Svar: Afbrudt søvn - 10 uger
8. september 2019
Alder:
2 mdr.
Kære mor til to
Stort tillykke med lillebror og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om, at du har godt med mælk og måske producerer lidt for meget mælk... Tegn på overproduktion kan f.eks. være at din dreng bliver grædende, virker meget vågen, han falder ikke til ro ved brystet, han gylper.. og på trods af at han dier hyppigt hos dig, og du fornemmer, at du har masser af mælk, så bliver han ikke rigtig mæt af mælken. Han kan have ondt i maven, tynde afføringer og begynder stille og roligt at tage mindre på...
Hvis det er dette, som er udfordringen hos jer, så er det bedste du kan gøre, at få ham til at die så længe som muligt på et bryst af gangen. Det er vigtigt, at du hjælper ham med at "tømme" det ene bryst helt, før du lægger ham til modsatte side. Det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge ham til i forskellige ammestillinger, så du f.eks. begynder med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger mave mod mave med dig i din favn, og når han så har spist godt der, så tager du ham op, lader ham bøvse af og så lægger du ham til samme bryst, men nu i tvillingestillingen. Det vil sige, at han skal ligge med kroppen ud under din arm. Du kan se de forskellige stillinger i "Helens bog om amning og flaske".
Du skriver, at du har forsøgt med sut, og det må du fortsat gerne gøre. Det vil være rigtig godt at du - efter amning og når du er sikker på, at han har spist rigtig godt hos dig - giver ham en sut. Det at sutte vil hjælpe mælk og luft igennem mave og tarmsystem og vil samtidig virke beroligende, så han bedre kan koble fra og overgive sig til søvnen. Du nævner selv, at du ofte oplever, at han ender med at overspise, og det er derfor vigtigt med sutten efter måltidet, så han får sit suttebehov stillet og får mælken hjulpet igennem maven - uden at der hele tiden kommer mere og mere mælk ned...
Det vil også være rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe ham med at bøvse godt af i forbindelse med måltiderne. Nogle børn bøvser let og ubesværet, hvor andre har brug for hjælp til det. Læg ham op over din skulder og klap eller stryg forsigtig på ryggen og ned over blenumsen. Hold ham så højt, at hans arme bliver løftet, så luften har lettere ved at komme ud. Du kan også sætte dig med ham foran dig på dit skød, og så holde ham omkring brystkassen/under armene, og holde ryggen lige, for på den måde at hjælpe ham med at bøvse - og I kan samtidig bruge tiden til at pludre sammen:)
Hjælp ham også med at komme af med prutter ved at cykle med hans ben og giv ham også gerne lidt mavemassage. Du kan komme lidt babyolie på fingrene og massere i små cirkler rundt omkring hans navle i urets retning.
Læg ham gerne på maven, også gerne på din underarm, din brystkasse eller måske hen over ammepuden, det kan også hjælpe mod mavekneb....
Nogle børn har glæde af at få dråber med flydende mælkesyrebakterier. Det kan være f.eks. Semper Dråber, lactocare baby eller lignende. Hvis du køber dråber med D-vitamin, så skal han ikke have D-vitamin dråber ved siden af, men kan få det hele samlet i et...
Før du henvender dig til fys, kiropraktor, osteopat osv. så vil det være rigtig godt, at du får jeres læge til at tjekke ham igennem. Det er vigtigt at finde ud af, hvorfor han er så ked af det og urolig. Hvis det er overproduktion af mælk, så hjælper det ikke at sende ham til behandling, har han derimod problemer med nakke, skuldre eller lignende, så kan det godt hjælpe, men det bør være lægen som vurdere, hvilken type hjælp han i givet fald så har brug for :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres familie igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske