Brev:
Problemer med at falde i søvn og sove igennem
14. april 2020
Alder:
18 mdr.
Problemer med at falde i søvn og sove igennem
Hej Helen,
Nu har vi fulgt med og flittigt gjort brug af dine råd i de sidste 18 mdr og nu er jeg simpelthen løbet tør for gode ideer og har brug for et par konkrete råd fra dig.
Vores datter er 18 mdr og trives rigtig godt. Hun er sund, glad og dejlig og hygger sig generelt virkelig meget med at være til :)
Siden hun var cirka 8 mdr har det været vanskeligt at få hende til at sove, skiftevis lur og sove til nat. Vi har prøvet mange af dine gode råd af, flere med stor succes, men nu er det alligevel som om det er blevet særligt vanskeligt for hende. Det tager mellem 1-1½ time at få hende til at sove om aftenen og det er lige meget hvilket tidspunkt det er på. Vi har forsøgt os med at flytte sovetidspunktet til senere (hvor hun ville være faldet i søvn hvis vi var gået op med hende), men det tager stadig omkring en time - med det resultat at hun er helt udmattet det meste af dagen efter...
Hendes rytme ser sådan ud:
6.30-7.00 - Vågner og hygger i sengen til det er tid at stå helt op (senest 7.15)
7.30 - Tøj på og morgenmad etc.
8.00 - Afleveres i vuggestuen/dag starter for alvor med fuld fart (hun er altid fyldt med energi fra første færd)
9.00 - Frugt, bolle med smør eller lignende
11.00-11.30 - Frokost
12.00 - Sover lur, ca. 1½-2 timer
14.30 - Snack, yoghurt, frugt eller lignende
17.30-18.00 - Aftensmad, hun spiser hvad vi spiser
19.00 - Banan, bolle eller lignende at sove på
19.30 - Aftenritual med tandbørste, 'baby massage', nattøj og bog (vi læser mens hun er i sin seng, hun deler dog værelse med os p.t.)
Og så starter 'balladen' - hun aser og maser rundt, skal op at stå, sidder ned, lægger sig og vender sig rundt. Hun vil under ingen omstændigheder have dyne på og har generelt meget svært ved at forholde sig roligt. Hun er ikke ked af det og græder ikke over at være i sin seng.
Sådan går der så omkring en times tid, inden hun til sidst er træt nok og falder i søvn. Hvis vi går fra hende så bliver hun fuldstændig ulykkelig og man kan mærke at hun nærmest får hjertebanken, når hun så er taget op for at blive trøstet.
Det gør ingen forskel om det er mor eller far der putter, hendes 'rutine' er den samme og måden hun agerer på i sengen er det også.
Som sagt, så har vi prøvet at skubbe tidspunktet for hvornår hun bliver lagt til hen ved en 21.-21.30-tiden, hvor hun så normalt er faldet i søvn, men så har hun stadig haft behov for at 'rode rundt' og resultatet blev at hun først sov omkring 22.30 og vi var alle helt 'groggy' og usammenhængende i den periode.
Så, vi er parate til at prøve nærmest hvad som helst der kan hjælpe hende til at falde i søvn på en mere fornuftig måde.
På forhånd 1000 tak for din hjælp,
Den trætte mor