Svar: Hjælp til en træt mor
16. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Kære desperate mor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at I har haft glæde af min bog om børn og søvn, har brugt den meget, også til at diskutere forskellige problemstillinger, tak :)
Der er ingen tvivl om, at jeres datter gennemgår en stor udvikling lige nu - både motorisk og mentalt, og at dette naturligt spiller ind på hendes søvn. Hun er rigtig godt igang motorisk, hun er begyndt at kravle og bevæger sig således mere og mere omkring på egen hånd. Hun øger på den måde fysisk afstanden til jer - og for at kunne gøre dette, er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til jer - det I mærker kaldes separationsfasen.
Hun vil have en stor motorisk uro. Det vil være svært for hende at finde ro og slappe af i kroppen, når hun skal sove, det er svært at ligge stille. og samtidig vil hun også mentalt være optaget af alt det, som sker omkring hende. Hun vil kunne protestere mod søvnen, nægte at sove - også selvom I tydeligt fornemmer, at hun er træt. Det er som om, at det er langt mere spændende at lege og opleve verden, og tiden skal ikke soves væk.
Hun har brug for jeres hjælp til at finde ro, hun har brug for jeres hjælp til at slappe af i kroppen, når hun skal sove og brug for jeres hjælp til at koble fra mentalt. Og netop i denne alder anbefaler jeg ofte, at man f.eks. indfører et bad om aftenen, efterfulgt af god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. Et bad vil - hvis det ligger ca. en time før putning - ofte hjælpe til bedre fysisk ro. Og så vil det ofte være godt at afslutte badet med en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual.
Hun vil naturligt have lyst til at spise mere og mere selv, vil gerne styre sine måltider og det er rigtig fint og det skal i naturligt anerkende. Men det er stadig svært for hende helt at koordinere sine bevægelser og ofte vil hun blive træt før hun egentlig har fået mad nok. For at sikre, at hun er helt mæt og parat til at sove, når hun puttes, er det derfor en god idé med et godnatmåltid. Dette giver samtidig en rutine som leder op til putning og sammen med badet er med til at forberede hende på, hvad der nu skal ske.
Det vil være rigtig godt, at hun tilbydes bryst eller flaske 3 gange i døgnet. Jeg anbefaler, at hun tilbydes mælk før middagslur, aften og sen aften. Selvom hun ikke har været glad for flaske før, så kan I godt prøve med en flaske nu. Det kan også være en drypfri kop. Når jeg anbefaler dette, så er det fordi det kan gives, imens hun ligger i sin seng, og hun kan derfor få lov til at finde roen og falde i søvn, hvor hun er puttet og ikke opleve et skift fra favn og ned, hvor hun skal sove. Du skriver, at hun er begyndt at afvise brystet, bliver frustreret og ked af det, og måske vil en flaske derfor være en god løsning for jer nu...
Som jeg læser dit brev, så ammer du hende i stuen og derefter går I til værelset, hvor hun puttes. For nogle børn er det problematisk, at man på den måde opdeler amning og putning. Det at skulle sove og overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn - især når hun samtidig er i separationsfasen. Hvis du ammer et sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for, at jeres datter oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation. Derfor er det en god idé, at du ammer hende i værelset, hvor hun forventes at skulle sove og finde ro - eller som sagt tilbyder hende en flaske eller en drypfri kop - måske i sengen, for at hun kan ligge og finde roen med dette.
En aftenrytme kunne se således ud:
Aften 18: Aftensmad, spiser mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i større stykker, små hapsere og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og får lidt babymassage, så hun kan finde ro.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.45... får derefter børstet tænder
Ammes (eller flaske/drypfri kop) og puttes til natten ca. kl 20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes drømmeflaske og sover videre...
Det vil være rigtig godt, at far giver bad, babymassage, godnatgrød osv. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo bedre vil han på sigt kunne tage over. Når hun på den måde er gjort klar til natten, så putter mor - og putningen foregår i soveværelset, og hun ammes eller tilbydes flaske eller drypfri kop... Sen aften kan hun enten ammes i søvne og puttes tilbage i egen seng, eller I kan give hende flaske og lade hende spise mere eller mindre imens hun sover og derefter lade hende sove videre. Hvis I vælger at give hende flaske i sengen, så er det vigtigt, at I lader hende sove med hovedet let eleveret.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at minimere behovet for at skulle gås rundt med. Det bliver naturligt sværere og sværere, da hun bliver fysisk tungere, og I kan ikke holde til det i længden. Det vil være bedre, at I lægger jer med hende og lader hende falde i søvn liggende ved siden af jer, hvis I fornemmer, at hun lige nu har brug for ekstra tryghed og nærhed til at kunne finde ro og falde i søvn. Hvis I lægger jer med hende, så lærer hun at falde i søvn liggende og uden behov for bevægelse... Hendes seng kan evt. kobles til jeres seng og har hun brug for at krybe over til jer om natten, kan hun gøre det. I kan således give hende den nærhed hun søger, samtidig med at I også selv kan ligge i jeres seng.. men I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, hun må på ingen måde kunne kravle ud af sengen og falde på gulvet...
Hendes opvågninger om natten kan naturligvis også skyldes sygdom, smerter fra f.eks. ørerne, behovet for at kunne høre og fornemme jer om natten - det behøver ikke være alder og udvikling, men kan være en kombination af mange ting.
Umiddelbart vil jeg anbefale, at I forsøger med mme af en drypfri kop eller flaske, og kun 3 gange dagligt. Det er vigtigt, at hun også lærer at drikke vand og ikke får mme hver gang hun skal drikke. Vand er den bedste tørstslukker, så hold endelig fat i, at hun er glad for at drikke vand. I bør stadig energiberige hendes mad med MME, så hun også får ekstra den vej igennem. Og så kan du naturligvis også stadig amme hende - altså enten amning eller mme 3 gange dagligt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske