Svar: Problemer med at falde i søvn og sove igennem
14. april 2020
Alder:
18 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig...
Det lyder som om, at I har nogle gode putteritualer med godnatmad, massage, putte i egen seng, hvor I så sidder og læser højt ved siden af hende - og det skal I holde fast i, det lyder fint og alderssvarende. Og det er netop en god idé med putning i egen seng og jer ved siden af :)
Det lyder også som om, at hendes puttetidspunkt er passende. Hun puttes kl 19.30 og stå op kl. ca. 07... det giver ca 11-11.5 times nattesøvn og om dagen sover hun ofte 1.5-2 timer, så samlet ca 13 timer, som er det gennemsnitlige søvnbehov for børn i alderen 18-24 måneder... Det er altså ikke puttetidspunktet, som det er galt med, og det er sandsynligvis også derfor I oplever, at hun ikke ændrer rutiner, når I forsøger at putte hende senere, men blot bliver ekstra træt næste dag, fordi hun så mangler mere søvn.
I skal være opmærksomme på, at hun ikke sover lidt om eftermiddagen, altså powernapper lidt på cyklen eller i bilen på vej hjem fra vuggestue - eller powernapper lidt på sofaen, når I kommer hjem - fordi det kan være forklaringen på, hvorfor hun har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen.
Det lyder som om, at hun har en stor motorisk uro i kroppen og har rigtig meget brug for at få forbrændt lidt energi om aftenen.. det kan her nogle gange hjælpe at give hende et bad som så afsluttes med massage osv. Badet bør ligge en time før putning for at have effekt og efter badet skal hun så stadig have sit godnatmåltid. Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:
Aften 17.30-18: Aftensmad, spiser det samme som jer.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, massage, får nattøj på og gøres klar til natten.
Tilbydes godnatmåltid kl ca. 19 som nu og får derefter børstet tænder
Puttes i seng med puttebamse og godnatlæsning ca. 19.30...
I nævner, at hun bliver fuldstændig ulykkelig, hvis I går fra hende. Det er rigtig fint, at I har forsøgt, det må I gerne, jeg kan dog ikke ud af jeres brev se, hvor meget I har forsøgt. Hvis I gennem længere tid har forsøgt at gå, for at vænne hende til at falde i søvn selv, så kan det nogle gange forstærke hendes kæmpen mod søvnen. Det kan nogle gange gøre, at hun ligger og holder sig vågen, ligger og holder øje med om I går, måske med lukkede øjne, hvor hun forsøger at sove, men lige så snart I rører på jer og giver tegn på at ville gå - så vågner hun med det samme. Hun kan altså godt være bevidst om, at I forsvinder og derfor ligge og holde sig vågen, selvom hun tydeligt er træt....
Som jeg læser jeres brev, så ligger jeres datter dog ikke og holder øje med jer, og ser ikke ud som om, at hun forsøger at sove. Hun hopper rundt, rejser sig, lægger sig, triller omkring, sparker dynen af osv. Og er i det hele taget meget aktiv. Og det lyder lidt som om, at hun søger jeres underholdning på dette tidspunkt, altså at hun ser jeres tilstedeværelse som en mulighed for lidt sjov og ballade...
Hvis det er tilfældet, så kan I godt vælge at gå fra hende. Ikke fordi hun skal blive ked af det, men fordi I med jeres kropssprog på den måde signalerer, at det ikke er legetid og tid til sjov og ballade, men faktisk tid til at sove. I sidder der ikke for underholdning. Ofte behøver I kun gå et par gange, og I skal kun være kortvarigt væk, så forstår hun, at hun skal lægge sig, og så vil hun kunne puttes med kærtegn, dynen, godnatsang eller lignende og kan så falde i søvn inden for måske 10 minutter, fordi I netop er der...
Det er altså hele tiden en balance mellem, at give hende den tryghed og nærhed, som hun naturligt har behov for - og samtidig også signalerer, at det er sovetid og ikke legetid, når hun først er puttet i seng :)
En anden mulighed, som jeg tænker, vil kunne være et forsøg værd hos jer, er det jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer og laver noget praktisk som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. du skal stå lige ved døren, så hun kan ligge i sin seng og se dig. Det er vigtigt, at hun kan se dig fra sin seng, og at hun ikke behøver rejse sig fra sengen, for at tjekke op på, om du stadig er der...
Når du står og laver noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller står og stryger, så signalerer du, at der ikke sker noget spændende. Du har noget kedeligt at lave og der er ikke noget, som hun går glip af. Samtidig signalerer du, at du ikke sidder og venter på, at hun skal sove og at du ikke er der til at lege og underholde - netop fordi du stryger tøj. Du signalerer på den måde, at det er sovetid nu :)
I må gerne småpludre lidt sammen, så hvis hun f.eks.kalder på dig "moaar?!" så må du gerne svare "ja skat, jeg er lige her", så hun hele tiden bliver bekræftet i at du er der. Du må også meget gerne sige f.eks. "læg dig ned skat, læg dig ned". Denne lille kærlige kommando hvor hun selv lægger sig vil have større effekt, end hvis du igen og igen lægger hende og forsøger at putte hende. Hvis du gør det, så virker det næsten som en fjeder og hun rejser sig med det samme, hvis hun selv lægger sig, så er der større sandsynlighed for, at hun bliver liggende. Du er der hele tiden, du beroliger og betrygger og hun lærer at falde i søvn i sin seng - men med dig på afstand.
Stille og roligt kan denne metode så udvides, så I begynder at gå til og fra og hun på den måde lærer, at hun godt kan være alene på sit værelse. Du siger f.eks. "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" og du har således et formål med at gå, som ikke handler om, at hun skal sove. Du går kortvarigt ud af døren og kommer tilbage med lidt nyt tøj i hånden og hun lærer på den måde, at hun roligt kan blive i sin seng, selvom du går. Hun kan regne med, hvad du siger - du går og henter tøj og kommer tilbage, så hun kan være helt tryg og rolig. Og gradvist kan du så blive væk i længere og længere tid, hvor hun hele tiden er tryg ved at være i sin seng, fordi hun har lært, at du er der, du kommer tilbage, ligesom hun naturligt kan kalde på dig og på den måde blive beroliget og betrygget :)
Stryge tøj metoden kan være en god metode i forhold til jeres datters alder :)
Jeg håber, at dette hjælper lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske