Brev:
Hjælp til at sove selv
4. april 2020
Alder:
10 mdr.
Hjælp til at sove selv
Kære Helen
Vores dejlige søn Thorbjørn på 10 måneder er afhængig af os for at kunne sove. Og selvom det er dejligt at kunne hjælpe ham, så går det altså hårdt udover mig og min kærestes samliv, da den ene af os altid er bundet.
Thorbjørn har altid haft et stort behov for kontakt, så allerede da han var en eller to måneder røg han over i vores seng, helt tæt op ad mig, for at han kunne finde ro. Jeg kan nærmest ikke huske at han nogensinde har sovet rigtigt i sin bedside seng.
Men nu står vi altså desværre i den situation, at Thorbjørn er afhængig af bryst, for at kunne sove om aftenen, plus at jeg skal ligge ved siden af ham, for at han bliver i søvnen. Derfor går jeg altid i seng med ham ved 22 tiden, fordi jeg simpelthen ikke er træt før og fordi jeg gerne vil have lidt af en aften sammen med min kæreste, hvilket i forvejen kan være svært, da vi jo har selskab af en mere eller mindre træt baby.
Dagslurene skal enten foregå i en barnevogn i bevægelse eller på fars skød, vugget i søvn. Han har i perioder sagtens kunne stå stille i barnevognen i gården og sove i flere timer, men altså ikke i øjeblikket. Vi har for nyligt skåret den sidste sene lur væk, hvilket har hjulpet gevaldigt på trætheden om aftenen.
Jeg ved godt at vi selv har bragt os i denne situation, fordi jeg har taget hensyn til noget der helt tydeligt har været et behov for Thorbjørn, men efterhånden kan vi godt mærke at det må laves om. Desuden ammer vi stadig mange gange i løbet af natten, hvilket jeg også gerne så stoppede.
Vi har flere gange prøvet at flytte hans seng væk fra vores (stadig i vores soveværelse dog) men det ender bare altid med en helt ulykkelig Thorbjørn og helt frustrerede forældre, hvilket der ikke kommer noget godt ud af. Jeg har også sovet på sofaen i flere uger, hvilket heller ikke fungerede for nogen af os.
Vi er efterhånden desperate og jeg ved simpelthen ikke hvordan vi får brudt dette mønster.
Det skal siges, at Thorbjørn er verdens sødeste lille fyr, som spiser godt og som er glad og smilende som dagen er lang. Han har desuden aldrig brugt sut eller sutteflaske.
Jeg håber virkelig at du kan hjælpe os!
De bedste hilsner
Sille