Svar: Dårlig nattesøvn - 8 mdr.
27. september 2019
Alder:
8 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker om det hele, og alt det I har forsøgt og tænkt :)
Der er ingen tvivl om, at flere ting spiller ind hos jer. Det første er, at jeres dreng er i separationsfasen og det betyder, at han om natten har en naturligt stor motorisk og mental uro. Denne periode ses især i 8-10 måneders alderen (nogle gange lidt før og også nogle gange lidt længere). At han er i separationsfasen betyder, at han nu øver sig i at være mere og mere på afstand af jer - han begynder at krybe, triller væk, begynder at gøre tegn til at kravle, øver sig i at flytte sig mere og mere væk fra jer og være mere på egen hånd - og for at kunne dette, så er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til jer. Derfor vil han i denne alder ofte også søge jer ekstra meget, har brug for at se jer, kan blive rigtigt ked a det, hvis I lader ham være i stuen og går ud i køkkenet eller går på toilettet uden ham.
Den store motoriske udvikling gør, at han har en rastløshed i kroppen, som gør det svært for ham at ligge stille. Det er svært at finde fysisk ro, når han skal sove, og det er svært at ligge stille, når han endelig sover. Derfor får han sig lagt i stillinger om natten, som han ikke selv mestrer at komme væk fra, og hvor han har brug for jeres hjælp. Det er helt okay at han endnu ikke ligger i kravlestilling om natten, - det kommer højt sandsynligt - men indtil da, vil han stadig have en uro og rastløshed, som sagtens kan gøre det svært for ham at sove.
Derudover så lyder det som om, at jeres dreng er lidt afhængig af sin flaske. I skriver, at I giver ham flaske 3 gange dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Og det er meget passende i forhold til hans alder... men I fortæller også, at han nogle gange får flaske formiddag og eftermiddag, hvis han pylrer, ligesom I om natten også kan give ham 1-2 flasker ekstra, hvis han er meget urolig.. ikke fordi han egentlig virker sulten, men fordi flasken synes at hjælpe ham og give ham lidt ro.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvorfor I vælger denne løsning, og nogle gange er det også det eneste der virker, men i forhold til at lære at sove selv og lære at sove igennem uden at få mælk, så er det lidt problematisk, hvis han så hyppigt tilbydes flaske. Det kan godt være med til at skabe en uhensigtsmæssig afhængighed og dermed være et søvnassociationsproblem foro ham og dermed også for jer... Dertil kommer, at hvis han drikker for meget mælk, så vil det naturligt tage pladsen op for den fastere føde, det vil ikke mætte ham på samme måde som rigtig mad vil gøre og dermed ikke være så godt for hans søvn.. og så kan for meget mælk også være forklaringen på, hvorfor han har så mange afføringer dagligt... Der er altså flere grunde til at forsøge at holde lidt igen med flaskerne hos jer :)
Derudover så lyder det faktisk som om, at jeres dreng er ved at få det, som jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det er helt naturligt, at sutten giver ham ro og tryghed, når han skal sove, og det er helt fint, at I udskifter flasken med en sut, så han ikke falder i søvn med flaske i munden. MEN - I skal være opmærksomme på, at når I om natten hjælper ham med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn osv. ikke automatisk altid kommer en sut i munden på ham. Det sker at børn bliver uhensigtsmæssigt afhængige af sutten for at sove, og det lyder faktisk til at være ved at ske hos jer...
Når jeres dreng sover, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemusklen - og sutten vil derfor ryge ud af munden. Hvis I hver gang han vågner, giver ham sutten i munden igen, så lærer han, at sutten skal være i munden, for at han kan sove - og så vil han begynde at vågne, fordi han mangler sin sut i munden. Vanebetinget afbrudt søvn opstår, fordi jeres dreng har lært, at han kun kan sove, hvis han har sut i munden. Hver gang han falder i dyb søvn og kæben slapper af, så falder sutten ud af munden - og i stedet for at han lærer at sove videre uden noget, så vil han vågne op igen og igen fordi han lærer at mor eller far kommer sutten i munden på ham...
De fleste børn er 10 måneder eller mere, før de begynder selv at kunne finde deres sut om natten, og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at komme lidt væk fra denne vane... Det vil sige, at han skal hjælpes videre i søvnen og beroliges på anden måde - og helst på en måde, som kan fungere for jer alle tre fremadrettet. Det betyder, at I kan hjælpe ham med stillingskift, kærtegn, beroligende ord, putteklud, bamse, nærhed.. men så vidt muligt ikke give ham flaske, sut, vugge ham i armene, gå rundt med ham, hoppe på pilatesbold eller lignende... :)
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske