Hjælp til at sove selv

4. april 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hjælp til at sove selv

Kære Helen

Vores dejlige søn Thorbjørn på 10 måneder er afhængig af os for at kunne sove. Og selvom det er dejligt at kunne hjælpe ham, så går det altså hårdt udover mig og min kærestes samliv, da den ene af os altid er bundet.

Thorbjørn har altid haft et stort behov for kontakt, så allerede da han var en eller to måneder røg han over i vores seng, helt tæt op ad mig, for at han kunne finde ro. Jeg kan nærmest ikke huske at han nogensinde har sovet rigtigt i sin bedside seng.

Men nu står vi altså desværre i den situation, at Thorbjørn er afhængig af bryst, for at kunne sove om aftenen, plus at jeg skal ligge ved siden af ham, for at han bliver i søvnen. Derfor går jeg altid i seng med ham ved 22 tiden, fordi jeg simpelthen ikke er træt før og fordi jeg gerne vil have lidt af en aften sammen med min kæreste, hvilket i forvejen kan være svært, da vi jo har selskab af en mere eller mindre træt baby.

Dagslurene skal enten foregå i en barnevogn i bevægelse eller på fars skød, vugget i søvn. Han har i perioder sagtens kunne stå stille i barnevognen i gården og sove i ...

Annonce

... flere timer, men altså ikke i øjeblikket. Vi har for nyligt skåret den sidste sene lur væk, hvilket har hjulpet gevaldigt på trætheden om aftenen.

Jeg ved godt at vi selv har bragt os i denne situation, fordi jeg har taget hensyn til noget der helt tydeligt har været et behov for Thorbjørn, men efterhånden kan vi godt mærke at det må laves om. Desuden ammer vi stadig mange gange i løbet af natten, hvilket jeg også gerne så stoppede.

Vi har flere gange prøvet at flytte hans seng væk fra vores (stadig i vores soveværelse dog) men det ender bare altid med en helt ulykkelig Thorbjørn og helt frustrerede forældre, hvilket der ikke kommer noget godt ud af. Jeg har også sovet på sofaen i flere uger, hvilket heller ikke fungerede for nogen af os.

Vi er efterhånden desperate og jeg ved simpelthen ikke hvordan vi får brudt dette mønster.

Det skal siges, at Thorbjørn er verdens sødeste lille fyr, som spiser godt og som er glad og smilende som dagen er lang. Han har desuden aldrig brugt sut eller sutteflaske.

Jeg håber virkelig at du kan hjælpe os!

De bedste hilsner
Sille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!