Brev:
Problemer med dagssøvn
21. september 2019
Alder:
3 mdr.
Problemer med dagssøvn
Kære Helen.
Jeg har nu fulgt med på sidelinjen, og har læst rigtig mange af dine svar - dog uden med succes i at overføre dine gode råd.
Jeg skriver til dig fordi vi har store problemer med min datters dagssøvn. Hun bliver snart tre måneder.
Da hun var nyfødt faldt hun både nat og dag i søvn i forbindelse med amningerne og vi kunne derefter fint lægge hende fra os, hvor hun sagtens kunne sove et par timer i sin barnevogn/lift eller babynesten.
Problemet opstod for alvor da hun for omkring halvanden måned siden pludselig ikke faldt i søvn under amningerne længere. Hun spiser omkring 5-15 minutter pr. amning og er meget vågen og koncentreret ifm. dette, og slipper blot brystet når hun er mæt uden at døse hen. Det skal lige siges at hun tager rigtig flot på, så det er ikke fordi hun er sulten.
Vi begyndte derfor at vugge hende i søvn i vores arme når hun skulle sove, hvilket fungerede i en periode. Det skete dog oftere og oftere at hun vågnede når vi lagde hende eller efter kort tid. Til sidst kunne vi kun sikre os at hun fik sin dagssøvn ved at hun sov på enten mit eller fars bryst. Hun vil heller ikke falde i søvn i barnevognen uanset om vi triller med den eller ej. Slyngevugge er også afprøvet med ingen effekt. Jeg har også forsøgt med en vikle/slynge, men hun får det simpelthen for varmt og lader ikke til at sove særlig tungt i den.
Det er selvfølgelig ikke holdbart i længden st hun kun kan sove på mig, da jeg er alene på barsel og derfor må “vække hende” ved at lægge hende fra mig, hvis jeg skal tisse, spise eller have noget at drikke.
Vi begyndte derfor at øve i at hun skal kunne sove i sin egen seng/liften. Vi har prøvet alt fra at lægge hende når hun er vågen til liiiige inden hun falder i søvn til når hun er i den dybe søvn, men altid med samme resultat; hun vågner øjeblikkeligt eller efter 5-10 minutter. Vi har prøvet alle tricks i bogen føler jeg - sut, svøb, mors t-shirt, white noise... Hvis vi lægger hende vågen kan kun ligge og pludre og virker til at blive dejlig træt, men så snart øjenene bliver for tinge begynder hun at græde hjerteskærende. Hun er umulig at trøste uden at tage hende op, og selv hvis jeg lægger mig helt tæt ved hende og nusser og kysser, græder hun så meget hun næsten ikke kan få vejret.
Hun er desuden begyndt at være utrolig svær at få til at falde i søvn selv når vi vugger hende. Hun græder ofte hjerteskærende i vores arme så snart vi begynder at lægge an til at hun skal sove - selvom hun tydeligvis er træt. Det virker som om hun godt ved at vi vil lægge hende fra os så snart hun falder i søvn, og derfor ikke vil “give efter”. Dette problematiserer søvntræningen yderligere, da vi ofte ikke nænner at lægge hende fra os efter at have brugt over en time på at få hende til at falde til ro. Vi begynder at putte ved de første træthedstegn (ofte efter en time eller to), og har også forsøgt både tidligere og senere ift. træthedstegnene.
Det skal lige siges at nattesøvnen fungerer ganske fint - her kan vi godt lægge hende når hun sover og hun falder uden problemer i søvn ifm. amningerne om natten, hvorefter jeg kan lægge hende tilbage i hendes bedside crib.
Desuden er hun udover når hun skal sove en glad og meget opmærksom pige, der har let til smil og lader til at trives.
Jeg håber virkelig du har et godt bud på hvordan vi kan hjælpe vores datter med at sove bedre om dagen og falde i søvn uden gråd, selvom jeg på nuværende tidspunkt er lidt opgivende: vi har simpelthen forsøgt alt føler vi!
Med venlig hilsen
en bekymret mor