Svar: Søvnrytme 5,5 mdr.
18. marts 2020
Alder:
5 mdr.
Kære N
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at det går bedre, og at du fornemmer, at jeres datter er ved at få lidt mere rytme. Det er også rigtig godt, at du har fået skruet amningerne ned om natten, så du ikke længere ammer hver anden time, men så jeres datter ofte kan sove 3-4 timer uden mælk på dette tidspunkt.
Det er rigtig fint, at du skelner til, hvordan en rytme i 6-7 måneders alderen kan se ud, så du på den måde har lidt fornemmelse for, hvad I skal arbejde hen imod. Men din datter er stadig kun 5.5 måned gammel, og der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt hele tiden, så rytmen og hendes behov vil naturligt være anderledes om en måned, end det er tilfældet lige nu :)
Det er rigtig dejligt, at din datter sover så lang en nattesøvn, og lige nu er det helt relevant, at hun ammes aften, sen aften, midt nat og tidlig morgen - og at der som sagt går 3-4 timer imellem amningerne. Hvis hun nogle nætter kan tage et længere søvnstræk på f.eks. 5 timer, så må hun gerne det. Men det er helt normalt for hendes alder, at hun ammes f.eks. kl. 19, 22/23, 03 og 06...
Dertil kommer, at når hun sover ca. 11 timer om natten fra kl 19 til 06, så vil hun naturligt ikke kunne sove ret lange lure om dagen. Hun har sandsynligvis behov for godt 14.5 times søvn i døgnet, og det betyder, at hvis hun sover 11 timer om natten, så skal hun om dagen sove 3.5 time fordelt på 3 lure. Det kan f.eks. fordeles sådan, at hun sover en time om formiddagen, 1.5 time til middag og 1 time sidst på dagen. Du kan altså ikke længere forvente, at hun vil kunne sove en middagslur, der varer 2.5-3 timer.
Når det så er sagt, så er det dog en god idé, som du også har læst, at hjælpe hende med at sove mindst 1.5 time, så hun på den måde kommer alle søvnstadierne igennem og får en rigtig god kvalitet ud af sin søvn. Og hvis du oplever, at du ved at trille hende med barnevognen midt på dagen kan hjælpe hende til at tage et lidt længere søvnstræk her, så må du gerne vælge denne løsning.
Er hun begyndt med lidt skemad? Ellers er det måske tiden, at I begynder med dette nu. I første omgang vil jeg anbefale dig at begynde til frokost og starte ud med lidt grød som smagsprøver. Når hun kan spise ½ dl. til frokost uden problemer, og maven følger fint med, så vil det være rigtig godt, at du starter med lidt grøntsagsmos til aften. Så hun stille og roligt får skemad to gange dagligt.
Det at starte med skemad vil naturligt også være med til at skabe mere rytme, og det at hun begynder at være mere vågen, være mere aktiv i sine vågne perioder tyder på, at hun måske er parat til at skulle have lidt mere mad. Jeg får på fornemmelsen, at hun begynder at følge rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer, og at hun er mere og mere interesseret i verden - og måske også i den mad, som du spiser?
Det er rigtig godt, at du nu fornemmer, at din datter har brug for længere vågenhed og aktive perioder, og det er super godt, at du anerkender dette og stimulerer hende rigtig godt i de vågne perioder - og putter hende lidt senere, præcis som nu :)
Jeg kan ikke ud af dit brev helt tyde om du er gået over til kun at amme, eller om du også stadig supplerer med en flaske? Derfor er følgende dagsplan beskrevet, så du kan gøre begge dele - gøre det du nu plejer:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover måske lidt videre, imens hun dier, vågner og starter dagen stille og roligt...
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød og vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, og hvad tid den ligger... Du må her gerne trille hende en tur, hvis du på den måde kan vænne hende til at sove lidt længere lur midt på dagen...
Eftermiddag 15.30: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres, når skemaden til frokost fungerer, vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til natten ca. kl 19 som nu...
Sen aften 22-23: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes.. denne amning forsvinder ofte i 6 måneders alderen i takt med at mængden af skemad sættes op og indtaget af mad/mælk på den måde øges dagen igennem. Lige nu er det dog som sagt helt naturligt, at din datter stadig har brug for mælk midt nat :)
Såå... det lyder som om, at det faktisk går stille og roligt den rigtige vej hos jer, og den rytme du beskriver lyder rigtig fin i forhold til en pige på 5.5 måned. Jeg har givet dig et forslag til, hvordan det kan se ud lige nu, og håber du kan bruge dette lidt videre...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske