Svar: Natterædsel i flyvemaskine
12. december 2019
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære Mor til A.
Tak for dit brev. Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at det gav lidt ro medgå vejen :) Og tak for din meget fine beskrivelse af, hvordan nightterror, natteskræk, natterædsel (kært barn mange navne) kan opleves...
Der er flere ting som spiller ind på anfald af natteskræk (ja, vi kalder det anfald - nogen siger faktisk, at det kan minde om angstanfald, hvis man har set voksne have disse). Din datters alder spiller ind - hos en del børn er anfald af natteskræk særligt voldsomme i 4-12 års alderen, og som du selv nævner, kan det gøre det hele noget sværere, fordi du naturligt ikke kan holde hende, jo større og mere fysisk stærk hun er - og kommer anfaldet i en flyvemaskine må det være rigtig svært. Jeg kan godt forstå, at du blev ulykkelig over situationen og nu bekymrer dig om jeres flytur til USA - trods alt dejligt, at en af medpassagererne kunne se, hvad der foregik, fordi hun kendte det fra sit barnebarn...
Dårlig søvn generelt spiller ind. Altså hvis barnet mangler rytme, sover på meget forskellige tidspunkter, ikke får søvn nok, ofte vækkes osv. så kan det påvirke til øgede anfald af natteskræk. Eller sagt på en anden måde, jo bedre søvn og søvnrytme du kan skabe for din datter, jo bedre vil det være for hendes søvn og jo mere vil anfaldende af natteskræk kunne nedsættes...
Sygdom kan spille ind. I perioder med høj feber og lignende kan man godt se en øget tendens til natteskræk...
Store skift i hverdagen kan spille ind. Det kan være skift af institution, at man skal flytte osv. Hos nogle børn oplever man at der kommer anfald af natteskræk i perioder, hvor barnet oplever og skal forholde sig til meget nyt i hverdagen.
Generel stress kan spille ind. Man oplever jo desværre også stress hos små børn, og hvis barnet er stresset, hvis der stilles for mange krav, som barnet har svært ved at lee op til og svært ved at håndtere, så kan det være en forklaring på at anfald af natteskræk udløses...
Der er sandsynligvis flere ting - og det er naturligt også vigtigt at nævne, at man nogle gange faktisk ikke kender årsagen til at det sker...
Det er sådan, at anfald af natteskræk ofte sker først på natten og hos mange børn ca 3 timer efter, at de er faldet i søvn. Og du nævner blandt andet, at på jeres rejse til Kreta faldt hun i søvn og sov 3 timer før I landede... Og måske vil det kunne hjælpe dig at holde fokus lidt på tiden...
Jeg vil foreslå dig, at du laver en "søvn-dagbog", hvor du skriver ned, hvad tid hun puttes og falder i søvn, og hvad tid du så oplever at hendes anfald begynder. Natteskræk opstår ofte i den dybeste søvn eller mellem det der kaldes stadie 3 og 4 af non-REM søvn. Hvis du ved, hvor lang tid efter hun er faldet i søvn, at anfaldet opstår, så har du mulighed for at forebygge det.
Det betyder, at du skal vække hende ca 15 minutter før, du ved at det plejer at opstå. Og hun skal vækkes helt. Det kan f.eks. være en rigtig god idé, hvis du i flyet kan vække hende og følge hende på toilettet f.eks. sige "kom skat, vi skal lige ud at tisse, før vi lander" eller lignende. Det kræver naturligt at du har overblik over, hvor længe hun sover, og hvornår I skal lande osv. og at du kan passe det hele ind. Men det kan faktisk være en god idé at vække hende, fordi det vil afbryde hendes søvncyklus, så hun ikke kommer ned i det stadie, hvor natteskræk opstår - og på den måde forebygger du at det sker.
Jeg vil ikke anbefale dig, at du holder hende vågen. I skal flyve om aftenen/natten, og hun vil naturligt blive uroligt ked af det, hvis hun er rigtig træt og bare gerne vil sove. Det er også rigtig mange timer at skulle være vågen, hvis hun ikke kan bruge noget af tiden på at sove. Så mit råd vil være, at du endelig lader hende sove, men vækker hende for at afbryde hendes søvncyklus, så I undgå at anfaldet opstår under flyturen... og for at du kan finde ud af præcis, hvornår hendes anfald af natteskræk opstår, så vil det være nødvendigt med en søvn-dagbog allerede nu... Hvis hun ikke får nogen anfald, før I skal af sted, så må du forsøge at tænke tilbage på, hvor længe hun mon har sovet, når anfaldet sker og så tage udgangspunkt i dette... :) Bedst er løsningen dog, hvis du ved præcis, hvornår det plejer at opstå. Det handler alt sammen om timing...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg håber, at I får en rigtig dejlig jul overthere - og en god tur retur :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske