Brev:
Hjælp til at sove mere
11. april 2020
Alder:
2 mdr.
Hjælp til at sove mere
Hej Helen,
Vi har en søn der fylder 7 uger på mandag. Han er født d. 24 februar, hvor hans termin var d. 2. april, dvs. lidt over 5 uger for tidligt. Han vejede 3410 g og var 49 cm, da han kom ud ved akut kejsersnit, så alle var lidt overrasket over hvor stor en fyr han var. Vi var indlagt i 3 uger efterfølgende og de fandt ud af at han var allergisk overfor komælk. Det betyder at han nu kun får flaske med Neocate. Udover Neocate får han d-dråber og vitamin dråber, som hedder Ferrum Hausmann (vi bor i Østrig).
I starten sov han rigtig meget både om dagen og om natten. Han sov i hvert fald 3 timer ad gangen. Både om dagen og om natten.
Den sidste uge har han virkelig haft svært ved at sove mere end 1 time ad gangen - både om natten og om dagen. Når han falder i søvn hen på aftenen, så sover han måske 3 timer, men så vågner han ved en midnatstid, og sover ikke mere end 2 x 1 time i løbet af natten indtil kl. 06.30 om morgenen og indtil om aftenen hvor han igen tager 3 timer.
Han er meget pyller hele dagen, men vi kan godt trøste ham, hvis vi tager ham op, eller giver ham flaske.
Han er MEGET sulten hele tiden. Når han har været vågen mere end 1 time, så er han ved at spise vores fingre, stofbleen eller vender hovedet ind mod vores bryst hvis han er i vores arme. Han kan let spise 120-130 ml ad gangen. Han prutter meget, og trækker meget sine ben op under sig imens han siger en presselyd. Der er afføringen ca. 1 gang i døgnet. Nogen gange presser han mere end andre, så det er ikke konstant. Han virker ikke nødvendigvis ked af det når han gør det. Han kan dog godt have tendens til meget luft i maven. Det havde han også da vi var indlagt. Der var kom en fysioterapeut hver dag i 30 min på hospitalet, som let kunne mærke at der var meget luft i maven.
Han har taget 700 gram på de sidste 2 uger. Vi har været til noget kontrol lægetjek med 2 ugers mellemrum, og det er hende der har sagt at han har taget så meget på.
Har du nogen gode fifs til hvordan vi kan få ham til at sove mere? Det virker som om at han ikke rigtig kommer ned i den dybe søvn mere. Måske er det bare fordi han er 7 uger, og det er normalt? Eller måske fordi han spiser så meget i øjeblikket at kroppen har svært ved at følge med?
De bedste hilsner
To lidt trætte forældre