Min datter vil ikke sove til formiddag eller eftermiddag

20. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Min datter vil ikke sove til formiddag eller eftermiddag

Kære Helen

Jeg har et spørgsmål vedrørende søvn hos min datter på 4 mdr. Søvn har alle dage været et "problem" hjemme hos os. Min datter vil simpelthen ikke sove til formiddag eller eftermiddag. Vi har dog ikke problemer med at putte hende til middag.

Generelt tager min datter fint på og vokser som hun skal. Hun er en glad pige når hun er vågen.

Lidt info:
Som regel vågner hun kl. 7.30. Jeg prøver at følge dit søvnhjul, hvilket også passer godt med, at hun bliver træt omkring kl. 9. Her prøver jeg at lægge hende til hendes formiddagslur. Jeg kan som regel godt få hende til at falde i søvn ved formiddag, men hun sover relativt kort tid - ca. 10 - 15 min før hun vågner igen og er på. Jeg har prøvet at lulle hende videre i søvn, men uden held.

Til eftermiddag har jeg svært ved at lægge hende, og det er oftes en kamp selvom jeg kan se, at hun er træt. Jeg har prøvet at tage hende ved de første tegn på træthed. Jeg har prøvet at vente lidt osv., men intet hjælper.

Hun sover ca. 12 - 13 timer hver dag. Hendes middagslur er som regel på mellem 2-3 timer. Her sover hun i sin barnevogn med sin voksi, og her sover hun som regel godt. Dette har jeg prøvet at overføre til hendes lure om formiddagen og eftermiddagen - dog uden held. En enkelt gang har jeg fået hende til at sove 1,5 time til formiddag i hendes voksi, men så ville hun ikke sove til middag.

Jeg ...

Annonce

... har prøvet at amme hende i søvn. Her vågner hun som regel efter ca. 10 min. Jeg har prøvet at holde godt gang i hende under amning, så hun fik en stor portion mad. Her er hun som regel meget vågen og frisk, når hun er færdig med at amme. Jeg har prøvet at putte hende i lift med voksi, lift uden voksi, voksi alene. Jeg har prøvet at blive liggende ved siden af hende i vores seng, ligge hende i hendes seng, men jeg har en oplevelse af at intet hjælper.

Det eneste jeg har oplevet hjælper er at gå tur med hende i barnevognen. Til formiddag og eftermiddag sover hun dog kun i denne mens den triller. Så snart jeg stopper slår hun øjnene op. Til middag kan hun sagtens sove i barnevognen uden, at jeg behøver at gå med denne.

Jeg kan se, at min datter er træt om formiddagen og om eftermiddagen. Dette dårlige mønster resulterer ofte i en masse putninger. Og da vi bor i lejlighed, er det en smule besværligt at slæbe barnevognen op og ned. Derfor er mit ønske, at hun kan sove uden jeg behøver gå tur med hende hver gang.

Kære Helen - hvad gør jeg forkert? Eller hvad kan jeg gøre anderledes? Skal jeg acceptere, at min datter kun vil sove formiddags- og eftermiddagslur i sin barnevogn mens jeg går?

Jeg har prøvet at tale med min sundhedsplejerske om ovenstående. Hun havde dog ikke nogen forslag til hvad jeg ellers kunne gøre.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år