Hyppige amninger og korte lure

13. december 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hyppige amninger og korte lure

Kære Helen,

Jeg skriver for at få til råd ift. min datter på 3,5 mdr. Hun sover lure på 45 minutter og ammes to gange i den time hun er vågen mellem sine lure. Jeg vil meget gerne høre dine tanker ift. den rutine vi er i, og om den måske bør/kan justeres lidt.

Min datter fuldammes og det har været fuldstændig problemfrit helt fra start. Jeg oplever at hun har en effektiv teknik og hun vokser og trives som hun skal. Den første måned forløb efter et meget fast interval på tre timer.

Jeg synes at der er sket en markant ændring i søvn og spiseintervallet, og jeg tror det ændrede sig da hun var omkring 2 måneder og det har været sådan siden. Hele dagen sover hun kun lure på 45 minutter (som jeg kan forstå svarer til en søvncyklus). Dette er uanset om hun sover ude i barnevogn eller i vores seng, hvor hun også sover om natten.

Der er enkelte undtagelser, hvor hun kan sove 3 timer, som da hun var spæd, men jeg kan ikke se et mønster i hvornår hun gør det. Hun kan sove mere end 45 minutter hvis hun sover i vikle/bæresele mens jeg går tur eller indimellem også hvis jeg lægger mig i sengen og sover lur sammen med hende. Jeg har læst andre lignende dilemmaer i din brevkasse og har også prøvet at stå klar efter 40 minutter for at hjælpe hende videre, men uden held.

Hun puttes til natten ca. 20.30-21 og sover til kl 3, får mad og sover videre. Så vågner hun ca. kl. 6, får mad og sover igen videre til mellem 8-9 indtil hun er rigtig vågen og klar til dagen. Hun sover altså rigtig godt om natten og jeg kan være i tvivl, om jeg kan forvente at hun så sover længere stræk om dagen, når nu hun får så mange timer i løbet af natten? For det meste virker hun frisk efter den korte lur, men på dage med gang i den kan jeg se, at hun vågner og stadig er træt og så kan jeg putte hende til en ny lur allerede 30 minutter efter hun er vågnet.

Fordi hun sover så korte lure, så ammes hun også rigtig mange gange i løbet af dagen. Mon de to ting hænger sammen?

Hun ammes ofte når hun er vågnet fra lur. Nogle gange kan hun godt være vågen ca. 20 minutter før hun ...

Annonce

... begynder at give tegn på sult. Andre gange ammes hun så snart hun vågner fordi hun bliver ved med at græde. Her ammer hun effektivt i ca. 5 minutter, bøvses af og lægges så til en del gange, dog uden at hun virker til at tage rigtig fat igen. Jeg tilbyder brystet til hun afviser det og virker mæt, eller indtil hun virker ukoncentreret. Jeg ammer hende også inden hun puttes til lur. Det gør jeg, fordi jeg har læst dig give det råd i brevkassen til en anden mor, og jeg føler at det er med til at give hende ro. Denne amning er ofte noget kortere end den første, og det sker også, at hun indimellem falder i søvn under denne amning hvis vågentiden har været over en time. Hun tilbydes samme bryst de to gange hun ammes på en time, medmindre hun virker meget frustreret og gentagne gange slipper brystet. Her prøver jeg så at tilbyde det andet bryst og så ammes hun her uden brok indtil hun virker mæt.

Fordi hun kun er vågen en time, sover 45 minutter og ammes to gange på den vågne time, føler jeg at jeg ammer hende rigtig tit. Omvendt synes jeg også hun virker til at have behov for at blive ammet de to gange, da hun giver tegn på sult og gerne tager fat begge gange og spiser. Men jeg kan også tænke om hun overhovedet når at blive sulten, da der jo ikke er meget mere end 30-35 minutter imellem de to amninger. Jeg spekulerer selv på om det også tit handler om at hun har behov for tryghed/nærhed og måske hun har et stort suttebehov også? Hun fik sut efter 1,5 uge på sundhedsplejerskens opfordring netop fordi hun den første uge ville ammes hele tiden (hver time). Og nu ammer jeg hende mere end jeg gjorde da hun var helt spæd, og det gør mig usikker kan jeg mærke.

Lang historie kort bliver jeg egentlig nok bare lidt usikker på den rytme vi har fået, og søger råd hvis noget bør ændres eller bekræftelse på at det lyder til at fungere efter min datters behov. Hun er en meget glad, aktiv og social baby der virker i fin trivsel og godt humør, så på den måde er jeg ikke bekymret for hendes udvikling eller trivsel.

Jeg ser meget frem til at høre fra dig!

Med venlig hilsen
Tenna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie