Brev:
Søvnrytme 5,5 mdr.
18. marts 2020
Alder:
5 mdr.
Søvnrytme 5,5 mdr.
Hej Helen
Nu skriver jeg igen igen igen ang. min datters søvn :)
Nu er hun blevet 5,5 mdr., og vi er endelig ved at have nogle bedre nætter, hvor jeg “kun” er oppe og amme hende 2-4 gange - frem for 8 gange tidligere! :)
Hun puttes nu til nat kl. 19 og sover helt til kl. 6. Dette passer mig rigtig godt! Og på de gode nætter kalder kun omkring kl. 00 og igen kl. 3. På de dårlige er der en ekstra amning kl. 22, og en ekstra kl. 5.
Jeg kan også tydeligt mærke på hende nu at hun er blevet ældre, og har brug for mere vågen tid. For bare en uge siden blev hun lagt til første lur allerede efter 1,5 time vågentid, hvor hun nu først viser træthedstegn efter 2-2,5 time, og mellem lurerne har vi også rykket fra 2 timers vågentid til mellem 2,5-3 timer. Så det begynder mere og mere og ligne 6-7 mdr. søvnhjul.
“Problemet” nu er så at hendes lure om dagen for tiden ikke er ret lange, og hun sover sjælendt mere end 1 time.
Jeg vil rigtig gerne derhen hvor hun har i hvert fald én lang lur på 2-2,5 time, som dit søvnhjul også viser, så jeg også er sikker på at hendes hjerne “nulstilles” og hun er klar til at udvikle sig og alt det der jeg har læst der sker, når de sover mere end 1,5 time..
Mit spørgsmål er så om jeg skal “lære” hende at sove en lang lur igen, simpelthen ved at gå med barnevognen? Hun har altid sovet en lang lur på 3 Timer hver dag, men i takt med at nætterne er bedre så er den lange lur forsvundet, og lurerne er som sagt ofte maks 1 time lange.
Idag har hun f.eks kun sovet 1 time og 45 min lur over hele dagen, hvilket jeg synes er alt alt for lidt..?
Med venlig hilsen
N