Natterædsel i flyvemaskine

12. december 2019

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Natterædsel i flyvemaskine

Kære Helen,

Tusinde tak for dit svar på mit forrige spørgsmål – det gjorde virkelig godt at høre dine råd og beroligende ord. Tak!

Nu har jeg så et tilbagevendende problem, som jeg egentlig føler, jeg har ok hånd om herhjemme, men som jeg har brug for lidt tips til at håndtere på en lang flytur... Nemlig natterædsel. Jeg har læst alle dine indlæg og interviews osv om det, og synes stadig jeg kunne bruge lidt hjælp.

Vores datter på 4 lider af natterædsel og har gjort det længe. Det er ikke noget, der er så regelmæssigt, at man kan sætte uret efter det, og det sker slet heller ikke hver aften, og ofte går der uger mellem hver omgang. Men det har altid været noget, der er kommet, hvis der har været store ændringer i hendes hverdag, og jeg ved godt, det siges, at der ingen sammenhæng er, men det er altid kommet et ”anfald” et par uger efter en omvæltning af den ene eller anden slags... Kan de mange ting, hun går og tumler med for tiden (med afsavn og savn fra sin far og amerikanske familie) have noget at sige? Eller er det mig som den voksne, der lægger betydning i det?

Måden, jeg plejer at håndtere det på, er, at jeg bare er nærværende og ind i mellem brummer en beroligende lyd, men ellers lader hende fuldstændig være. Hun vil nemlig ikke have nogen berøring, og lægger jeg dynen på hende, sparker hun den af igen. Selvom hun kalder på mig, registrerer hun ikke mit svar (og hvis hun gør, får jeg et vredt ”nej” tilbage). Så jeg ligger bare tæt – uden at røre hende – og pludselig stopper hun med at græde og tager hun dynen på og sover straks. Nogle gange – hvis det har været en voldsom omgang – er der en ændring i hendes kald på mig, og når jeg svarer, registrerer hun mig og knuger sig ind til mig for trøst; og falder hurtigt i søvn. Nogle gange bunder hun et helt glas vand, inden hun igen falder i søvn.

Nogle gange kommer de også, hvis hun bliver vækket midt i en dyb søvn – og her er jeg ikke sikker på, præcis hvad det er, men hun opfører sig på præcis samme måde, så jeg har bare smidt dem under samme overskrift :) Fx var vi på Kreta for nogle måneder side og fløj hjem om natten, hvor hun faldt i søvn og sov i en 3 timer, før vi landede. Hun vågnede af den rumsteren, der foregik, og flejnede fuldstændigt ud. Hun skreg og sparkede og slog og prøvede at komme væk, og da jeg holdt hende hos mig (fordi hun jo ikke bare kunne rende afsted lige dér), blev hun endnu mere arrig og skreg endnu mere. Hun råbte af mig og talte til mig, men ...

Annonce

... registrerede tydeligt ikke, hvad jeg sagde til hende. Efter 15-20 min (måske kun 10-15... det føltes som 45 min! Og folk omkring mig stirrede mistroisk/vredt/irriteret på os, og en enkelt mand smed endda chokolade til mig og sagde vredt ”så giv hende dog det her” – kun sidedamen kiggede medfølende og sagde ”Natterædsel? Mit barnebarn lider af det”.) ændrede hun sig helt, der var kontakt i hendes øjne, og hun kaldte på mig med en bange stemme. Og faldt i søvn igen.

Det var en frygtelig oplevelse, og jeg må tilstå, at jeg blev vildt ked af det, for i guder hvor er det skræmmende at overvære. Og jeg følte, jeg begik overgreb på hende ved at holde hende fast, men det blev jeg jo nødt til. Derhjemme sørger jeg bare for hun bliver i sin seng....

Nu står hun og jeg så og skal rejse til USA til jul. Turen derover plejer ikke være et problem, men på vej hjem falder hun altid i søvn lige inden mellemlanding, og jeg har hidtil intet problem haft, fordi jeg har kunne bugsere hende rundt, men nu er hun 110cm høj og ret tung, så det bliver altså svært. Men endnu vigtigere: Jeg er bange for, at hun skal få et ”anfald” (ja undskyld, jeg ved ikke lige hvad det hedder... ”tilfælde”?) i mens vi flyver og hun skal have sele på. For hvordan holder jeg hende fastspændt, når hun prøver at stikke af? Jeg kan jo ikke engang ”bare” sidde med hende på skødet og holde hende, hvis der er krav om fastspænding lige dér. Har du nogle tips? Og hvordan hjælper jeg hende hurtigt og varsomt tilbage i søvnen, når jeg på ingen måde må røre ved hende? Vores fly mod DK har altid været aften/nattefly og er det også denne gang.

Jeg har hidtil lagt hende til at sove efter en enkelt film, men vil det være bedre at holde hende vågen? Det vil jo så være en 13 timer lang tur, hun skulle holde sig vågen på, det kan jeg næsten ikke bære for hende... Har du nogle gode fif, vil jeg være enormt taknemmelig!

Og nu, hvor vi er ved emnet natterædsel, findes der så en mindre voldsom udgave, man kunne kalde den ”natteirritation” eller ”nattevrede”? For nogle gange vågner hun lidt tidligere på aftenen med de samme symptomer som ved hendes natterædsel, men bare ikke så voldsomme og langvarige... Hvad kan det være? Og kan man afværge dét på nogen måde? Synes nemlig det forstyrrer hendes søvn ret meget – nu til aften har hun fx gjort det 3 gange allerede, og klokken er kun 21.30....

Nå, nu blev det meget langt.... På forhånd tusind tak for alt og glædelig jul!

Venligst,
Mor til A.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre