Svar: Problemer med dagssøvn

21. september 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der kan være flere ting som spiller ind hos jer. Og du skal naturligvis sikre dig, at jeres datter ikke har så svært ved at sove og svært ved at ligge for sig selv - fordi hun har ondt. Du skal være sikker på, at hun ikke har problemer med nakken, skuldrene eller lignend, hvis dette er tilfældet, så kan det gøre ondt at blive lagt ned på ryggen og med hovedet drejet til siden... hvor hun i din favn jo ofte sover på maven og derfor ligger anderledes. Hun må dog ikke sove på maven, når hun ligger for sig selv...

Det er også vigtigt at medtænke hvor meget hun generelt sover. Altså hvor lang er hendes nattesøvn og hvor lang en dagssøvn kan du forvente at hun har. Det lyder som om, at hun egentlig sover ret godt om natten og sover hun en meget lang nattesøvn, så vil hendes dagssøvn naturligt ikke være ret lang - eller sagt på en anden måde, så vil hun om dagen naturligt ofte sove flere kortere lure...

Du skriver, at hun ofte ligger vågen efter amning, at hun generelt virker meget opmærksom og glad for at ligge at kikke. Du nævner, at hun ofte er vågen 1-2 timer imellem hver lur, hvilket lyder meget passende for hendes alder - hun er jo ikke blevet 3 måneder endnu... men I skal prøve at være opmærksomme på hendes bevidsthedstadier. Det er sådan at små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. og det er dette man kalder for bevidsthedsstadier:

Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller dermed, at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for ...

Annonce

... mere sammenhængende søvn.

Når hun har været vågen, ligget og kikket (stille årvågenhed) og været aktiv (aktiv årvågenhed), så vil hun begynde at blive urolig, ked af det, søgende - og her skal hun så have mælk og så skal hun puttes. Nogle børn sender ikke så tydelige signaler, så nogle gange kan det være nødvendigt, at du kikker lidt mere på klokken og beslutter, at nu er det tid til at koble fra, få mælk og blive puttet...

Det er en rigtig god idé, at du giver hende mælk som en fast del af det at skulle sove. Mælk skal indgå som fast del af hendes putteritual. Det at få mælk, mærke varmen fra mælken, ligge i din favn, mærke din varm og din ro, vil naturligt hjælpe hende til at koble fra og bedre kunne overgive sig til søvnen. At hun er holdt op med at falde i søvn ved brystet, kan både skyldes alder, udvikling, behov for at følge mere med osv. men det kan også skyldes, at hun måske ammes, før hun egentlig er helt parat til at sove...

Det kan også være, at I har forsøgt "at søvntræne" så meget, at hun er begyndt at blive utryg ved at sove. Måske fordi du har været bange for at lade hende falde i søvn ved brystet, har hørt at det kan give dårlige vaner og lignende, og derfor igen og igen har forsøgt amme og derefter putte hende uden bryst og favn, og det giver så tilbageslag nu...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, hvis du nogle gange kan forsøge at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, så hun får lov til at falde i søvn ved siden af dig. Bliv liggende hos hende, så hvis hun viser tegn på at ville vågne op efter 10-15 minutter, så vær parat med brystet og din nærhed og hjælp hende på den måde ind i søvnen igen.

Det er rigtig fint, at I forsøger med både sut, svøb, duft af mor, white noise osv. Det er dog vigtigt, at I læger hende fra jer, når hun er døsig - og du skriver f.eks. "hvis vi lægger hende vågen kan kun ligge og pludre og virker til at blive dejlig træt, men så snart øjenene bliver for tunge begynder hun at græde hjerteskærende" - og jeg tænker, at hun netop ikke er døsig og derfor ikke parat til at sove. I stedet for at putte hende der, så skal du nok snakke, pludre, lege lidt mere med hende - og så først putte hende med brystet, når hun tydeligt er parat, måske 20 minutter senere end du forsøger nu.

Hvis du fornemmer, at hun nogle gange kan have glæde af at ligge og pludre lidt for sig selv og derfor måske er i aktiv vågenhed, så skal hun naturligvis have lov til dette. Men når I så fornemmer, at hun bliver træt og putteklar, så er det der, at hun skal ammes og derefter så puttes....

Som jeg læser din beskrivelse og de udfordringer I oplever, så tænker jeg altså, at det handler lidt om timing dagen igennem og at du skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun ammes, når hun tydeligt er parat til at sove og på den måde netop lader brystet og mælken være medvirkende årsag til at hun kan finde ro... og du skal lige nu gøre det uden at være bange for, at hun bliver forkælet, får dårlige vaner osv. :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre