Brev:
Sover pludseligt dårligt om natten
27. september 2019
Alder:
3 mdr.
Sover pludseligt dårligt om natten
Kære Helen
Så skriver jeg igen. Min datter på 16 uger har den sidste uge ændret fuldstændig søvnmønster om natten. Hun er gået fra at vågne 2-3 gange og blive ammet til nu at ville ammes hver 2. eller hver time hele natten! Derudover ligger hun meget mere uroligt om natten, som om hun ikke kan finde ro.
Jeg prøver at hjælpe hende med at skifte stilling, rykker hende fra bedside crib over i sengen og lige lidt hjælper det. Jeg prøver flere gange at give sut frem for bryst men det vil hun ikke acceptere og græder voldsomt til jeg giver hende brystet. Jeg bliver meget usikker på om det er fordi hun pludselig ikke bliver mæt af min mælk? Kan det være et udviklingsspring eller skal vi prøve at give noget MME til natten?
Derudover bøvler vi endnu mere med søvnen om dagen nu også. Hun har længe kun ville sove korte lure, men har været ok nem at få puttet. Nu græder hun helt vildt og de fleste gange må vi ty til slyngevuggen for at få hende til ro. Og her kan jeg også bruge laaaang tid før hun falder i søvn og så sover 30 min. Tidligere kunne vi ligge hende med hendes sut, bamse og så kunne hun stille og roligt selv falde i søvn. Hun virker som om hun har svært ved at "lukke af" og er tit lige ved at falde i søvn og så pludselig bliver hun frustreret og kæmper.
Jeg synes det er enormt hårdt pludselig, fordi hun er så ked af det før hun skal sove og sover så lidt om dagen og nu også bakser med det om natten. Jeg kender til flere der siger at mange børn begynder at sove dårligt i 3-4 måneders alderen og så mange måneder frem og det bekymrer mig meget.
Hun har tidligere været ret let: sovet når hun var træt til hun var frisk og kun ammet hver 3. Time ca. Jeg synes det er vildt at jeg skal amme hende hver anden time hele døgnet. Og jeg synes ikke hun sjatspiser, for det meste virker hun sulten.
For mig at se er det helt umuligt pt at få skabt en rytme, det er ikke noget der hedder 3 faste lure når hun sover så kort og dertil bruger så lang tid på at komme ind i søvnen.
Med venlig hilsen
en lidt frustreret mor