Brev:
Rutiner og weekend
13. januar 2024
Alder:
21 mdr.
Rutiner og weekend
Kære Helen
Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit.
Dette er lidt en fortsættelse og udvidelse af det forrige brev.
Jeg er begyndt at se et mønster i, at de ting, vi finder udfordrende med lille H for tiden, altid er værre i weekenden og ferie end i hverdage. Både med hensyn til svingende appetit og andre ting. Jeg har hørt fra andre forældre, at det nok er normalt nok og handler om brudte rutiner.
I weekenden siger H rigtig meget "nej" og vil prøve at bestemme over alle tænkelige ting, meget mere end i hverdagen. Han vil ikke køre klapvogn - han vil gå selv. Han vil ikke hjem fra legepladsen og hyler hele vejen. Han vil have noget andet mad end det, vi serverer. Han laver 'ulykker' med vilje, og han plager om tv og om snacks. Han vil ikke i seng - og han får mange flere fortvivlelsesanfald end i hverdagen. Vi gør hvad vi kan for at lade ham gøre tingene selv, og tilbyde ham valg. F.eks. hvis han ikke vil med ind at handle, så forsøger jeg at gøre det sjovt, ved at han kan hjælpe med at finde tingene og pakke posen.
Alle de ting hjælper, men der er stadig markant forskel på weekend og hverdag.
Vi har nok ikke større udfordringer end andre forældre til børn på den her alder, men jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er noget, vi kan gøre anderledes i forhold til at det bliver 'værre' i weekenden?
Jeg tænker på, om det virkelig kan være pga. rutinerne er brudt eller om det er noget med, at det er hans 'safe space' til at vise selvstændighed og afprøve grænser hjemme hos os?
Jeg gør, hvad jeg kan for, at vi holder samme rutine som i vuggestuen, og jeg har svært ved at se, hvordan vi kan være mere rutinerede. Stå op på samme tid (han vågner til samme tid alligevel), måltider på samme tid, lur samme tid, samme aftenritual og samme puttetid.
Det er sjældent, vi er ude til heldags-begivenheder, men ofte tager vi på et lille visit til en bedsteforælder, eller vi får besøg, tager på en lille udflugt eller lignende. Jeg har faktisk testet af, om det mon var fordi der skete for lidt (ved at lade der ske mere), eller for meget (ved at lade der ske mindre), men det gjorde ingen forskel.
Vores weekend-plan er, som den har været det sidste halve år:
6.00- 6.30: Vågner og ligger og putter i sengen mens den ene forælder går i bad.
7.00: Morgenmad (Havregrød)
9.00: Formiddagsmad (Bolle med smør eller f.eks. fuldkornsvafler og frugt), se lidt Minisjang.
9.30: Udenfor hvis vejret er godt, på legepladsen, måske besøge mormor eller moster eller gå en tur i park.
11.00: Frokost (rester fra aftensmad og rugbrød)
11.45: Lur i barnevogn
14.00: Vågner
14.30: Eftermiddagsmad (pizzasnegl, grønsagsmuffins, pølsehorn etc).
15.00: Eftermiddagsaktiviteter; lave noget kreativt, få besøg, tage på udflugt, skovtur, etc.
16.30: Eftermiddagssnacks
18.00: Aftensmad - familiens mad og letmælk.
18.20: Får bad og ser et afsnit Fantus, tilbydes evt. godnatgrød
19.00: Klargøres til natten og putte
19.45: Sover
Jeg har svært ved at se, hvordan vi skal gøre rutinerne anderledes og de passer rigtig godt i hverdagen. Han kender dem også, og husker altid hvad vi skal hvornår.
Ud over alt det her, er han selvfølgelig også glad i weekenden. Han leger godt, vil gerne lege med os og med sig selv. Lige så gal som han kan blive, lige så glad og fjollet kan han også være. Det er derfor jeg tænker lidt, om hjemme bare er det sted, han føler er 'safe space'.
Hvorfor tror du, at vi har flere udfordringer i weekenden, og er det mon bare noget vi skal acceptere?
De bedste hilsner,
Mor til H