Brev:
Hyppige amninger og korte lure
13. december 2019
Alder:
3 mdr.
Hyppige amninger og korte lure
Kære Helen,
Jeg skriver for at få til råd ift. min datter på 3,5 mdr. Hun sover lure på 45 minutter og ammes to gange i den time hun er vågen mellem sine lure. Jeg vil meget gerne høre dine tanker ift. den rutine vi er i, og om den måske bør/kan justeres lidt.
Min datter fuldammes og det har været fuldstændig problemfrit helt fra start. Jeg oplever at hun har en effektiv teknik og hun vokser og trives som hun skal. Den første måned forløb efter et meget fast interval på tre timer.
Jeg synes at der er sket en markant ændring i søvn og spiseintervallet, og jeg tror det ændrede sig da hun var omkring 2 måneder og det har været sådan siden. Hele dagen sover hun kun lure på 45 minutter (som jeg kan forstå svarer til en søvncyklus). Dette er uanset om hun sover ude i barnevogn eller i vores seng, hvor hun også sover om natten.
Der er enkelte undtagelser, hvor hun kan sove 3 timer, som da hun var spæd, men jeg kan ikke se et mønster i hvornår hun gør det. Hun kan sove mere end 45 minutter hvis hun sover i vikle/bæresele mens jeg går tur eller indimellem også hvis jeg lægger mig i sengen og sover lur sammen med hende. Jeg har læst andre lignende dilemmaer i din brevkasse og har også prøvet at stå klar efter 40 minutter for at hjælpe hende videre, men uden held.
Hun puttes til natten ca. 20.30-21 og sover til kl 3, får mad og sover videre. Så vågner hun ca. kl. 6, får mad og sover igen videre til mellem 8-9 indtil hun er rigtig vågen og klar til dagen. Hun sover altså rigtig godt om natten og jeg kan være i tvivl, om jeg kan forvente at hun så sover længere stræk om dagen, når nu hun får så mange timer i løbet af natten? For det meste virker hun frisk efter den korte lur, men på dage med gang i den kan jeg se, at hun vågner og stadig er træt og så kan jeg putte hende til en ny lur allerede 30 minutter efter hun er vågnet.
Fordi hun sover så korte lure, så ammes hun også rigtig mange gange i løbet af dagen. Mon de to ting hænger sammen?
Hun ammes ofte når hun er vågnet fra lur. Nogle gange kan hun godt være vågen ca. 20 minutter før hun begynder at give tegn på sult. Andre gange ammes hun så snart hun vågner fordi hun bliver ved med at græde. Her ammer hun effektivt i ca. 5 minutter, bøvses af og lægges så til en del gange, dog uden at hun virker til at tage rigtig fat igen. Jeg tilbyder brystet til hun afviser det og virker mæt, eller indtil hun virker ukoncentreret. Jeg ammer hende også inden hun puttes til lur. Det gør jeg, fordi jeg har læst dig give det råd i brevkassen til en anden mor, og jeg føler at det er med til at give hende ro. Denne amning er ofte noget kortere end den første, og det sker også, at hun indimellem falder i søvn under denne amning hvis vågentiden har været over en time. Hun tilbydes samme bryst de to gange hun ammes på en time, medmindre hun virker meget frustreret og gentagne gange slipper brystet. Her prøver jeg så at tilbyde det andet bryst og så ammes hun her uden brok indtil hun virker mæt.
Fordi hun kun er vågen en time, sover 45 minutter og ammes to gange på den vågne time, føler jeg at jeg ammer hende rigtig tit. Omvendt synes jeg også hun virker til at have behov for at blive ammet de to gange, da hun giver tegn på sult og gerne tager fat begge gange og spiser. Men jeg kan også tænke om hun overhovedet når at blive sulten, da der jo ikke er meget mere end 30-35 minutter imellem de to amninger. Jeg spekulerer selv på om det også tit handler om at hun har behov for tryghed/nærhed og måske hun har et stort suttebehov også? Hun fik sut efter 1,5 uge på sundhedsplejerskens opfordring netop fordi hun den første uge ville ammes hele tiden (hver time). Og nu ammer jeg hende mere end jeg gjorde da hun var helt spæd, og det gør mig usikker kan jeg mærke.
Lang historie kort bliver jeg egentlig nok bare lidt usikker på den rytme vi har fået, og søger råd hvis noget bør ændres eller bekræftelse på at det lyder til at fungere efter min datters behov. Hun er en meget glad, aktiv og social baby der virker i fin trivsel og godt humør, så på den måde er jeg ikke bekymret for hendes udvikling eller trivsel.
Jeg ser meget frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Tenna