natten fordi hun kan dufte din mælk og forbinder dig med amning - og hun derfor har brug for at blive ammet igen og igen - så kan det være en god idé at lade far tage over. Samtidig skal I så naturligvis sikre hendes indtag i løbet af dag og aften jf. ovenstående dagsplan og rytme :)

Så tiden arbejder naturligt for jer, men samtidig er det vigtigt, at I er opmærksomme på, hvilke vaner og rutiner I giver hende, hvordan hun hjælpes videre i søvnen om natten osv. så det fremadrettet også kan fungere for jer alle tre :)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt klarhed - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.