Lillebror uden ble

19. marts 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Lillebror uden ble

Hej Helen

Jeg håber, du og dine er raske.

I denne karantænetid er vi hjemme alle fire – storesøster, lillebror, far og jeg – og de voksne arbejder sideløbende med modellervoks, leg i haven mm. Desværre har vi begge travle jobs, så der er ikke så god tid til struktureret hjemmeskole. Men vi klarer det så godt vi kan.

Vi tænkte, at vi ville udnytte tiden sammen med vores børn til blandt andet at få skik på eksempelvis lillebrors ble. Han kan godt sidde på toilettet men foretrækker bleen. Og selvom vi har alverdens smarte underbukser med yndlingsheltene, protesterer han hver gang, han får dem på og siger selv, at han hellere vil have ble på.

Aftalen er, at får ble på om natten, og den er meget tung om morgenen, så vi skifter, og så sidder han på toilettet og tisser. Og hvis det er meget tidligt, får han en ny ble på, fordi han går omkring og leger, inden vi andre står op. Og her beder han selv om at få den skiftet, når han har tisset.

Resten af dagen har han underbukser på, og vi sørger for, at han kommer på toilettet cirka hver 2-3 timer. Men, selvom han lige har siddet på ...

Annonce

... toilettet, kan han godt komme en halv time efter med tis / lort i underbukserne. Her taler vi så om, at han skal huske at sige til, inden han skal tisse. Og han genfortæller flot og LOVER at sige til INDEN næste gang. Men han gør det ikke. Han kommer lige efter og siger, at han skal tisse. Og så taler vi igen om, at han skal komme inden, og det lover han 😊

Vi har sat en tegning med et meget enkelt skema op på hans dør, og her krydser vi af, hvor mange dage han har haft underbukser på (6 indtil videre), og vi har lovet ham en ting fra BR (når vi må gå udenfor igen), når han har 14 krydser. Giver det mening? Eller er han for lille til den slags?

Vi taler om det, og han synes, det er spændende, men han vil hellere bare have bleen på.

Ind imellem er vi heldige og rammer de rigtige tidspunkter, så han både laver stort og småt på toilettet. Men han har gerne 2-4 uheld om dagen (fra kl. 8 til 19).
Skal vi fortsætte? Er der noget, vi kan gøre anderledes? Er han måske bare ikke helt klar?

Stort tak på forhånd. Vi glæder os meget til at høre dine tanker.

Kærlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to