Brev:
Dårlig nattesøvn - 8 mdr.
27. september 2019
Alder:
8 mdr.
Dårlig nattesøvn - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg har før haft skrevet ang vores urolige nætter. De er stadig tilstede og fortsat et stort problem.
Vi har altid døjet med urolige nætter, i starten var det bare lyde og fagter men med tiden blev værre. Aktuelt er vi oppe hver time om natten hvilket efterhånden er pænt hårdt!
Vi er snart desperate efter søvn og ved snart ikke hvad vi skal gøre.
Du får lige en kort beskrivelse af vores dag:
Vi følger ret godt din plan for mad og søvn som du beskriver i dine to bøger om overstående. Får tre måltider om dagen og to mellemmåltider samt en flaske omkring middag, ved aftenputtetid og 1-2 om natten. Vi er først lige nu begyndt på at køre uden flaske om formiddagen. Er han meget pylret får han stadig lidt formiddag eller eftermiddag ved behov.
Den plan du beskriver i din bog om mad ved 8 mdr ligner meget vores rytme.
Om dagen har vi en glad og tilfreds dreng der er meget aktiv med leg og lyde. Spiser og sover godt. For tiden ok nem at putte i barnevognen på sine 2-3 lure. Sover omk 2,5-3,5 time om dagen. Dette kan variere efter hvornår han er vågnet og hvornår han bliver træt.
Spiser god og varieret mad og udfra mængden vil vi vurdere det mætter ham godt.
Så ser vi på dagen er alt “efter bogen”. Men nætterne er forfærdelige.
Bliver puttet ml 19-20, får som regel et bad inden. Vi går herefter ind i soveværelset hvor han får flaske i sengen. Bliver bøvset af undervejs. Synger og nusser, får til sidst sutten. Nogen gange falder han hurtigt i søvn andre gange skal han lige bokse lidt rundt. Giver tit lige lidt småslurke af flasken undervejs og prøver at tysse på ham samt ligge ham på siden (dette virker tit beroligende for ham) hvor han til sidst falder i søvn. Er han meget træt sover hsn kort tid efter flasken - det er dog ikke sådan at han falder i søvn med flasken i munden. Dog er det nødvendigt med sutten for at han kan falde helt til ro.
Generelt går det fint med at putte. Men herefter starter showet. Vi er gennemsnitlig over en gang i timen hvor han bliver uroligt, nogen gange kan der gå 1,5-2 timer imellem, dog sjældent mere end 1-2 gange på en nat. Her bliver han urolig, laver lidt lyde og “vrider” sig i sengen. Kun sutten hjælper. Prøver nogen gange at lade ham ligge lidt men jo længere lidt der går jo mere urolig bliver han. Forsøger at skifte stilling på ham, give nusseklud, nusse osv men kun sutten hjælper. 1-2 gange skal vi give mad. Første gang ml 00-2, og bliver det nødvendigt med en flaske mere er det tit ved 3-4 tiden. Får ca 90 ml pr gang. Vi har prøvet med drømmeflaske uden helt (påvirker ikke resten af nattens urolighed).
Har ikke indtryk af at han er sulten men tit den eneste måde at gøre ham rolig på når det bliver slemt. Når han får flasken er han tit vågen.
Vi ved snart ikke hvad vi skal gøre for at få mere ro på ham om natten. Han vender sig dog ikke om på maven som man tit hører de gør i denne alder.
Vi skal til læge i næste uge hvor vi ønsker at få tjekket ørene og evt mave (har tit ml 4-6 gange afføring om dagen hvilket vi synes er meget) for at se om dette kan være årsagen.
Vi har prøvet samsovning, sove i barnevogn, i den dragt han sover i om dagen og intet virker. Så synes vi har forsøgt forskellige ting.
Ikke eget værelse men har ikke indtryk af at dette vil hjælpe på urolighederne og tror ikke vi vækker ham.
Kan du hjælpe? Vi kan snart ikke mere.
Det vil være rart at han kunne lære at sove uden sut (han kam stadig ikke selv finde den om natten) samt at falde til ro uden vores hjælp.
Hvad kan skyldes at han er såå urolig og altid har været det. Kan der være andet lægen bør tjekke udover øre og mave?
Beklager det lange brev.
Håber på din hjælp!
Med venlig hilsen
Sarah.