Brev:
Hjælp til en træt mor
16. februar 2020
Alder:
8 mdr.
Hjælp til en træt mor
Hej Helen.
Min datter er nu 8,5 mdr.
Fra hun blev født og til hun blev 3 mdr har hun sovet rigtig godt om natten og kom i seng samtidig os, her var der ikke rigtig nogen rytme. Hun vågnede i løbet af natten og blev ammet og jeg kunne ligge hende i vuggen ved siden af vores seng hvor hun så selv faldt i søvn.
Omkring de 3 mdr kommer der stille og roligt en rytme og vi begynder at putte hende i vuggen hvor vi ligger hende og enten kan gå fra rummet eller sidde på sengen ved siden af og hun selv falder i søvn.
Omkring 4 mdr bliver putningerne sværere for hende og hun bliver ked af det når vi ligger hende, dette løser vi med at gå rundt med hende og prøve at ligge hende hver gang hun falder til ro. Hvilket dog næsten hver aften endte i at hun faldt i søvn i vores arme. Hun falder dog stadig selv i søvn i vuggen efter amningerne om natten.
5,5 mdr begynder hun at vågne om natten ved 12/1 tiden hvor jeg ammer hende og prøver at ligge hende i vuggen, hun bliver dog så ked af det at jeg ender med at gå rundt med hende, oftest i 1 time i håb om at hun falder i søvn igen dog uden held og vi ender med at være vågen i ca 3 timer.
På dette tidspunkt overvejer vi flere ting, hun er begyndt på skemad da hun blev 4 mdr og vi tænker om det er sult der holder hende vågen, så vi ender næsten hver nat med at give hende mad. (Hvilket vi ved er et skråplan, derfor sætter vi madmængden op i løbet af dagen og det hjælper lidt) vi ender med da hun bliver 6 mdr at rykke hende ind på sit eget værelse da vi tænker om hun vågner af vores og vores hunds lyde. Og dette hjælper! Vi står nu med et barn der vågner 2 gange om natten for at blive ammet og hvor jeg så dog skal gå med hende for at få hende til at sove igen. (Dette står på i 1 uges tid).
Fra den ene dag til den anden vågner hun mange gange i løbet af natten hvor jeg skal ind og gå med hende til hun sover, de fleste gange går det hurtigt. Vi varierer i hvor tit hun vågner men de værste nætter var jeg derinde hvert kvarter og de bedste 1 gang hver 2. Time. Dette står på indtil hun bliver 7,5 mdr. I denne periode bliver putningerne sværere og jeg skal oftest gå med hende i 1 time hvor hun, hver gang hun er ved at døse hen, begynder at skrige. Det skal her siges at far fra 5,5 mdr ikke har fået lov til at putte hende, hun skriger og græder til hun næsten hyperventilere og jeg ender hver aften med selv at måtte putte hende. Far har heller aldrig fået lov til at kunne gå med hende om natten.
Vi overvejer også i hele den ovennævnte periode hvordan putte rutinen er, og vi endte i en rutine hvor jeg ca 30 min før putning giver nattøj på og børster tænder og vi så bruger den resterende tid i sofaen uden fjernsyn, med dæmpet belysning, rolige stemmer og oftest blid massage.
Herefter går jeg så ind på hendes værelse og ammer hende og rejser mig for at gå med hende til hun sover.
Amningerne har aldrig været forbundet med søvn for min datter, så hun er aldrig faldet i søvn ved brystet. Tvært imod har jeg faktisk været i tvivl om amningerne om natten har vækket hende mere op.
Da hun bliver 7 mdr ammer jeg ikke mere om natten.
Ved 7,5 mdr får vi igen et skift fra den ene dag til den anden, hvor jeg pludselig har succes med at hjælpe hende i hendes stillingsskift og bare give hende sutten, nussen og dyne på og jeg så kan gå igen og hun sover videre. Her er jeg inde ved hende 2-4 gange i løbet af natten. Her får far også succes med at putte hende og vi skiftes den næste måned med at putte hende. Putningerne går også bedre og hurtigere og hun sover inden for 5-15 min. På dette tidspunkt begynder hun også at kunne møve sig fremad og da hun bliver 8 mdr kravler hun rigtigt.
Vi har læst din bog om søvn og har brugt meget af det og taget mange snakke ud fra den. Og vi er klar over at det at vi går med hende for at få hende til at sove er skidt.
Hver gang vi prøver at ligge hende i hendes seng begynder hun at skrige og kaste sig rundt. Hvis vi ligger hende lige lidt før at hun sover helt, når vi går med hende i armene, vågner hun helt op og begynder også at skrige.
Vi er aldrig gået fra hende og har stået ved siden af og sunget eller snakket til hende, imens vi har haft en hånd på hendes mave, men det hjælper hende ikke og vi ender med at tage hende op og trøste hende. Jeg har også prøvet at ligge mig i vores seng med hende men her skriger hun også. (Hvis jeg sætter hende i vores seng når vi står op om morgenen imens jeg tager tøj på, så skriger hun også, indtil jeg sætter hende på gulvet)
Om dagen sover hun to lure i barnevognen. Den sidste måned har hendes dagsrytme været følgende:
- kl 7 står vi op og hun får morgenmad, herefter bliver hun ammet, skiftet og leger på gulvet.
- Kl 9-10.30/11 sover hun
- Kl 11 frokost, leg, mellemmåltid, amning
- Kl 14-15.30/16 sover hun
- Kl 16 mellemmåltid og leg
- Kl 18 aftensmad
- Kl 19.45 starter soveritualet med tøjskift, vi børster tænder og hygger.
- Kl ca 20 ammer jeg og putte ritualet med at gå rundt starter.
- Kl 22 går vi i seng
- Kl 23/00 vågner hun eller har brug for hjælp til stillingsskift.
(Det skal måske også lige nævnes at hvis vi putter hende før kl 20, så vågner hun efter 1-2 timer som om det bare var en lur, og så er hun frisk igen i 3-4 timer, før vi igen kan putte hende)
Den sidste uge må far igen ikke putte, hun græder en del når jeg putter, putningerne tager over 30 min hver dag, hun vågner mange gange i løbet af natten hvor hun er så ked af det at jeg er nødt til at tage hende op og gå med hende til hun sover igen og vi har nætter hvor hun er vågen i flere timer. Hun er desuden begyndt at afvise brystet hvor hun skriger og kaster sig bagover, hvilket betyder at vi kun har ca 1 god amning om dagen.
Når hun skal puttes i barnevognen er hun også begyndt engang imellem at skrige og græde og stopper nogen dage når hun bliver trillet og andre først når vi tager hende op igen. På de dage hvor det er helt skidt, har vi været nødt til at køre en tur med hende i bilen, hvor hun falder i søvn og i kan flytte hende i over i barnevognen. Til daglig bliver hun normalt trillet i søvn.
Om dagen har vi en glad datter som er enormt nysgerrig på alt omkring sig, som elsker at spise og som er rigtig god til at kravle ud og undersøge og komme tilbage til os (specielt mor) for lige at lade op igen.
Jeg/vi er nu nået til hvad der føles som vores Breaking point. Og vi ved ikke hvad vi skal stille op nu.
Målet er at vi kan ligge hende i hendes egen seng og hun selv falder i søvn uden vi skal gå med hende, at jeg ikke skal gå med hende om natten og at far også får lov til at putte. Men vi ved ikke hvordan vi når derhen.
Og så lige et par ekstra spørgsmål.
- Kan det være hun vågner om natten fordi hun ikke længere kan høre os/fjernsynet?
- Får hun nok måltider om dagen? Ved hvert måltid bliver hun tilbudt mad til hun selv afviser.
- Skal hun have modermælks erstatning i kop når nu hun ikke vil tage brystet så meget mere. Vi har prøvet med min modermælk i sutteflaske, men den har hun afvist siden hun var helt lille.
Opslaget her har været lææænge undervejs, så jeg beklager længden.
Med venlig hilsen
den desperate mor.