Afbrudt søvn - 10 uger

8. september 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Afbrudt søvn - 10 uger

Kære Helen

Vi har fået en lillebror ☺️! Han er 10 uger imorgen. Graviditeten og fødslen gik godt, og storesøster på 5 år har taget godt imod ham. Indtil for et par uger siden har han stortrivedes. Lidt bøvlet med lure om dagen, men fornuftig nattesøvn, masser af smil, begejstrede spark og han er en stærk lille en.

Men nu mistænker jeg at han har ondt i maven, enten pga. gylp eller luft i maven. Han hyler op når han prutter, og krummer maven sammen. Han har ca. 5 lortebleer i døgnet. Bliver fuldammet.

Problemet er at vores nætter er dårligere end nogensinde, og han græder generelt meget mere end han tidligere har gjort. Som noget nyt oplever vi at han er utrøstelig, og at kun babs kan få ham til at stoppe, men det resulterer i overspisning og en masse gylp.
Når han bliver træt ved 20-21 tiden, får jeg ham til at sove med møje og besvær. Enten i bæresele, eller ved at svøbe i dyne og gå rundt med ham, eller sidde og hoppe på sengen. Han vågner desværre altid få minutter efter han er lagt, og så er han selvfølgelig meget træt og ked, men rigtig svær at få til at sove videre. Han ender med at falde hen i mine arme, men lige som jeg tror han sover, ligger han med åbne øjne.

Nogle gange kan jeg mærke han har ondt (krummer maven sammen, hyler, og er ret svær at holde), andre gange er han rolig. Tidligere faldt han altid i søvn når jeg ammede ham liggende. Det gør han ikke længere. Han blunder godt nok imens han småspiser, men stopper ikke med at spise af sig selv. Tidligere stoppede han selv, for så at falde i søvn lige efter. Det virker som om han gerne vil falde i søvn, men det ender med at han bliver meget forspist, og herefter virker det ...

Annonce

... som om at han kæmper for at mælken ikke skal ryge op igen, og at han er presset. Flere gange i løbet af natten får han slet ikke trukket vejret ordenligt pga. gylp, så jeg sidder med ham i lodret position og banker ham ret på ryggen. Han gylper oftest i flere timer efter, og meget mere end han har gjort tidligere.

Hvis jeg selv afbryder amningen for at forebygge overspisningen, vågner han op og kan ikke sove videre. Det resulterer i de her lange udmattende seancer hvor han bliver vugget i armene, og gået rundt med, men vågner så snart ham bliver lagt. Jeg kan ikke få ham til at falde i søvn ved blot at ae og sige shhh el lign. Sut er han desværre ikke fan af. Om dagen sover han oftest i barnevogn, men her vågner han også grædende op efter 5-15 min. og skal trilles for at sove videre. Det giver ikke mening at tage ham op fordi han virker meget meget træt.

Jeg har en app som jeg taster amning og søvn ind i. Og jeg kan se at han om natten generelt sover ml. 5 min og halvanden time i streg. Oftest ca. 1 time. Når han begynder at klynke og fægte med armene/græde, ammer jeg ham, i alt mellem 5 min., (hvis han falder i søvn selv), og op til en time hvor han spiser og halvblunder imens. Det er så herefter at det oftest er en kamp at få ham til at sove igen, og hvor han er meget ked af det og kæmper med smerter/gylp.

Glæder mig til at høre hvad du tænker, for er ærlig talt ret tyndslidt, og frygter nætterne.

Jeg kunne godt tænke mig at der kom lidt struktur på spisning/sovning og selvfølgelig at han ikke har ondt. Skal man mon prøve en kiropraktor, fys, osteopat eller kranio sakral? Eller hvad vil du anbefale?

Kærlig hilsen

En mor til to nu ☺️

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder