Svar: Søvnrytme 5,5 mdr.

18. marts 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære N

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at høre, at det går bedre, og at du fornemmer, at jeres datter er ved at få lidt mere rytme. Det er også rigtig godt, at du har fået skruet amningerne ned om natten, så du ikke længere ammer hver anden time, men så jeres datter ofte kan sove 3-4 timer uden mælk på dette tidspunkt.

Det er rigtig fint, at du skelner til, hvordan en rytme i 6-7 måneders alderen kan se ud, så du på den måde har lidt fornemmelse for, hvad I skal arbejde hen imod. Men din datter er stadig kun 5.5 måned gammel, og der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt hele tiden, så rytmen og hendes behov vil naturligt være anderledes om en måned, end det er tilfældet lige nu :)

Det er rigtig dejligt, at din datter sover så lang en nattesøvn, og lige nu er det helt relevant, at hun ammes aften, sen aften, midt nat og tidlig morgen - og at der som sagt går 3-4 timer imellem amningerne. Hvis hun nogle nætter kan tage et længere søvnstræk på f.eks. 5 timer, så må hun gerne det. Men det er helt normalt for hendes alder, at hun ammes f.eks. kl. 19, 22/23, 03 og 06...

Dertil kommer, at når hun sover ca. 11 timer om natten fra kl 19 til 06, så vil hun naturligt ikke kunne sove ret lange lure om dagen. Hun har sandsynligvis behov for godt 14.5 times søvn i døgnet, og det betyder, at hvis hun sover 11 timer om natten, så skal hun om dagen sove 3.5 time fordelt på 3 lure. Det kan f.eks. fordeles sådan, at hun sover en time om formiddagen, 1.5 time til middag og 1 time sidst på dagen. Du kan altså ikke længere forvente, at hun vil kunne sove en middagslur, der varer 2.5-3 timer.

Når det så er sagt, så er det dog en god idé, som du også har læst, at hjælpe hende med at sove mindst 1.5 time, så hun på den måde kommer alle søvnstadierne igennem og får en rigtig god kvalitet ud af sin søvn. Og hvis du oplever, at du ved at trille hende med barnevognen midt på dagen kan hjælpe hende til at tage et lidt længere søvnstræk her, så må du gerne vælge denne løsning.

Er hun begyndt med lidt skemad? Ellers er det måske tiden, at I begynder med dette nu. I første omgang vil jeg anbefale dig at begynde til frokost og starte ud med lidt grød som smagsprøver. Når hun kan spise ½ dl. til frokost uden problemer, og maven følger fint med, så vil det være rigtig godt, ...

Annonce

... at du starter med lidt grøntsagsmos til aften. Så hun stille og roligt får skemad to gange dagligt.

Det at starte med skemad vil naturligt også være med til at skabe mere rytme, og det at hun begynder at være mere vågen, være mere aktiv i sine vågne perioder tyder på, at hun måske er parat til at skulle have lidt mere mad. Jeg får på fornemmelsen, at hun begynder at følge rigtig meget med i, hvad der sker omkring jer, og at hun er mere og mere interesseret i verden - og måske også i den mad, som du spiser?

Det er rigtig godt, at du nu fornemmer, at din datter har brug for længere vågenhed og aktive perioder, og det er super godt, at du anerkender dette og stimulerer hende rigtig godt i de vågne perioder - og putter hende lidt senere, præcis som nu :)

Jeg kan ikke ud af dit brev helt tyde om du er gået over til kun at amme, eller om du også stadig supplerer med en flaske? Derfor er følgende dagsplan beskrevet, så du kan gøre begge dele - gøre det du nu plejer:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover måske lidt videre, imens hun dier, vågner og starter dagen stille og roligt...

Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes lidt grød og vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, og hvad tid den ligger... Du må her gerne trille hende en tur, hvis du på den måde kan vænne hende til at sove lidt længere lur midt på dagen...

Eftermiddag 15.30: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres, når skemaden til frokost fungerer, vand af kop.

Ammes/Flaske og puttes til natten ca. kl 19 som nu...

Sen aften 22-23: Ammes/flaske

Midt nat 03: Ammes.. denne amning forsvinder ofte i 6 måneders alderen i takt med at mængden af skemad sættes op og indtaget af mad/mælk på den måde øges dagen igennem. Lige nu er det dog som sagt helt naturligt, at din datter stadig har brug for mælk midt nat :)

Såå... det lyder som om, at det faktisk går stille og roligt den rigtige vej hos jer, og den rytme du beskriver lyder rigtig fin i forhold til en pige på 5.5 måned. Jeg har givet dig et forslag til, hvordan det kan se ud lige nu, og håber du kan bruge dette lidt videre...

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2