Svar: Hjælp til søvn part. 2
3. april 2020
Alder:
15 mdr.
Kære Tanja
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)
Du fortæller, at jeres dreng virker meget træt og pylret om formiddagen og igen omkring kl 16.. samtidig sover han ofte en ret kort middagslur og samlet set når han ikke op på helt så meget søvn, som vi gerne vil have...
Og det lyder faktisk for mig som om, at han stadig kan have behov for to lure dagligt. Jeg tænker derfor, at I skal prøve at putte ham til en formiddagslur og så en lidt senere middagslur - og se om ikke dette kan have en positiv effekt på hans putning om aftenen. Man siger ofte at "søvn avler søvn", og dette udtryk er netop godt at bruge i forhold til dagssøvn og hvor hurtigt man skal fjerne den ene lur - og rigtig mange børn er op mod 18 måneder, før de egentlig er parat til at gå fra 2 til 1 lur dagligt.
Det kan sagtens være sådan, at selvom I giver jeres dreng en kort lur formiddag, så vil han stadig sove en kort middagslur, men samlet vil hans dagssøvn pludselig fylde mere. I vil undgå, at han netop bliver overtræt og har rigtig svært ved at sove og han vil derfor også lettere kunne falde i søvn om aftenen... Jeg synes faktisk, at det er et forsøg værd:)
Det vil sige, at en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Vågner og dagen begynder
Morgen 7: Tilbydes grød, øllebrød, klatkager, havregryn med mælk eller lignende og letmælk af en kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover her måske bare 45 minutter og det er helt okay :)
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne smørbart pålæg og også gerne gnavepålæg som frikadelle (kød eller fiskedelle), pølse, kogte grøntsager, pasta, ½ hårdkogt æg eller lignende. Det kan også være varm mad til frokost... Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover måske kl 13, det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Må gerne puttes i barnevognen og trilles tur her...
Eftermiddag 15: Tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende og vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes lidt gnavegrønt i hånden og vand af kop.
Aften 17.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne lidt moset mad - kartofler kan moses med sovs :) Vand eller letmælk af kop.
Badet kan springes over, men det vil være godt, hvis I kan smøre med lidt creme, give lidt babymassage osv. og på den måde stadig hjælpe ham til lidt fysisk ro i kroppen. Læs længere nede omkring gode råd i forhold til bad og børneeksem :)
Ca 18.30 - Godnatmåltid, vand eller letmælk af en kop - og får herefter børstet tænder
Puttes til natten ca. kl. 19 med bamse, godnatsang osv. som I tidligere har gjort med god succes.
Hvis han kun sover en time til middag lige nu, så kan I naturligt ikke trække putningen, for så vil han blive overtræt og få sværere ved at sove. Men hvis han også har sovet en formiddagslur og derfor sovet middagsluren senere, så kan han rytme godt rykkes lidt og det hele forhåbentlig gå op i en højere enhed :)
Det samlede søvnbehov for jeres dreng vil måske ligge omkring 13.5 time i døgnet - nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Det vil være rigtig godt, hvis han kan sove fra kl 19-06.30 (11.5 time) og så kan sove et par timer om dagen, gerne fordelt på 2 lure dagligt :)
Når I giver jeres dreng bad, så sørg for at vandet ikke er for varmt og gør badet kortvarigt. Det kan nogle gange være bedre med brusebad end karbad.
Sæbe vil udtørre huden, men kan samtidig være vigtigt for at fjerne bakterier og forebygge infektion i huden. Brug derfor en mild parfumeret fast sæbe - det vil sige et stykke sæbe. Hvis I bruger flydende sæbe, kan I komme til at bruge for meget :) Og sørg for at skylle sæben grundigt af huden bagefter.
Undgå badeolie og brug i stedet fugtighedscreme direkte efter badet, imens huden stadig er fugtig, så I på den måde holder på fugtigheden.
Hvis han kun sjældent eller aldrig har betændelse i sin eksem, så kan i bade ham mindre tit...:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske