Svar: Søvn fungerer ikke
16. februar 2020
Alder:
3 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og tillykke med lillesøster - og velkommen tilbage :)
Det er vigtigt, at I får jeres datter grundigt undersøgt. Det er vigtigt at finde ud af, om hendes søvnproblemer og gråd skyldes smerter. Nogle børn har en fejlstilling i de øverste nakkeled, andre har problemer med bækken, ryg, kraveben... Nogle har problemer med stramning af nakkemuskulaturen og spænder derfor meget i kroppen. Nogle børn græder meget, fordi de lider af refluks - det betyder i princippet, at de har tilbageløb af mælk fra maven, og det kan stå og genere og gøre ondt i spiserøret - hvilket især er problematisk, når de ligger ned.. Nogle børn har problemer med maven, andre har et umodent nervesystem, atter andre reagerer på mælk/fødevarer...
Så er der naturligvis også børn, som får diagnosen kolik, ligesom nogle børn er det man kalder særligt sensitive, og andre det man kalder high need babies eller signalstærke børn. Uanset hvad, så er det vigtigt, at I får jeres datter tjekket godt igennem af lægen, så I får en forklaring på, hvorfor hun græder som hun gør, især hver gang hun skal sove - hvis I ved, hvad det skyldes, så vil I naturligt bedre kunne hjælpe hende.
Der sker ikke noget ved, at I fortsat forsøger med en sut. Hun kan stadig godt lære det, hvis I forsøger dagligt. Det vil dog være rigtig godt ikke at forsøge, når hun er ked af det. I stedet kan I forsøge, når hun har spist hos mor, er færdig med at amme, men dog stadig i "suttemode" og måske derfor vil acceptere at sutte lidt på sutten.
I må også gerne forsøge med en flaske. Det kan hun også lære at tage imod, hvis I forsøger dagligt, og hvis I på sigt gerne vil have, at hun skal acceptere en flaske, så far kan komme mere på banen og mor få mere ro. I kan evt. forsøge med en flaske sen aften, når hun mere eller mindre sover og måske derfor så vil acceptere den i søvne. Det kan også være med til at give lidt sammenhængende timers nattesøvn.
Det er rigtig fint med slyngevuggen, den må I naturligvis gerne bruge, hvis I fornemmer, at det kan skærme hende, hjælpe hende til ro, og hun på den måde lettere lulles i søvn.
Det er også helt okay, at I putter hende i barnevognen og triller hende en tur, og det er rigtig fint, at I forsøger at holde vognen igang, så I passerer det første tidspunkt, hvor hun plejer at vågne op (efter 20-40 minutter), for at se om hun på den måde så kan tage et længere søvnstræk. Det er super godt, når det lykkes. I skal ikke være bange for at I giver hende dårlige vaner, lige nu skal I gøre det, som I fornemmer virker bedst.
Mor må også meget gerne lægge sig med hende og amme hende i søvn i dobbeltsengen. Det vil være rigtig godt at lade hende falde i søvn på denne måde, og du må meget gerne blive liggende hos hende og holde brystet parat, så hvis og når hun viser tegn på at ville vågne op, så får hun brystet igen og holdes på den måde sovende. Det er helt okay - igen skal I ikke være bange for at give dårlige vaner. Det kan være nødvendigt at du lægger dig med hende, før hun bliver træt, så hun måske på den måde netop kan finde ud af at bruge brystet til at finde ro - hvis hun først bliver for træt, så kan hun slet ikke koncentrere sig om det...
Sovedragt er rigtig fint, hvis det hjælper hende til at finde ro og holde fysisk sammen på sig selv. En voksipose eller lignende sovepose kan også være en god idé. Hvis hun protesterer meget over at blive puttet i en dragt, så kan en sovepose nogle gange være godt, fordi hun ofte ikke behøver så meget tøj på i soveposen... Nogle børn har også glæde af en sovepose med lidt tyngde, det kan også være en overvejelse værd.
Hvis du fornemmer, at hun har brug for mælk i maven for at finde ro og overgive sig til søvnen og naturligt sove et lidt længere stræk, før hun så vågner igen - men du bare også kan fornemme, at hun slet ikke kan finde ro og finde ud af at sutte, så kan det nogle gange hjælpe at dryppe lidt mælk i mundvigene på hende. Så hun simpelthen kan smage, at der er noget af komme efter. Det kan være udmalket modermælk eller det kan være lidt erstatning, som du giver på en engangssprøjte... Nogle gange kan det også blot hjælpe med lidt kogt afkølet vand. Det kan nogle gange faktisk også få hende til at tage imod sutten, hvis du giver hende lidt mm/mme eller kogt afkølet vand sammen med.
Hvis du har på fornemmelsen at hun har ondt, så kan du også give hende lidt sukkervand. Hun må gerne få ca 5-25 ml, altså ganske lidt. Blandingsforholdet vil være 1 tsk sukker i 100 ml kogt vand. Sukkervand virker smertestillende. Når det er sagt, så skal hun jo naturligt tjekkes igennem af læge, for hvis hun har ondt, så skal man finde ud af hvorfor og behandle dette.
Det kan være en idé at lægge et bad ind midt på dagen, fordi badet vil stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Samtidig vil det ofte forlænge hendes vågenperiode lidt, så når hun efterfølgende puttes, så vil hun måske bedre kunne overgive sig til søvnen og vil måske så også sove et lidt længere søvnstræk.
Det vil være rigtig godt, at du i løbet af dagen er opmærksom på, at hun gerne må sove afsides - det vil sige i soveværelset eller i haven og dermed væk fra lys og lyd... Det er vigtigt, at I ikke har tv eller radio tændt hele dagen igennem, men forsøger at skabe ro omkring hende - uden at alt bliver fuldstændig slukket. Det kan også være en idé at forsøge med "babystøj", som I spørger til og afprøve forskellige lyde, for at se om noget vil kunne hjælpe hende til ro. Når hun græder særligt meget omkring kl 17, så er det sandsynligvis fordi hele familien her er samlet og det giver naturligt ekstra uro derhjemme. Jo mere ro, jo mere hun har fået sovet inden og jo mere hun på den måde har fået koblet lidt fra, jo bedre vil hun kunne kapere de indtryk som hun naturligt får sidst på dagen...
En skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får ofte en ekstra amning når dagen begynder.
Vågner, kommer op, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt...
Formiddag: Ammes og puttes til dagens 1. lur
Vågner, kommer op, leger, hygger
Frokost: Kommer i bad, tilbydes evt. lidt mælk før badet.. badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt..
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Vågner, leger, hygger, bruger sig selv motorisk og mentalt
Familien samles...
Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Vågen, aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt. Det er naturligt med en længere vågenperiode om aftenen
Ammes og puttes til natten...
Sen aften: Ammes
Nat: Ammes
Som du kan se, så er der i min dagsplan 3 lure - da badet midt på dagen strækker tiden mellem formiddagslur og middagslur, kan det godt være at 3 lure er tilstrækkeligt. Det er dog ikke sikkert, og hvis I fornemmer, at jeres datter trives bedst med 4 kortere lure, så er det også helt okay. Hun må meget gerne tage en ekstra lur om aftenen og så gå sent i seng, det er der rigtig mange børn som gør.
Der indgår mange amninger i min dagsplan, og det kan sagtens være, at jeres datter ikke har behov for så hyppig amning. Det er rigtig fint, hvis hun ammes hver 3-4 time og det vil være godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun ammes før hun skal puttes og ikke når hun vågner. Det kan være svært, men det er et forsøg værd og det vil ofte hjælpe til mere ro.
I skal som sagt ikke være bange for at skabe dårlige vaner lige nu. Når man har en storesøster, som har sovet rigtig dårligt det første år, så er det naturligt, at man som forældre forsøger at undgå disse vaner ved barn nummer to... Men, det vigtigste er, at jeres datter får sin søvn og at hun trives, har overskud til at møde verden, udvikle sig osv. og at I generelt nyder hinanden. Det skal ikke være sådan, at mangel på søvn kommer til at overskygge alt det gode... I skal derfor forsøge at fokuserer på det som virker og som gør at hele familien trives og ikke på, hvorvidt det giver dårlige vaner på sigt.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om gråd og trøst", som måske kan give jer lidt indgik i gråd og måske finde årsagen til, at jeres datter er så ked af det...
Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jer igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske