Brev:
Min datter vil ikke sove til formiddag eller eftermiddag
20. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Min datter vil ikke sove til formiddag eller eftermiddag
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål vedrørende søvn hos min datter på 4 mdr. Søvn har alle dage været et "problem" hjemme hos os. Min datter vil simpelthen ikke sove til formiddag eller eftermiddag. Vi har dog ikke problemer med at putte hende til middag.
Generelt tager min datter fint på og vokser som hun skal. Hun er en glad pige når hun er vågen.
Lidt info:
Som regel vågner hun kl. 7.30. Jeg prøver at følge dit søvnhjul, hvilket også passer godt med, at hun bliver træt omkring kl. 9. Her prøver jeg at lægge hende til hendes formiddagslur. Jeg kan som regel godt få hende til at falde i søvn ved formiddag, men hun sover relativt kort tid - ca. 10 - 15 min før hun vågner igen og er på. Jeg har prøvet at lulle hende videre i søvn, men uden held.
Til eftermiddag har jeg svært ved at lægge hende, og det er oftes en kamp selvom jeg kan se, at hun er træt. Jeg har prøvet at tage hende ved de første tegn på træthed. Jeg har prøvet at vente lidt osv., men intet hjælper.
Hun sover ca. 12 - 13 timer hver dag. Hendes middagslur er som regel på mellem 2-3 timer. Her sover hun i sin barnevogn med sin voksi, og her sover hun som regel godt. Dette har jeg prøvet at overføre til hendes lure om formiddagen og eftermiddagen - dog uden held. En enkelt gang har jeg fået hende til at sove 1,5 time til formiddag i hendes voksi, men så ville hun ikke sove til middag.
Jeg har prøvet at amme hende i søvn. Her vågner hun som regel efter ca. 10 min. Jeg har prøvet at holde godt gang i hende under amning, så hun fik en stor portion mad. Her er hun som regel meget vågen og frisk, når hun er færdig med at amme. Jeg har prøvet at putte hende i lift med voksi, lift uden voksi, voksi alene. Jeg har prøvet at blive liggende ved siden af hende i vores seng, ligge hende i hendes seng, men jeg har en oplevelse af at intet hjælper.
Det eneste jeg har oplevet hjælper er at gå tur med hende i barnevognen. Til formiddag og eftermiddag sover hun dog kun i denne mens den triller. Så snart jeg stopper slår hun øjnene op. Til middag kan hun sagtens sove i barnevognen uden, at jeg behøver at gå med denne.
Jeg kan se, at min datter er træt om formiddagen og om eftermiddagen. Dette dårlige mønster resulterer ofte i en masse putninger. Og da vi bor i lejlighed, er det en smule besværligt at slæbe barnevognen op og ned. Derfor er mit ønske, at hun kan sove uden jeg behøver gå tur med hende hver gang.
Kære Helen - hvad gør jeg forkert? Eller hvad kan jeg gøre anderledes? Skal jeg acceptere, at min datter kun vil sove formiddags- og eftermiddagslur i sin barnevogn mens jeg går?
Jeg har prøvet at tale med min sundhedsplejerske om ovenstående. Hun havde dog ikke nogen forslag til hvad jeg ellers kunne gøre.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
En mor