Vi kan ikke få hende til at sove!

29. september 2019

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vi kan ikke få hende til at sove!

Kære Helen

Vi har efterhånden skrevet nogle gange til dig gennem de seneste 13 måneder af vores datters liv. Og det drejer sig altid om spisning og putning.

Vi har brug for en køreplan for, hvordan vi kommer frem til at vores datter vil kunne falde i søvn i egen seng.

Putningen kører således pt:

Aftensmad ved 18-tiden (hun er meget selektiv i sin spisning), derefter et bad (hver anden dag), nattøj på og havregryn med mælk. Derefter lidt stille leg og ofte en bog og så tandbørstning. Så begynder glidebanen… Hun ligger ved mors bryst og sutter lidt - vi tror ikke der kommer mælk mere - og falder lidt hen, men ikke i søvn. Forsøger vi at flytte hende i egen seng er hun lysvågen og brokker sig. Hun er aldrig faldet i søvn i sin seng af sig selv.

Medmor kommer så på banen, og jeg vugger og synger i et mørkelagt soveværelse, indtil hun falder i søvn i mine arme. Frem mod søvnen bliver der fægtet med arme og ben, smågrædt, brokket sig, nynnet osv. mens bamsen er i armene.

På en virkelig god dag tager det et kvarter, men ellers ofte 30-60 minutter eller op til 2 timer. Herefter bliver hun listet over i sin tremmeseng (her er klokken mellem 20.30 og 22) og sover så igennem til ca. kl. 6. Nogle gange kan medmor ikke få hende til at sove og så kommer mor på banen igen og prøver det samme. Når hun endelig sover, så er klokken så mange at vi skynder os i seng og aldrig har tid sammen om aftenen. Dét er hårdt.

Vores pige ...

Annonce

... er enormt opmærksom på sine omgivelser og er meget observerende - især når der skal soves. Hun er ikke et barn, der gerne vil sidde og putte sig ind til os i løbet af dagen. Hun bruger ikke sut og vil ikke tage en sutteflaske.

Vi kan ikke lægge hende i sengen, og så falder hun i søvn. Det er ren utopi.

Hun er netop begyndt at rejse sig op selv for 2 uger siden og går nu rundt ved sofaen, med den lille barnestol, ved Boobles osv. så der sker meget rent motorisk lige pt. Men putningen er foregået sådan her i over 3 måneder. Før det var det amning indtil søvnen kom.

Hun trives supergodt med undtagelse af de problemer der er omkring spisning, som vi har skrevet med dig om. Vi er kommet frem til, at vi tror, at de problemer skyldes, at vi har alt for meget fokus på, at hun skal spise. Så nu skal vi lige finde ud af, hvordan vi så skal gribe aftensmadssituationen an.

Det korte af det lange er:
Hvordan kommer vi fra den trælse situation vi er i nu til at vi kan putte hende i egen seng på et hensigtsmæssigt tidspunkt? Sådan helt konkret.

Vi har din bog om søvn. Vil det være gavnligt med at ‘sige godnat til barnets krop’ (s. 98). Kan vi gøre det i vores seng, da det er svært at gøre i tremmesengen. Skal vi lade hende ‘lege af’ i sin seng i lidt tid inden vi putter (s. 100)? Og hvad kan vi ellers gøre?

Lige nu er kl. 21.26, hun er lysvågen og putningen har været i gang siden 19.50.

Kærlig hilsen
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder