Søvnrytme 5,5 mdr.

18. marts 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvnrytme 5,5 mdr.

Hej Helen

Nu skriver jeg igen igen igen ang. min datters søvn :)

Nu er hun blevet 5,5 mdr., og vi er endelig ved at have nogle bedre nætter, hvor jeg “kun” er oppe og amme hende 2-4 gange - frem for 8 gange tidligere! :)

Hun puttes nu til nat kl. 19 og sover helt til kl. 6. Dette passer mig rigtig godt! Og på de gode nætter kalder kun omkring kl. 00 og igen kl. 3. På de dårlige er der en ekstra amning kl. 22, og en ekstra kl. 5.

Jeg kan også tydeligt mærke på hende nu at hun er blevet ældre, og har brug for mere vågen tid. For bare en uge siden blev hun lagt til første lur allerede efter 1,5 time vågentid, hvor hun nu først viser træthedstegn efter 2-2,5 time, og mellem lurerne har vi også rykket fra 2 timers vågentid til mellem 2,5-3 timer. Så det begynder mere og mere og ligne 6-7 mdr. ...

Annonce

... søvnhjul.

“Problemet” nu er så at hendes lure om dagen for tiden ikke er ret lange, og hun sover sjælendt mere end 1 time.

Jeg vil rigtig gerne derhen hvor hun har i hvert fald én lang lur på 2-2,5 time, som dit søvnhjul også viser, så jeg også er sikker på at hendes hjerne “nulstilles” og hun er klar til at udvikle sig og alt det der jeg har læst der sker, når de sover mere end 1,5 time..

Mit spørgsmål er så om jeg skal “lære” hende at sove en lang lur igen, simpelthen ved at gå med barnevognen? Hun har altid sovet en lang lur på 3 Timer hver dag, men i takt med at nætterne er bedre så er den lange lur forsvundet, og lurerne er som sagt ofte maks 1 time lange.

Idag har hun f.eks kun sovet 1 time og 45 min lur over hele dagen, hvilket jeg synes er alt alt for lidt..?

Med venlig hilsen
N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger