Brev:
Vil ikke falde i søvn i barnevognen - 3 mdr.
21. september 2019
Alder:
3 mdr.
Vil ikke falde i søvn i barnevognen - 3 mdr.
Kære Helen.
Jeg har skrevet et andet brev til dig angående problemer med søvnen, men dette spørgsmål omhandler specifikt barnevognen.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind af klaustrofobi! Helt fra fødslen har vores datter aldrig responderet som “normale babyer” på bevægelse... Hun falder hverken til ro når der køres bil, vugges i slyngevugge eller - som det største problem - trilles med barnevogn.
Vi har forsøgt stort set alle de tricks der findes - svøbt hende, givet hende sutteklud og sut, lagt en brugt t-shirt ned til hende, med legetøj/uden legetøj, skærmet/ikke skærmet, white noise... Når hun først kommer ned i barnevognen virker hun veltilpas og kan ligge og hygge sig og kigge på det ene stykke legetøj der hænger i kalechen. Problemet kommer når hun begynder at kede sig/blive træt - ofte efter ca. 5-10 minutters gang.
Så begynder hun at brokke sig - først bare lidt, hvor hun kan beroliges af sut, sang eller en hånd på maven. Brokkeriet tiltager dog altid og ender med hysterisk gråd. Hun kan kun trøstes ved at tages op, da hun ellers går helt i selvsving og græder meget voldsomt.
Vi har forsøgt at lægge hende i vognen både når hun er frisk og veludhvilet, begyndende træt og meget træt. Vi har også forsøgt at lægge hende lige når øjnene er gledet i, men inden hun helt sover. Altid med samme resultat; hun vågner helt op og bliver efter kort tid ked af det.
Enkelte gange er det lykkedes at lægge hende efter hun er faldet godt i søvn og på den måde have succes med en lille gåtur, hvor der krydses fingre for at hun ikke vågner. Hvis hun vågner under gåturen begynder hun også at græde.
Det er efterhånden meget invaliderende, da det er umuligt for mig at komme nogen vegne i løbet af dagen. Jeg higer efter at komme ud og få noget frisk luft og havde glædet mig utrolig meget til at gå lange ture med barnevognen under min barsel. I stedet finder jeg mig selv siddende fængslet på sofaen størstedelen af dagen og er efterhånden utrolig ked af dette. Man hører altid om hvordan babyer elsker gåtur med barnevognen, og det er enormt frusterende at vores datter kæmper sådan imod. Blot det at komme afsted til mødregruppe er efterhånden et uoverskueligt projekt.
Jeg har enkelte gange haft held med at tage hende op i en slynge når hun bliver ked under gåturen, men ofte er hun nået at blive så ked hun heller ikke vil acceptere dette. Det bliver desuden også problematisk her når vi går koldere tider i møde, da hun jo så ikke vil kunne holde varmen i slyngen.
Endvidere er det svært at blive aflastet i dagligdagen - ofte har min mor tilbudt at gå en tur med hende, så jeg kan få en lur eller lidt tid for mig selv, men det kan jo af gode grunde ikke lade sig gøre. Den ene gang vi forsøgte, måtte min mor stille barnevognen fra sig og løbe hjem med en hysterisk grædende baby i favnen.
Jeg håber du har et råd til hvordan vi kan få vores datter til at ligge i barnevognen længere end 5-10 minutter af gangen, da jeg er klar til at kaste håndklædet i ringen og indse at jeg kommer til at kukkelure indendørs de sidste 7 måneder af min barsel.
Med venlig hilsen
en frustreret mor