Brev:
Natterædsel i flyvemaskine
12. december 2019
Alder:
4 år, 1 mdr.
Natterædsel i flyvemaskine
Kære Helen,
Tusinde tak for dit svar på mit forrige spørgsmål – det gjorde virkelig godt at høre dine råd og beroligende ord. Tak!
Nu har jeg så et tilbagevendende problem, som jeg egentlig føler, jeg har ok hånd om herhjemme, men som jeg har brug for lidt tips til at håndtere på en lang flytur... Nemlig natterædsel. Jeg har læst alle dine indlæg og interviews osv om det, og synes stadig jeg kunne bruge lidt hjælp.
Vores datter på 4 lider af natterædsel og har gjort det længe. Det er ikke noget, der er så regelmæssigt, at man kan sætte uret efter det, og det sker slet heller ikke hver aften, og ofte går der uger mellem hver omgang. Men det har altid været noget, der er kommet, hvis der har været store ændringer i hendes hverdag, og jeg ved godt, det siges, at der ingen sammenhæng er, men det er altid kommet et ”anfald” et par uger efter en omvæltning af den ene eller anden slags... Kan de mange ting, hun går og tumler med for tiden (med afsavn og savn fra sin far og amerikanske familie) have noget at sige? Eller er det mig som den voksne, der lægger betydning i det?
Måden, jeg plejer at håndtere det på, er, at jeg bare er nærværende og ind i mellem brummer en beroligende lyd, men ellers lader hende fuldstændig være. Hun vil nemlig ikke have nogen berøring, og lægger jeg dynen på hende, sparker hun den af igen. Selvom hun kalder på mig, registrerer hun ikke mit svar (og hvis hun gør, får jeg et vredt ”nej” tilbage). Så jeg ligger bare tæt – uden at røre hende – og pludselig stopper hun med at græde og tager hun dynen på og sover straks. Nogle gange – hvis det har været en voldsom omgang – er der en ændring i hendes kald på mig, og når jeg svarer, registrerer hun mig og knuger sig ind til mig for trøst; og falder hurtigt i søvn. Nogle gange bunder hun et helt glas vand, inden hun igen falder i søvn.
Nogle gange kommer de også, hvis hun bliver vækket midt i en dyb søvn – og her er jeg ikke sikker på, præcis hvad det er, men hun opfører sig på præcis samme måde, så jeg har bare smidt dem under samme overskrift :) Fx var vi på Kreta for nogle måneder side og fløj hjem om natten, hvor hun faldt i søvn og sov i en 3 timer, før vi landede. Hun vågnede af den rumsteren, der foregik, og flejnede fuldstændigt ud. Hun skreg og sparkede og slog og prøvede at komme væk, og da jeg holdt hende hos mig (fordi hun jo ikke bare kunne rende afsted lige dér), blev hun endnu mere arrig og skreg endnu mere. Hun råbte af mig og talte til mig, men registrerede tydeligt ikke, hvad jeg sagde til hende. Efter 15-20 min (måske kun 10-15... det føltes som 45 min! Og folk omkring mig stirrede mistroisk/vredt/irriteret på os, og en enkelt mand smed endda chokolade til mig og sagde vredt ”så giv hende dog det her” – kun sidedamen kiggede medfølende og sagde ”Natterædsel? Mit barnebarn lider af det”.) ændrede hun sig helt, der var kontakt i hendes øjne, og hun kaldte på mig med en bange stemme. Og faldt i søvn igen.
Det var en frygtelig oplevelse, og jeg må tilstå, at jeg blev vildt ked af det, for i guder hvor er det skræmmende at overvære. Og jeg følte, jeg begik overgreb på hende ved at holde hende fast, men det blev jeg jo nødt til. Derhjemme sørger jeg bare for hun bliver i sin seng....
Nu står hun og jeg så og skal rejse til USA til jul. Turen derover plejer ikke være et problem, men på vej hjem falder hun altid i søvn lige inden mellemlanding, og jeg har hidtil intet problem haft, fordi jeg har kunne bugsere hende rundt, men nu er hun 110cm høj og ret tung, så det bliver altså svært. Men endnu vigtigere: Jeg er bange for, at hun skal få et ”anfald” (ja undskyld, jeg ved ikke lige hvad det hedder... ”tilfælde”?) i mens vi flyver og hun skal have sele på. For hvordan holder jeg hende fastspændt, når hun prøver at stikke af? Jeg kan jo ikke engang ”bare” sidde med hende på skødet og holde hende, hvis der er krav om fastspænding lige dér. Har du nogle tips? Og hvordan hjælper jeg hende hurtigt og varsomt tilbage i søvnen, når jeg på ingen måde må røre ved hende? Vores fly mod DK har altid været aften/nattefly og er det også denne gang.
Jeg har hidtil lagt hende til at sove efter en enkelt film, men vil det være bedre at holde hende vågen? Det vil jo så være en 13 timer lang tur, hun skulle holde sig vågen på, det kan jeg næsten ikke bære for hende... Har du nogle gode fif, vil jeg være enormt taknemmelig!
Og nu, hvor vi er ved emnet natterædsel, findes der så en mindre voldsom udgave, man kunne kalde den ”natteirritation” eller ”nattevrede”? For nogle gange vågner hun lidt tidligere på aftenen med de samme symptomer som ved hendes natterædsel, men bare ikke så voldsomme og langvarige... Hvad kan det være? Og kan man afværge dét på nogen måde? Synes nemlig det forstyrrer hendes søvn ret meget – nu til aften har hun fx gjort det 3 gange allerede, og klokken er kun 21.30....
Nå, nu blev det meget langt.... På forhånd tusind tak for alt og glædelig jul!
Venligst,
Mor til A.