Svar: Søvn - vækning fra middagslur
6. april 2020
Alder:
2 år
Kære Lauras mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går bedre med Lauras søvn! 7, 9, 13 krydser fingre for at det fortsætter ;)
Jeg synes bestemt, at det er et forsøg værd at lade Laura vågne af sig selv fra middagsluren. Det kan sagtens tænkes, at hun bliver overtræt om aftenen og derfor har ekstra svært ved at falde i søvn. Så måske kan I - ved at lade hende sove måske ½ time mere og hun så vågner af sig selv - rent faktisk opnå, at puttetiden om aftenen kommer til at passe bedre og at hun der vil have lettere ved at overgive sig til søvnen
Det er dog vigtigt, at hun ikke sover efter kl 15.30-16, med den alder hun har, da søvn som ligger sidst på eftermiddagen let vil kunne "æde" af nattesøvnen. Det betyder, at det kan blive ekstra svært at putte hende om aftenen, at hun kan begynde at vågne meget tidlig morgen eller at hun pludselig får en længere vågenperiode midt nat - og det har ingen af jer brug for.
I skal gå ud fra, at hun har behov for ca. 13 timers søvn i døgnet, og det betyder, at hvis hun sover 11 timer om natten fra kl 20 til 07, så vil hun skulle sove ca. 2 timer til middag.
Det lyder altså rigtig fint, hvis I lige nu putter hende omkring kl 12 og så forsøger at lade hende vågne af sig selv - det giver plads til, at hun måske kan sove lidt mere end de to timer og måske stå op fra middagslur kl 14.30.. På den måde kommer hun stadig ikke "for sent op af sin middagslur", og det vil så også kunne kunne gøre, at hun ikke bliver overtræt og lettere vil kunne falde i søvn om aftenen. Prøv det og se hvad der sker... Hvis det fungerer, er det super fint. Hvis det ikke fungerer, så må I gå tilbage til den nuværende rytme igen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske