Problemer med at falde i søvn og sove igennem

14. april 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Problemer med at falde i søvn og sove igennem

Hej Helen,

Nu har vi fulgt med og flittigt gjort brug af dine råd i de sidste 18 mdr og nu er jeg simpelthen løbet tør for gode ideer og har brug for et par konkrete råd fra dig.

Vores datter er 18 mdr og trives rigtig godt. Hun er sund, glad og dejlig og hygger sig generelt virkelig meget med at være til :)

Siden hun var cirka 8 mdr har det været vanskeligt at få hende til at sove, skiftevis lur og sove til nat. Vi har prøvet mange af dine gode råd af, flere med stor succes, men nu er det alligevel som om det er blevet særligt vanskeligt for hende. Det tager mellem 1-1½ time at få hende til at sove om aftenen og det er lige meget hvilket tidspunkt det er på. Vi har forsøgt os med at flytte sovetidspunktet til senere (hvor hun ville være faldet i søvn hvis vi var gået op med hende), men det tager stadig omkring en time - med det resultat at hun er helt udmattet det meste af dagen efter...

Hendes rytme ser sådan ud:

6.30-7.00 - Vågner og hygger i sengen til det er tid at stå helt op (senest 7.15)
7.30 - Tøj på og morgenmad etc.
8.00 - Afleveres i vuggestuen/dag starter for alvor med fuld fart (hun er altid fyldt med energi fra første færd)
9.00 - Frugt, bolle med smør eller lignende
11.00-11.30 - Frokost
12.00 - Sover lur, ca. 1½-2 timer
14.30 - Snack, yoghurt, frugt eller lignende
17.30-18.00 - Aftensmad, hun ...

Annonce

... spiser hvad vi spiser
19.00 - Banan, bolle eller lignende at sove på
19.30 - Aftenritual med tandbørste, 'baby massage', nattøj og bog (vi læser mens hun er i sin seng, hun deler dog værelse med os p.t.)

Og så starter 'balladen' - hun aser og maser rundt, skal op at stå, sidder ned, lægger sig og vender sig rundt. Hun vil under ingen omstændigheder have dyne på og har generelt meget svært ved at forholde sig roligt. Hun er ikke ked af det og græder ikke over at være i sin seng.

Sådan går der så omkring en times tid, inden hun til sidst er træt nok og falder i søvn. Hvis vi går fra hende så bliver hun fuldstændig ulykkelig og man kan mærke at hun nærmest får hjertebanken, når hun så er taget op for at blive trøstet.
Det gør ingen forskel om det er mor eller far der putter, hendes 'rutine' er den samme og måden hun agerer på i sengen er det også.

Som sagt, så har vi prøvet at skubbe tidspunktet for hvornår hun bliver lagt til hen ved en 21.-21.30-tiden, hvor hun så normalt er faldet i søvn, men så har hun stadig haft behov for at 'rode rundt' og resultatet blev at hun først sov omkring 22.30 og vi var alle helt 'groggy' og usammenhængende i den periode.

Så, vi er parate til at prøve nærmest hvad som helst der kan hjælpe hende til at falde i søvn på en mere fornuftig måde.

På forhånd 1000 tak for din hjælp,

Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder