Svar: Hjælp til at sove mere
11. april 2020
Alder:
2 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)
Det lyder som om, at I har haft en lidt hård start på det at blive en lille familie... det lyder dog også som om, at I er i gode hænder og får den hjælp, som I og jeres dreng har haft behov for :) Og ja - det er en virkelig flot fødselsvægt, når man er født 5 uger for tidligt!
Hvad vejer jeres dreng nu? I skriver, at han er meget sulten hele tiden og let kan spise 120-130 ml af gangen.. og jeg tænker, at den mængde må han sandsynligvis gerne spise. Jeg tænker, at hans udregnede behov lige nu er 160 ml pr kg han vejer (hvis jeres læge har sagt noget andet, skal I naturligvis følge lægen), og det vil sige, at hvis han vejer f.eks. 5 kg nu, så vil han skulle have ca 800 ml i døgnet, fordelt på 6-8 flasker, så giver dette mellem 100-135 ml i hver flaske. Vejer han mere, vil hans behov naturligt være større...
Børn der får flaske har ofte et større suttebehov, end børn der ammes. Det er lettere at spise af en flaske, og det at spise et måltid går ofte hurtigere på flasken - og det betyder naturligt at suttebehovet ikke stilles helt så meget. Derfor vil børn der får flaske ofte have stor glæde af en sut. Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis I kan give jeres dreng mælk på flaske og så erstatte flasken med sutten, så han stadig kan få stillet sit suttebehov på denne måde. Samtidig vil det at sutte hjælpe mælk og luft igennem maven, så han får lidt ro i maven - og det vil være en rigtig god idé at bruge sutten som en fast del af hans putteritual.
Nogle børn har også glæde af at drikke af en flaske, hvor mælken løber lidt langsommere, og hvor sutteteknikken minder lidt mere om at die på et bryst. Det kan gøre at måltidet varer lidt længere, og når mælken kommer igennem maven med lidt mere ro, så kan det nogle gange også give mere ro til at slappe af og skulle sove... Medela laver blandt andet sutteflasker, som giver langsommere flow af mælk, ligesom I kan købe flaskesutter, som minimerer indtaget af luft, hvis jeres dreng har problemer med dette, hvilket det lyder som om.
Det er også rigtig godt, hvis I kan hjælpe ham med at bøvse af i forbindelse med måltiderne. Bøvsen kommer lettest, hvis ryggen holdes lige og armene let løftet og derfor kan det være en god idé at holde ham hen over jeres skulder eller I kan sidde med ham foran jer, holde ham omkring brystkassen så I på den måde "strækker hans ryg og løfter hans arme lidt" og så kan I udnytte bøvsetiden til at pludre lidt sammen :)
Mavemassage er ofte også godt, og I kan massere med to fingre i små cirkebevægelser omkring hans navle i urets retning. Evt med lidt badeolie på fingrene, så de glider lettere. I må også meget gerne cykle med hans ben og lad små bevægelege, hvor I hjælper ham med at sparke og strække benene for på den måde at sætte lidt gang i hans mave- og tarmperistaltik :)
Det er også vigtigt, at han ligger på maven, når han er vågen. Det kan være på et tæppe, på jeres brystkasse, lår, jeres arme, når I bærer ham rundt.. og han må også gerne ligge på maven hen over en pude... det kan nogle gange også give ro i maven netop at ligge på maven... samtidig med at det styrker hans ryg- og nakkemuskler, hvilket er vigtigt.
Når det er tid til at sove, så er det vigtigt, at I giver ham mælk og hjælper ham til fysisk ro, hjælper ham med at koble fra og overgive sig til søvnen - og det gøres ofte godt ved at putte ham i dynen, svøbe ham eller putte ham i en sovepose. Det minder om tiden i livmoderen, hvor han også følte sig holdt og omsluttet og jo mere genkendelighed og tryghed I på denne måde kan skabe, jo bedre vil det være.
Han er korrigeret egentlig kun 2 uger gammel og derfor er det helt okay, at han stadig viser behov for ekstra ro og hjælp til at koble fra, når han skal sove.Det kan være rigtig svært at finde den balance som ligger mellem, at give ham den ro, skærme ham osv. som ofte er nødvendigt, når man er for tidlig født og samtidig også anerkende hans egentlige alder og hans naturlige behov for at kikke sig mere omkring, opleve verden og bruge sig selv mere. Det kan godt føles om om, at han på nogle punkter måske virker mere parat til visse ting end han egentlig er og når I skriver "det der fordi han spiser så meget i øjeblikket, at kroppen har svært ved at følge med", så tænker jeg, at det kan godt hænge sådan sammen, jeg tænker dog også, at kroppen godt kan have svært ved at følge med, fordi han korrigeret stadig er nyfødt... :)
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få mælk til at indgå som en fast del af hans putteritual, fordi jo tættere mælken ligger på sovetidspunktet, jo større sandsynlighed er der for, at han kan sove et længere søvnstræk, før han vågner og naturligt har brug for mælk igen. Hvis han vågner op og får mælk og er vågen et par timer, før han så puttes, så vil han ikke kunne sove så længe, fordi han så skal have mælk igen. Har han derimod fået sin flaske lige før putning, så vil han kunne sove længere tid, før han vågner fordi han atter er sulten.. Jeg ved dog godt, at det kan være svært at passe mælken ind lige før luren med den alder han har og da han får flaske - det er lettere med brystet - men prøv om I kan medtænke mælk som en fast del af putteritualet. Det tænker jeg kan hjælpe jer.
Skift ham, gør han klar til at sove og put ham f.eks. i en sovepose og giv ham så flasken imens han ligger i den eller gør ham klar til at sove og giv ham flaske, og put ham derefter i soveposen med en sut.. og så kan I putte ham i barnevognen og trille ham en tur og på den måde lulle ham ind i søvnen og hjælpe ham til et længere søvnstræk...
Mange for tidligt fødte børn har glæde af en vikle, som giver dem tæt fysisk kontakt og nærhed, og I kan gå rundt med ham og stadig have armene lidt fri. Mange børn har også stor glæde af at blive puttet i en slyngevugge, babykøje eller lignende, hvilket I naturligvis også kan overveje... Giv ham mælk og put ham med sut, evt. koblet til en klud, der dufter af jer, og lul ham så ind i søvnen med nærhed, jeres hænder, stille og rolige vuggende bevægelser...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske