Brev:
Søvn pige 3,5 måned
11. april 2020
Alder:
3 mdr.
Søvn pige 3,5 måned
Kære Helen,
Tak for dine fine svar. Vi er gået over til fuld ernæring ved flaske, og så nogle få komfortamninger i løbet af dagen, og det fungerer så fint. Det hjalp at få dit perspektiv på det.
Så var der det om søvn, igen! Efter jeg først skrev til dig om søvn, var det faktisk begyndt at gå fint med søvnen, både om natten og dagen. Hun sov stadig kun i vogn og i vores arme om dagen, men var begyndt at tage nogle stræk på 4-5,5 timer om natten.
For nogle uger siden fik hun en maveinfektion der gjorde at hun ikke ville spise, og efter det er gået i orden, er hendes søvnmønster blevet forværret. Hun sover maks 3 timer ad gangen om natten og særligt sidst på natten vågner hun ofte. Nogle nætter vågner hun en gang i timen, og selv i vores arme sover hun meget uroligt. Hun vågner hver gang vi lægger hende fra os. Jeg har læst i din bog, at det er vigtigt, at et barn får selvtillid til at falde i søvn "alene" og at barnet helst skal falde i søvn der hvor det kommer til at vågne, og det er vi begyndt at øve. I vognen går det fint, og hun falder næsten altid i søvn uden gråd, men om aftenen blive hun nogle gange helt ulykkelig. Samtidig prøver vi at give hende en lidt større flaske inden sengetid, og sænke temperaturen i værelset.
Mit spørgsmål drejer sig først og fremmest om, hvordan vi skal håndtere det, når hun græder - skal vi lade hende ligger i sengen/vognen og tale til hende, nusse hende osv. eller skal vi tage hende op? Jeg har det dårligt med ikke at tage hende op når hun græder, men på den anden side græder hun jo også i vores arme. Det lykkes altid at få hende til at sove, men sjældent uden gråd (skrig).
Du skrev sidst, at vi ikke skulle være bange for, at give hende dårlige vaner, men hvor længe "gælder det"? Vi er selvfølgelig bekymrede for, at hun bliver vandt til at sove hos os, og at det bliver sværere og sværere at få hende til at falde i søvn i sengen, så hun forhåbenligt bedre kan falde i søvn igen af sig selv, når hun vågner i løbet af natten. På den anden side er vi bekymrede for at det gør mere ondt end gavn, ikke at tage hende op når hun græder.
Håber du kan hjælpe.
De bedste hilsner,
Carina