Sover pludseligt dårligt om natten

27. september 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sover pludseligt dårligt om natten

Kære Helen

Så skriver jeg igen. Min datter på 16 uger har den sidste uge ændret fuldstændig søvnmønster om natten. Hun er gået fra at vågne 2-3 gange og blive ammet til nu at ville ammes hver 2. eller hver time hele natten! Derudover ligger hun meget mere uroligt om natten, som om hun ikke kan finde ro.

Jeg prøver at hjælpe hende med at skifte stilling, rykker hende fra bedside crib over i sengen og lige lidt hjælper det. Jeg prøver flere gange at give sut frem for bryst men det vil hun ikke acceptere og græder voldsomt til jeg giver hende brystet. Jeg bliver meget usikker på om det er fordi hun pludselig ikke bliver mæt af min mælk? Kan det være et udviklingsspring eller skal vi prøve at give noget MME til natten?

Derudover bøvler vi endnu mere med søvnen om dagen nu også. Hun har længe kun ville sove korte lure, men har været ok nem at få puttet. Nu græder hun helt vildt og de fleste gange må vi ty til slyngevuggen for at få hende til ro. Og her kan jeg også bruge laaaang tid før hun falder i søvn og ...

Annonce

... så sover 30 min. Tidligere kunne vi ligge hende med hendes sut, bamse og så kunne hun stille og roligt selv falde i søvn. Hun virker som om hun har svært ved at "lukke af" og er tit lige ved at falde i søvn og så pludselig bliver hun frustreret og kæmper.

Jeg synes det er enormt hårdt pludselig, fordi hun er så ked af det før hun skal sove og sover så lidt om dagen og nu også bakser med det om natten. Jeg kender til flere der siger at mange børn begynder at sove dårligt i 3-4 måneders alderen og så mange måneder frem og det bekymrer mig meget.

Hun har tidligere været ret let: sovet når hun var træt til hun var frisk og kun ammet hver 3. Time ca. Jeg synes det er vildt at jeg skal amme hende hver anden time hele døgnet. Og jeg synes ikke hun sjatspiser, for det meste virker hun sulten.

For mig at se er det helt umuligt pt at få skabt en rytme, det er ikke noget der hedder 3 faste lure når hun sover så kort og dertil bruger så lang tid på at komme ind i søvnen.

Med venlig hilsen
en lidt frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder