Svar: Sover pludseligt dårligt om natten

27. september 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er helt rigtigt, som du har læst eller hørt, at der sker en ændring i børns søvnmønster i 3-4 måneders alderen - det behøver dog ikke betyde, at barnet sover dårligt de næste mange måneder frem :)

Jeres datter gennemgår lige nu en meget stor udvikling både motorisk og mentalt - og dette spiser ind på hende søvn og spisemønster. Hun er langt mere opmærksom på verden, hun er meget bevidst om, hvad der sker omkring hende. Hun skelner tydeligt om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en anden. Hun begynder at kunne holde sit hoved i længere tid, hun kikker sig omkring, følger ting bevidst med øjnene osv.

Hendes lyst til at opleve og mærke verden gør, at hun naturligt har svært ved at koble fra og finde ro, når hun skal sove. Det er svært for hende at overgive sig til søvnen. Og når hun endelig sover, så sover hun ofte meget uroligt, fordi alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og lige nu er drømmeaktiviteten ekstra stor.

Hendes lyst til at følge med i, hvad der sker omkring her, påvirker også hendes koncentration ved brystet. Det betyder, at hun kan begynde at "slatspise" lidt i løbet af dagen. Hun tager fat, dier, slipper og smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer lidt, dier igen og så kommer far ind i stuen og det er mere spændende at kikke efter ham... På den måde kan man risikere, at hun ikke spiser helt nok dagen igennem og derfor begynder at søge brystet hyppigere og også søger ekstra mælk om natten.

Samtidig så begynder hendes søvn at ændre sammensætning nu og det betyder at den begynder at indeholde flere stadier. I sammensætning kommer hendes søvn rent fysiologisk til at minde mere om den søvn, som vi voksne sover... Og rigtig mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og det betyder, at I stedet for at sove videre, så vågner de op - også selvom de egentlig godt kunne have glæde af at sove en længere sammenhængende lur. Derfor kan børn i denne alder også have tendens til at slatsove lidt...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en 3 lurs rytme, så hun sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på dagen. Hvis hun trives bedre med 4 lure dagligt, så er det også helt okay.

Du skal gå ud fra, at hun har brug for mælk før sine lure, så brystet indgår som en naturlig del af hendes putteritual. Når hun i løbet af 1-2 måneder begynder med lidt skemad, så vil det være rigtig godt at du her starter på en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så stadig ammes før hun skal sove. På den måde får hun sit behov tilstrækkeligt dækket og rytmen med mælk før lur bibeholdes.

Du skal forsøge at hjælpe hende med at spise effektivt ved brystet, når du ammer hende og du må gerne lægge dig med hende, hvis du fornemmer, at hun så falder lettere i søvn. Du må gerne blive liggende hos hende og være parat med brystet, hvis hun efter 20-40 minutter viser tegn på at ville vågne op, så du netop med mælk og din nærhed hjælper hende til et længere søvnstræk.

Du må også gerne amme hende og så putte hende i barnevognen og trille hende en tur - og holde vognen i bevægelse for på den måde at holde hende sovende. Så du triller så længe at du passerer det tidspunkt, hvor hun normalt vil vågne op... Det er helt okay at du lige nu hjælper hende til at blive sovende på denne måde, netop fordi det lidt længere søvnsstræk er godt for hende. Og ved at holde hende sovende, så hjælper du hendes indre ur til at fornemme behov for længere søvn og dermed komme lidt væk fra at powernappe hele dagen igennem.

Det er vigtigt at hendes vågne perioder er aktive ...

Annonce

... perioder, hvor du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk og mentalt. Du kan med fordel forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur for på den måde at forlænge hendes vågenperiode lidt og derefter kan hun så få mælk og blive puttet til en forhåbentlig længere middagslur.

Jeg laver normalt ikke dagsplaner til 3 måneders børn, fordi deres rytme stadig naturligt ofte vil variere lidt, men en skitseret plan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Ammes ofte igen, når dagen begynder og det er tid til at stå op.

Vågner, leger, hygger, tumler, pludrer

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, hygger, kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov. kan godt have behov for en lille amning før badet, så hun har noget at forbrænde af og så hun er mere rolig og bedre kan nyde badet.

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Vågner, leger, hygger, tumler, pludrer

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Vågner, leger, hygger, tumler, pudrer

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

(Alt efter hvor lange hendes lure har været og hvor tidligt/sent de ligger, så kan hun måske godt have behov for en ekstra amning og lur her)

Aften: Ammes og puttes til natten. Det er dog vigtigt her at sige, at rigtig mange børn i denne alder er meget vågne om aftenen og dier hyppigt - og det er helt okay. Mange børn går i denne alder også sent i seng, og det er også helt okay...

Sen aften: Ammes og sover videre

Nat: Ammes og sover videre

Som du kan se, så indgår der i denne dagsplan en del amninger - rigtig mange børn har faktisk brug for mere end de 6 hovedmåltider i denne alder, og det må de naturligt gerne få.

Du skriver, at du ikke umiddelbart synes, at din datter sjatspiser, men at hun ofte virker reelt sulten. Og der er naturligvis også den mulighed, at hun fysisk er ved at være så stor, at hun har behov for at få sat din mælkeproduktion op. Det gør hun netop ved at die hyppigere - det giver mere mælk, at hun spiser hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det giver på samme måde mere mælk, at du ammer i 40 minutter i stedet for i 20 minutter... Derfor er det vigtigt, at du lægger hende til brystet og lader hende stimulere dig det, som hun viser behov for - og ofte vil du så inden for 1-2 døgn have øget din mælkemængde, så det passer til hendes behov igen.

Hvis en øgning af mælkemængde og et fokus på at hjælpe hende med at "tømme" brystet bedre, sove lidt længere søvnstræk osv. ikke synes at virke - så kan der naturligt også være tale om, at hun er ved at være parat til anden mad. Du bør ikke starte med skemad før hun er mindst 17 uger gammel, og det er vigtigt ikke kun at se på hendes alder men også på om hun generelt virker parat til at få skemad - at hun f.eks. åbner munden bevidst, holder hovedet og drejer det mod mad, som du f.eks. sidder og spiser, at hun virker interesseret, at hun savler, at hendes mave fungerer osv.

Nogle gange kan man godt vælge, at supplere med lidt mme før man går igang med skemad - som du spørger ind til. Mme mætter ofte lidt mere end modermælk og det kan for nogle være en god overgang får man starter stille og roligt op med den lidt fastere føde. Andre gange er det fint at gå igang med lidt smagsprøver på lidt grød og mos og så bibeholde den vanlige amning ved siden af. I begyndelse vil skemaden netop skulle komme ud over den vanlige mængde mælk, der går nogle måneder før skemaden kan erstatte mælken :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig mig bog "Helens bog om børn og mad" - den guider dig igennem fra de første smagsprøver og til jeres datter er igang med familiemaden fra 4-18 måneder :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor