Søvn fungerer ikke

16. februar 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn fungerer ikke

Kære Helen.

Vi skriver vedrørende søvn og vores datter på knap 15 uger.

Hun er en dejlig pige der umiddelbart vokser og udvikler sig om hun skal (putter hænderne i munden, smiler og har god øjenkontakt), men hendes humør er påvirket af at hun er træt.

Desværre fungerer søvnen overhoved ikke. Storesøster på 2 år sov også dårligt til hun var omkring 1 år, men det her er endnu værre. Faktisk er det sådan at søvn (eller mangel på søvn) kommer til at fylde alt og til at overskygge alt det gode.

Det er gået lidt op og ned med søvnen, siden hun blev født, men har aldrig været godt. Vi kender alle de gode råd fra storesøster, men vi synes intet hjælper. Vi har været bevidste om at undgå dårlige vaner (gynge i slyngevugge, blive trillet i søvn i barnevognen osv), men det har bare ikke været muligt at undgå disse dårlige vaner. I januar var vi indlagt med RS virus i en uge, hvilket heller ikke var godt i forhold til rytmer osv. De første 3 uger efter fødslen var ok, bortset fra at hun helst ville sove på mor om natten, men siden er det stort set bare blevet værre og værre.

Desværre tager lillesøster hverken sut eller sutteflaske og vil kun have bryst. Vi er meget kede af hun ikke tager sut, men det er vel for sent at lære det nu? (Vi har prøvet alle gode råd og alle slags sutter) Hun har endnu ikke knyttet sig til en nusseklud, men vi har prøvet med en t-shirt der lugter af mor uden held.

Om natten har hun fra starten af helst ville ligge ovenpå mor. Vi har kæmpet for at få hende over i sin bedside der er koblet på vores seng. I en periode gik det nogenlunde med at flytte hende over når hun var faldet i søvn og efter amninger om natten, så hun i hvert tilfælde sov starten af natten der. Nu fungerer det overhoved ikke. Hun vil kun ligge på mor og ligger enormt urolig. Kaster hovedet rundt, sparker med benene og i øvrigt vågner hun hver halve time. Det betyder at mor slet ikke får sovet. Hvis vi prøver at flytte hende når hun er faldet helt i søvn, vågner hun de fleste gange alligevel op og skriger. Intet hjælper, hverken beroliggende hænder, sang, kærtegn eller lign. Det kan dog ind i mellem give hende lidt ro, hvis vi ligger hende på maven, men det må man jo ikke? Måske har det også lidt effekt med en app med “babystøj” der lyder som inde i maven.

Dagtimerne fungerer ligeså dårligt. Hun sover ikke mere end 30, måske 40 min. Hun er modvillig mod at sove, vil ikke have bryst når hun bliver træt, vil ikke have sovedragt på og vil bestemt ikke ned i barnevognen. Hun skriger ...

Annonce

... meget højt og længe og vi kan kun få hende til ro ved at trille voldsomt med vognen, selvom vi ved at det er bedst ikke at trille. Det kan nogle gange lykkes at få forlænget luren, hvis man går rundt med vognen fra hun har sovet i 30 minutter. Er vi heldige kan hun få en time mere, men det er ikke muligt at trille med vognen og stoppe igen, man skal gå konstant, hvilket er meget udmattende.

Vi prøver at køre en rytme med 4 lure, men det er meget svært at få en rytme, fordi lurene tit mislykkes og bliver korte. Vores datter er træt og sur når hun vågner og falder i søvn ved brystet når hun ammes. Hun vågner ofte med skrig og gråd. Hun bliver hurtigt træt igen og det er frustrerende at den dårlige søvn påvirker hendes humør.

Som regel lykkes det med kamp at to af lurene bliver lidt længere 1-2 timer (hvor vi vandre rundt) og to lure mislykkes og bliver kun 30-40 minutter.

Vi er med på at små børn har en kort søvncyklus og det er sikkert der hun vågner op. Dog vågner hun nogle gange efter 10 minutter og andre gange efter 40 minutter. Det er som nævnt ikke nok bare at gå ud og trille når hun vågner, så er løbet kørt og hun sover ikke videre. Derfor er det meget hårdt når hun skal sove og ikke den pause vi har brug for.

Ved 17-tiden begynder filmen at knække og hun er utilfreds uanset hvad.
Vi prøver at lægge hende i seng ved 19 tiden, da hun er meget træt. Men putningerne er helt umulige. Hun virker overtræt og græder og skriger. Tidligere kunne hun falde til ro ved brystet, men nu vil hun ikke ammes og så har vi ingenting det virker. Vi mangler virkelig den sut at berolige hende med. Det hjælper ikke med sang, kærtegn, en hånd på brystet, blive svøbt i tæppe, blive vugget i armene. Der er ikke noget der virker, hun skriger og skriger. De sidste aftener er vi endt med at gå ind i stuen og lægge hende i slyngevuggen. Her skriger hun også, men falder dog til ro efter et godt stykke tid med vuggen og sang. Efter lang tid falder hun i søvn, sover 30 minutter og vågner. Men så er hun nede i gear og kan ammes i soveværelset og falde i søvn på mor. Vi har prøvet med en sen lur ved 18 tiden, for at se om det hjælper, men det gør det ikke. Hun er max vågen 2 timer ad gangen hele dagen, men som regel er hun allerede træt efter en time og så kæmper vi for at holde hende kørende lidt længere.

Vi er meget udmattede og hverken vi eller vores datter trives sådan her. Mor har ikke mulighed for at sove hverken nat eller dag.

Gode råd tages i mod med kyshånd!

Hilsen
de meget trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla