Svar: Natterædsel i flyvemaskine

12. december 2019

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til A.

Tak for dit brev. Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at det gav lidt ro medgå vejen :) Og tak for din meget fine beskrivelse af, hvordan nightterror, natteskræk, natterædsel (kært barn mange navne) kan opleves...

Der er flere ting som spiller ind på anfald af natteskræk (ja, vi kalder det anfald - nogen siger faktisk, at det kan minde om angstanfald, hvis man har set voksne have disse). Din datters alder spiller ind - hos en del børn er anfald af natteskræk særligt voldsomme i 4-12 års alderen, og som du selv nævner, kan det gøre det hele noget sværere, fordi du naturligt ikke kan holde hende, jo større og mere fysisk stærk hun er - og kommer anfaldet i en flyvemaskine må det være rigtig svært. Jeg kan godt forstå, at du blev ulykkelig over situationen og nu bekymrer dig om jeres flytur til USA - trods alt dejligt, at en af medpassagererne kunne se, hvad der foregik, fordi hun kendte det fra sit barnebarn...

Dårlig søvn generelt spiller ind. Altså hvis barnet mangler rytme, sover på meget forskellige tidspunkter, ikke får søvn nok, ofte vækkes osv. så kan det påvirke til øgede anfald af natteskræk. Eller sagt på en anden måde, jo bedre søvn og søvnrytme du kan skabe for din datter, jo bedre vil det være for hendes søvn og jo mere vil anfaldende af natteskræk kunne nedsættes...

Sygdom kan spille ind. I perioder med høj feber og lignende kan man godt se en øget tendens til natteskræk...

Store skift i hverdagen kan spille ind. Det kan være skift af institution, at man skal flytte osv. Hos nogle børn oplever man at der kommer anfald af natteskræk i perioder, hvor barnet oplever og skal forholde sig til meget nyt i hverdagen.

Generel stress kan spille ind. Man oplever jo desværre også stress hos små børn, og hvis barnet er stresset, hvis der stilles for mange krav, som barnet har svært ved at lee op til og svært ved at håndtere, så kan det være en forklaring på at anfald af natteskræk udløses...

Der er sandsynligvis flere ting - og det er naturligt også vigtigt at nævne, at man nogle gange faktisk ikke kender årsagen til at det sker...

Det er sådan, at anfald af natteskræk ofte sker først på natten og hos mange børn ...

Annonce

... ca 3 timer efter, at de er faldet i søvn. Og du nævner blandt andet, at på jeres rejse til Kreta faldt hun i søvn og sov 3 timer før I landede... Og måske vil det kunne hjælpe dig at holde fokus lidt på tiden...

Jeg vil foreslå dig, at du laver en "søvn-dagbog", hvor du skriver ned, hvad tid hun puttes og falder i søvn, og hvad tid du så oplever at hendes anfald begynder. Natteskræk opstår ofte i den dybeste søvn eller mellem det der kaldes stadie 3 og 4 af non-REM søvn. Hvis du ved, hvor lang tid efter hun er faldet i søvn, at anfaldet opstår, så har du mulighed for at forebygge det.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det betyder, at du skal vække hende ca 15 minutter før, du ved at det plejer at opstå. Og hun skal vækkes helt. Det kan f.eks. være en rigtig god idé, hvis du i flyet kan vække hende og følge hende på toilettet f.eks. sige "kom skat, vi skal lige ud at tisse, før vi lander" eller lignende. Det kræver naturligt at du har overblik over, hvor længe hun sover, og hvornår I skal lande osv. og at du kan passe det hele ind. Men det kan faktisk være en god idé at vække hende, fordi det vil afbryde hendes søvncyklus, så hun ikke kommer ned i det stadie, hvor natteskræk opstår - og på den måde forebygger du at det sker.

Jeg vil ikke anbefale dig, at du holder hende vågen. I skal flyve om aftenen/natten, og hun vil naturligt blive uroligt ked af det, hvis hun er rigtig træt og bare gerne vil sove. Det er også rigtig mange timer at skulle være vågen, hvis hun ikke kan bruge noget af tiden på at sove. Så mit råd vil være, at du endelig lader hende sove, men vækker hende for at afbryde hendes søvncyklus, så I undgå at anfaldet opstår under flyturen... og for at du kan finde ud af præcis, hvornår hendes anfald af natteskræk opstår, så vil det være nødvendigt med en søvn-dagbog allerede nu... Hvis hun ikke får nogen anfald, før I skal af sted, så må du forsøge at tænke tilbage på, hvor længe hun mon har sovet, når anfaldet sker og så tage udgangspunkt i dette... :) Bedst er løsningen dog, hvis du ved præcis, hvornår det plejer at opstå. Det handler alt sammen om timing...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg håber, at I får en rigtig dejlig jul overthere - og en god tur retur :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene