Svar: Min datter vil ikke sove til formiddag eller eftermiddag

20. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Vi kan godt blive enige om, at hvis din datter ikke sover mere end 12-13 timer i døgnet, så er det for lidt, og så er det naturligt, at hun virker træt og har brug for hjælp til at koble fra, så hun kan få lidt mere søvn.. spørgsmålet er dog, om hun ikke sover mere end dette, jeg får nemlig lidt på fornemmelsen, at hun måske powernapper lidt, når du ammer hende, og at det er forklaringen på, hvorfor hun så ikke rigtig vil sove yderligere.

Du fortæller også, at du har forsøgt at holde hende igang under amningen, og her er hun som regel meget vågen og frisk, når hun er færdig med at amme.. og jeg tænker derfor, at dette netop kan bekræfte, at hun måske spiser mere eller mindre i søvne, når hun ammes...

Det er spørgsmålet, om du kan få hende væk fra dette, eller om du lige nu må acceptere, at hun sover som hun gør. Hun sover jo en rigtig god og lang middagslur. Ofte varer den 2-3 timer og det betyder, at hun her kommer igennem søvnen stadier flere gange og får en rigtig god kvalitet ud af sin lur. Det er super godt! Og så er det okay, hvis hun sover betydeligt kortere formiddag og eftermiddag. Det er dog vigtigt, at du stadig hjælper hende med at få de korte lure, og at du stadig forsøger at holde fast i rytmen med 3 lure dagligt, så hun stadig får de afbræk, som lurene trods alt giver hende.

Det er også rigtig godt, hvis du nogle gange kan planlægge dine ture ud af huset, sådan at hun kan sove i sin barnevogn. Måske kan du putte hende i barnevognen om formiddagen og trille op for at handle, imens hun så får sovet, så du får lidt praktiske ting fra hånden, og samtidig hjælper hende med at sove et lidt længere søvnstræk. Hvis hun bare kan sove 45-60 minutter på den måde om formiddagen, vil det være guld værd, og så må hun naturligvis stadig gerne tage en længere lur midt på dagen.

Det vil også være sådan, ...

Annonce

... at hun i løbet af den næste månedstid til halvanden naturligt nok begynder at få behov for lidt skemad, og det vil sandsynligvis hjælpe jer. Det vil være rigtig godt, at hun tilbydes skemad til frokost og senere til aften, og da skemaden indtages vågen, og hun naturligt begynder at blive mere og mere aktiv, så vil det blive mere naturligt, at hun igen finder roen med brystet. Det vil sige, at hun kan få skemad, og efter 1-1.5 time kan hun så blive ammet og hjulpet til en lur - og hun vil netop på denne måde måske så kunne sove lidt længere søvnstræk igen. Jeg tænker derfor, at tiden også arbejder lidt for jer :)

Du må også meget gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, hvis du på den måde kan få hende til at sove lidt længere. Det kan give dig selv lidt mere ro, og du kan holde brystet klar, så når hun efter 20 minutter viser tegn på at ville vågne, så kan du se om du med brystet kan holde hende i søvnen.. det er helt okay at ty til denne løsning en gang imellem f.eks. til eftermidddagsluren. Når hun har svært ved at overgive sig om eftermiddagen, så er det måske fordi hun der er fyldt rigtig godt op med indtryk og hun derfor har ekstra svært ved at koble fra - og her kan det netop nogle gange hjælpe at lægge sig afsides med hende, trække gardinerne for, slukke lyset og ligge helt tæt og så netop bruge amningen... du skal altså amme hende i søvn og ikke være bange for at det giver dårlige vaner lige nu... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvordan oplever du, at din amning fungerer? Hvilke tanker gør du dig omkring amning? Nogle gange er meget vågne børn - sultne børn.. så når hun har rigtig svært ved at sove, så kan det nogle gange være tegn på, at hun har brug for lidt mere mælk. Har du prøvet med en flaske og set om det måske får hende til at falde omkuld...? Det er bare en tanke...:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder